کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزايش احتمال دستيابي به تفاهم هسته‌اي

ایسنا , 30 تير 1392 ساعت 12:04

سفیر ایران در فرانسه گفت: احتمال دستیابی به تفاهم به صورت برد – برد درباره برنامه هسته‌یی ایران افزایش یافته است.


به گزارش جهان بین نیوز، دکتر علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه در گفت‌وگو با نشریه دفاع ملی افزود: بی‌شک منطقه خاورمیانه و خلیج فارس از منظر ژئوپولیتیک از اهمیت و جایگاه بسیار مهمی برخوردار و امنیت و ثبات این منطقه بر امنیت و ثبات بین‌المللی تاثیرگذار است. جمهوری اسلامی ایران که در نقطه تلاقی تمدن‌های شرق و غرب و کریدور شمال – جنوب و شرق و غرب قرار داشته با بهره‌مندی از موقعیت ژئواستراتژیکی و با برخورداری از مهم‌ترین منابع انرژی نفت و گاز جهان و منابع انسانی عظیم و اهمیت و نفوذ سیاسی‌اش، از نقش اساسی در معادلات استراتژیک منطقه و جهان برخوردار است.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با وجود این که در دهه‌های اخیر همواره در حلقه محاصره چندین کانون بحران بوده که گریزی از آن‌ها نداشته و این امر آسیب‌ها و هزینه‌هایی را به آن تحمیل کرده است، تلاش کرده تا به‌عنوان یک لنگرگاه ثبات و امنیت، نقشی ثبات بخش، مسوولانه و عقلایی ایفاء کند.

سفیر ایران در پاریس با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گفت: انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران با مشارکت ۷۳ درصدی نه تنها نشانگر تقویت انسجام و وحدت ملی بود و ثبات و امنیت کشور را تضمین کرد بلکه در ارائه تصویری دقیق و صحیح از واقعیات داخلی ایران به افکار عمومی جهان و افزایش اعتبار منطقه‌یی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نیز بسیار موثر بود. رای قاطع ملت ایران به سیاست‌های اعلامی رییس‌جمهور منتخب پیرامون سیاست خارجی و اولویت‌های وی در تقویت مناسبات با همسایگان و کشورهای منطقه این نوید را می‌دهد که درآینده شاهد کاهش اختلاف‌نظرها و بهبود روابط میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه باشیم.

وی افزود: از سوی دیگر انتخابات ریاست جمهوری اخیر احتمال دستیابی به تفاهمی منصفانه، واقع‌بینانه و به صورت برد – برد در چارچوب حقوق بین‌الملل و رفع سوء تفاهم‌ها حول برنامه هسته‌یی ایران را افزایش بخشیده که این امر خود آثار گسترده‌ای برای ایجاد آرامش و تقویت همکاری‌ها در منطقه خواهد داشت. البته بدیهی است که تحقق این هدف مستلزم آن است که غرب با کنار گذاشتن سیاست‌های قهری و مجازات‌های کنونی خود علیه ملت ایران، زمینه را برای ایجاد اعتماد متقابل و پیشبرد سیاست شفاف‌سازی برنامه‌های هسته‌یی ایران و همکاری کاملش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در قالب معاهده منع اشاعه هسته‌یی فراهم کند. بدون تردید تامین شرایط آرام‌تر سیاسی و اقتصادی، پس از انتخابات ایران، فراهم شدن زمینه برای تقویت همکاری‌های منطقه‌یی از یک‌طرف و تامین امنیت دسته جمعی کشورهای منطقه توسط خودشان و بدون مداخلات خارجی از طرف دیگر را تضمین خواهد کرد.


کد مطلب: 7396

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/7396/افزايش-احتمال-دستيابي-تفاهم-هسته-اي

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir