کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دادستان عمومی استانبول:

۷۱۵ نفر در خلال تظاهرات‌های میدان تقسیم دستگیر شده‌اند

خبرگزاری فارس , 2 مرداد 1392 ساعت 13:03

دادستان عمومی استانبول با صدور بیانیه‌ای تعداد افراد دستگیر شده در خلال تظاهرات‌های میدان استانبول را ۷۱۵ نفر اعلام کرد و این در حالی است که گزارش‌ها رقم واقعی دستگیرشدگان را بسیار بیشتر از این می‌دانند.


به گزارش جهان بین نیوز، دادستان عمومی استانبول با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده در خلال تظاهرات‌های مربوط به پارک گزی در مجموع ۷۱۵ نفر دستگیر شده‌اند.

بنا به گزارش رسانه‌های ترکیه، از جمله روزنامه حریت، دادستان عمومی ترکیه این بیانیه را در واکنش به گزارش‌هایی در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های ترکیه‌ای منتشر کرده که از برخورد خشن پلیس و دستگیری‌های بدون حکم قانونی انتقاد کرده‌اند.

دفتر دادستان عمومی اضافه کرده ۱۷۹ نفر از دستگیرشدگان با قرار دستگیری به دادگاه فرستاده شده‌اند و ۴۱ نفر دیگر دستگیر شده‌اند. از میان ۴۱ نفری که دستگیر شده‌اند ۱۰ نفر آزاد شده‌اند. ۵۷ نفر هم با قرار تعقیب آزاد شده‌اند.

اعتراض‌های ضد دولتی در ترکیه از روز ۱۰ خرداد پس از آغاز شد که پلیس استانبول به معترضانی که در اعتراض به تخریب پارک گزی در میدان تقسیم استانبول تحصن کرده بودند، حمله‌ور شد. این ناآرامی‌ها در اعتراض به تغییر کاربری پارک گزی استانبول و بر پایه ملاحظات زیست‌محیطی آغاز شد، اما بعد منتقدان به عملکرد حزب حاکم عدالت و توسعه به معترضان پیوستند.

این اعتراضات سپس به دیگر شهرهای ترکیه گسترش یافت و در اثنای آن ۴ نفر کشته و نزدیک به پنج هزار نفر زخمی شدند.

شواهد زیادی نشان می‌دهند پلیس ترکیه برای سرکوب تجمع معترضان به روشهای خشونت‌آمیز متوسل شده است.

به عنوان مثال روز ۲۶ خرداد ماه رسانه‌ها گزارش دادند پلیس یک نماینده پارلمان را که وابسته به حزب جمهوریخواه مردم بوده، کتک زده است.

اتحادیه پزشکان ترکیه هم در همین روز استفاده «بی‌رحمانه از گازهای شیمیایی» در رویارویی نیروهای پلیس با معترضان را محکوم کرد و درباره عواقب استفاده بی‌محابا از گاز اشک‌آور برای جمعیت‌های زیاد هشدار داد.

علی‌رغم این، بیانیه دفتر دادستان عمومی استانبول، خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها را به اغراق متهم کرده و ادعا کرده دستگیری‌های معترضان در خلال این اعتراضات، بر خلاف قانون نبوده‌اند. در این بیانیه همچنین تأکید شده است مقامات ترکیه و دادستان‌های این کشور هم در طی فرایندهای قانونی، حافظ منافع افسران پلیس نبوده اند.

این بیانیه در حالی منتشر شده که آقای معمر گولر، وزیر کشور ترکیه هم نسبت به استفاده نیروهای پلیس از گاز اشک‌آور هشدار داده و خواسته نیروهای پلیس از فاصله نزدیک‌تر از ۴۰ متر به سمت گروه‌های معترضان گاز اشک‌آور شلیک نکنند.


کد مطلب: 7497

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/7497/۷۱۵-نفر-خلال-تظاهرات-های-میدان-تقسیم-دستگیر-شده-اند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir