کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نژادقادری اعلام کرد:

حیوانات خانگی خطری برای سلامتی افراد

خبرگزاری مهر , 5 مرداد 1392 ساعت 10:08

مدیرگروه بیماریها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: به دلیل کمبود واکسن و سرم ضد هاری، از شهروندانی که با حیوانات سر و کار دارند می خواهیم بیشتر مراقب خود و افراد خانواده شان باشند


به گزارش جهان بین نیوز،سید محسن نژادقادری اظهار داشت: بیماری هاری توسط ویروسی صددرصد کشنده از طریق حیوان گزیدگی بوجود می آید که با واکسیناسیون و سرم ضد هاری به طور کامل قابل درمان است.

وی افزود: کلیه پستانداران اعم از سگ، گربه، گاو، گوسفند، میمون و خفاش می توانند بوسیله گاز گرفتن و ترشح بزاق حاوی این ویروس به بدن انسان، این بیماری را منتقل کنند.

نژاد قادری تصریح کرد: چند سالی است یک نوع جونده به اسم" هامستر" پشم آلود و به رنگ قهوه ای تیره به وزن حدود ۵۰۰ گرم به عنوان کادوی تولد در بازار به فروش می رود که گزیدگی این حیوان جونده نیز ممکن است هاری را به انسان منتقل کند.

وی با بیان اینکه موش خانگی و خرگوش، ویروس هاری را منتقل نمی کنند، افزود: خراش گربه با پنجه هایش باعث ایجاد بیماری هاری در انسان می شود زیرا گربه حیوانی است که دائما پنجه های خود را با بزاق خود آغشته می کند در نتیجه بزاق این حیوان حاوی این ویروس است.

مدیر گروه بیماریها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ادامه داد: در سه ماهه ابتدای سال جاری ۳۰۵ نفر در رفسنجان به علت حیوان گزیدگی مراجعه کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی دو برابری را نشان می دهد.

نژادقادری تصریح کرد: سال گذشته ۸۲۲ نفر مراجعه کننده داشتیم که با واکسیناسیون و سرم ضد هاری درمان شدند و دو نفر نیز به علت مراجعه نکردن فوت کردند.

وی تصریح کرد: حیوانات خانگی نظیر سگ، هامستر و گربه را داخل منزل نگهداری نکنید و مراقب اطفال باشید و از بازی کودکان با حیوانات خانگی جلوگیری کنید.

وی با اشاره به افزایش دو تا سه برابری موارد حیوان گزیدگی ماهیانه نسبت به سال قبل، یادآورشد: سگهای ولگرد در کوچه ها و خیابانها باید توسط شهر داری جمع آوری و معدوم شوند.


کد مطلب: 7549

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/7549/حیوانات-خانگی-خطری-سلامتی-افراد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir