عضو هیات انتخاب پنجمین جشنواره تئاتر تک با اشاره به ضرورت اتخاذ رویکرد حرفهای و پرهیز از تقلیلگرایی در آثار، بر اهمیت تعامل ارگانیک عناصر نمایشی و لزوم توجه به دغدغههای مشترک مخاطبان تأکید کرد.
عضو هیات انتخاب پنجمین جشنواره تئاتر تک مطرح کرد:
لزوم توجه به دغدغههای مشترک مخاطبان تئاتر
12 اسفند 1403 ساعت 10:04
عضو هیات انتخاب پنجمین جشنواره تئاتر تک با اشاره به ضرورت اتخاذ رویکرد حرفهای و پرهیز از تقلیلگرایی در آثار، بر اهمیت تعامل ارگانیک عناصر نمایشی و لزوم توجه به دغدغههای مشترک مخاطبان تأکید کرد.
کامیار معتمدیان در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، با اشاره به کیفیت آثار پنجمین دوره جشنواره تئاتر تک، اظهار کرد: به زعم من، ارزیابی کیفی آثار در این دوره از جشنواره، نیازمند تأملی جدی است، به نظر میرسد، در کلیت امر، شاهد جهشی کیفی نسبت به ادوار پیشین نبودهایم، اما در برخی جنبههای خاص، به خصوص حضور نسل نوجوانهای پُر تلاش بر صحنه اجرا، بارقههایی از تلاش و تکامل به چشم میخورد.
وی افزود: آنچه آثار منتخب این دوره را از سایر آثار متمایز میساخت، رویکردی کلنگرانه و غفلت از جزییات در برخی از آثار بود،انتظار میرفت گروههای نمایشی در حد بضاعت خود، به تمامی اجزای سازندۀ یک اثر تئاتری، اعم از بازیگری، کارگردانی، متن، طراحی صحنه و... با نگاهی حرفهای توجه میکردند و با درکی قابل قبول از ماهیت تئاتر، به دنبال خلق اثری بودند که در آن تمامی عناصر در تعاملی ارگانیک به خلق یک تجربۀ هنری منسجم و تأثیرگذار منجر شود.
این کارگردان تئاتر در چهارمحال و بختیاری درباره چالشهای پیشرو در تولید تئاتر تک نفره ادامه داد: در خصوص چالشهای پیش روی هنرمندان تئاتر تک نفره، نمیتوان به یک پاسخ قطعی بسنده کرد، به نظر میرسد، این هنرمندان با تمامی چالشهای عام تئاتر مواجهاند، اما به دلیل تمرکز ویژه بر متن و بازیگر، شاید بتوان گفت که مواجهه با آثار متنمحور، یکی از مهمترین چالشهای آنان است، گویی هنرمند تک نفره، در مواجهه با متن، به دنبال یافتن معنایی درونی و شخصی است که بتواند آن را در قالب اجرایی یگانه به مخاطب منتقل کند.
معتمدیان در پاسخ به پرسش پیرامون پیشنهادات خود برای ارتقای جشنواره تئاتر تک چنین بیان کرد: اگرچه پیشنهاد مشخصی در این زمینه ندارم، اما به نظر میرسد، دعوت از هنرمندان صاحبنام و با تجربه جهت تولید آثار ویژه، یا تفکیک جشنواره به دو بخش مجزا برای پیشکسوتان و هنرمندان نوظهور، همچنین افزودن بخش نمایشهای تک نفره ایرانی همچون نقالی، پرده خوانی یا آثار میدانی تک نفره میتواند زمینهساز تبادل تجربیات، رشد و تعالی هنری شود.
وی ضمن قدردانی از حمایتهای برگزارکنندگان جشنواره، عنوان کرد: تمرکز بیشتر بر حمایت از اجرای عمومی آثار پس از جشنواره، میتواند تأثیرگذاری آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، همچنین، برگزاری کارگاههای آموزشی تخصصی، میتواند به ارتقای سطح دانش و مهارت هنرمندان کمک شایانی نماید.
عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر تک، در ادامه، عوامل مؤثر بر جذب مخاطب و موفقیت نمایشهای تک نفره را چنین برشمرد: موفقیت این آثار، تابعی از مولفههای متعددی است؛ توانایی و خلاقیت هنرمند، کیفیت اثر تولید شده و تبلیغات و اطلاعرسانی مؤثر از سوی گروهها و نهادهای دولتی و خصوصی، از جمله مهمترین این مولفهها هستند، گویی هنرمند تک نفره، در مسیر دشوار جذب مخاطب، نیازمند همراهی و همدلی تمامی ارکان جامعه هنری است.
معتمدی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت بیان دغدغههای شخصی در هنر، به نظر میرسد نمایشهایی که به دغدغههای مشترک مخاطبان میپردازند و جنبههای انسانی را با عمق و تأثیرگذاری بیشتری به تصویر میکشند، شانس بیشتری برای موفقیت دارند، گویی تئاتر آینهای است که میتواند بازتابی از دغدغهها و آرزوهای انسان معاصر باشد.
انتهای خبر/1031ج
کد مطلب: 60486