کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اخلاق وقانون مداری ویژگی خاص انتخابات درایران اسلامی است

27 تير 1392 ساعت 10:08


fattahi20130618124010120مردم ولایی ایران،در هر دوره از انتخابات؛مستقل،آزادانه و بدور از هیاهوی رسانه های خارجی و معاند، در راستای اعتلای کشورشان، حماسه ی دیگری رقم زدند که نسبت به دوره های قبل شاخصه ها و ویژگی های بارزی داشت.

از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا کنون، مردم ایران همواره با حضور در پای صندوق های رای،همچون: 10 دوره انتخابات ریاست جمهوری،9 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و چندین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی شهرها و روستاها، وفاداری خود را به نظام مقدس جمهوری اسلامی نشان دادند. مردم ولایی ایران، در هر دوره از انتخابات؛ مستقل،آزادانه و بدور از هیاهوی رسانه های خارجی و معاند، در راستای اعتلای کشورشان، حماسه ی دیگری رقم زدند که نسبت به دوره های قبل شاخصه ها و ویژگی های بارزی داشت.

انتخابات ریاست جمهوری سال88 و شرکت 40 میلیونی مردم در پای صندوق های رای، نشان از باور عمیق مردم ایران به نظام و آرمان های آن بود. آرای این انتخابات نشان دهنده ی وجود اختلاف سلیقه ها، بااعتقاد کامل به نظام بود؛ چرا که هدف اصلی، حمایت و پشتیبانی از اهداف والای نظام که همانا با حضور حداکثری مردم در پای صندوق ها محقق می شد بود.

حماسه مردم ایران در 22 خرداد 88،دشمنان داخلی و خارجی جمهوری اسلامی را در باتلاق فکری فرو برد، به طوریکه برای رهایی از این منجلاب و باتلاق، سعی در ایجاد تشویش در اذهان عمومی مردم کردندو شایعه تقلب در انتخابات را پیش کشیدند.

مانور هشت ماهه بر این توهم و وارد ساختن هزینه های گزاف به نظام جمهوری اسلامی ایران با اهانت در عاشورای حسینی به اوج خود رسید و بغض انباشته شده در گلوی مردم مومن و متعهد ایران شکسته شد. اهانت به مقدسات، نشان داد که تقلب در انتخابات تنها بهانه برای چالشی کردن فضای کشور و تلاشی برای براندازی نظام بود اگر چه همواره رهبری و افراد دلسوز همواره بر آن تاکید می کردند.

 

هرچند با وجود گذشت 4 سال از وقایع سال 88 هنوز هم مردم ایران از برخی بد اخلاقی ها در میان برخی از سیاست مداران و به تبع آن برخی از اعضای جامعه به شدت رنج می بردند که این رفتارها درهردوسوی پیروز و شکست خورده انتخابات 88 ریشه داشت و بیم این می رفت که با ادامه این روند اخلاق به عنوان هدف اصلی رسالت نبی مکرم اسلام (ص) در جامعه اسلامی ما به سمت افول برود.

اما خوشبختانه و به برکت حماسه سیاسی ملت ایران در سال 92 این زخم رنج آور به جای مانده از فتنه 88 نیز در حال رخت بربستن از پیکره سیاست کشور ماست و بسیاری از بد اخلاقی ها در حال تبدیل شدن به دوستی، همگرایی و در نهایت سازندگی ایران است.

بدون شک خواست عموم مردم و تاکیدشان بر اخلاق و قانون مداری و درک این موضوع از سوی نخبگان سیاسی و به ویژه کاندیداهای ریاست جمهوری مهم ترین عاملی بود که به درمان این زخم منجر شد. در تبلیغات انتخابات سال 92 نه از تهمت خبری بود و نه از دروغ. بعد از شمارش آرا نیز با وجود اینکه رئیس جمهور منتخب تنها با اختلاف 261 هزار رای توانسته بود اکثریت آرا را به خود اختصاص دهد و  به مقام ریاست جمهوری برسد، هیچ کس روند انتخابات را زیر سوال نبرد وهمه کاندیداها بویژه کاندیداهای اصولگرا با وجود دیدگاه های متفاوت باپذیرش نتیجه انتخابات ضمن ارسال پیام های تبریک و اعلام آمادگی برای همکاری با دولت جدید نشان دادند که دیگر بد اخلاقی در ادبیات سیاسی ایران جای ندارد.

درادامه این روند نیز رئیس جمهور منتخب با موضع گیری های خود در نشست خبری روز دوشنبه و تاکیدش بر استفاده از نیروهای اعتدال گرا از همه طیف های سیاسی بر این انگاره صحه گذاشت و مسیری را که ملت آغاز کرده بودند به خوبی ادامه داد. البته شکی نیست که این ابتدای راه است و تا رسیدن به غایت خواست مردم که اخلاقی شدن تمام رفتارها، فرایندها و برنامه های افراد و نهادهای گوناگون کشور است راه زیادی باقی مانده، و لی می توان گفت این رفتارها در مجموع مردم را نسبت به ادامه روندی همراه با اخلاق و احترام متقابل امیدوار کرد.

امید آنکه از این پس نیز همه آن ها که می خواهند به گود فعالیت های سیاسی وارد شوند این خواست عمومی مردم را درک کنند و رعایت اخلاق را اولین ماموریت خود در هر مقام و جایگاهی بدانند چرا که اخلاق وقانون مداری ویژگی خاص ایران اسلامی است.

نویسنده:عارف مهدی پور

 


کد مطلب: 7289

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/7289/اخلاق-وقانون-مداری-ویژگی-خاص-انتخابات-درایران-اسلامی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir