۲۰ بهمن بیعت بختیاریها با امام (ره) و پاسداشت روز استان چهارمحال وبختیاری نام گذاری شده است.
مقاله؛
نگاهی به بیعت بختیاریها با امام (ره)
20 بهمن 1403 ساعت 12:41
۲۰ بهمن بیعت بختیاریها با امام (ره) و پاسداشت روز استان چهارمحال وبختیاری نام گذاری شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«جهانبین نیوز»، تاریخ معاصر قوم بختیاری در کمتر از یک قرن، چند نقش عمده وتاثیرگذار در تحولات ایران ایفا کرد؛ قیام مردم بختیاری وفتح اصفهان وتهران در دوره استبداد صغیر و شکست محمدعلی شاه قاجار درانقلاب مشروطه ورئیس الوزرایی صمصام السلطنه ولغوه یک جانبه عهدنامههای ننگین ترکمان چای وگلستان و قیام علی مردان خان بختیاری برعلیه رضاشاه ومبارزه بخشی از بختیاریها پس از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ علیه محمدرضا شاه، وبیعت تاریخی ۲۰ بهمن ۱۳۵۷ با امام خمینی (ره) ومخالفت با بختیارهرکدام تاثیر شگرفی در روند تاریخ معاصر ایران بر جا گذاشته است.
بیعت تاریخی ۲۰ بهمن ۵۷ بختیاریه ا با حضرت امام یک حماسه بود و حراست و صیانت از این حماسه و تأمل و تفکر در درسها و عبرتهای آن چراغ راه ما خواهد بود به همین مناسبت درتقوم ملی ایران این روز توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی بنام روز استان جهارمحال وبختیاری نام گزاری گردیده است.
آن بیعت مؤمنانه، بختیاری ها که در دفاع ازآزادی کشور و مرجعیت، ولایت و ارزشهای اسلامی صورت گرفت، منشأ تحولی پیروز بخش ومؤثر در نهضت اسلامی شد وبختیارو رژیم استبدادی و ظالمانه پهلوی را به سقوط کشاند. انقلابیون گرانقدر انقلاب اسلامی در آن واقعه تاپای جان نهال نوپای انقلاب اسلامی راحمایت کردند و امروز ثمرات آن آزادی شجره طیبه، عزت و اقتدار امروز ایران اسلامی است.
استان چهارمحال وبختیاری ضمن گرامیداشت یاد و نام بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی
حوادث ومشکلات اقتصادی ومعیشتی که برای مردم کشورو استان چهارمحال وبختیاری بوجود آمده هیچ گاه رخوت و سستی به خود راه نداده اند. ایران قوی امروز، مولود گذر از حوادث و بحرانهای گوناگون بوده است و مردم شریف و فهیم ایران در سایه هدایتهای الهی مقام رهبری، از پس هر حادثهای، فرصتهایی رو به رشد و پیش برنده ساختهاند..
پیروزی انقلاب اسلامی نور امیدی بر قلب محرومان و مستضعفان ایران جهان تاباند و بیداری و آگاهی برگرفته از معارف دین را به مسلمانان اقصی نقاط جهان صادر کرد. شکل گیری تمدن ایران بزرگ وجبهه مقاومت و همراهی جهانی، بیشک یکی از اصلیترین ثمرههای نهضت اسلامی مردم ایران بوده است..
دشمنان ایران ما فهمی از سنّتهای الهی در مواجهه با جمهوری اسلامی ندارند. ملتی که در گذر از سیلابها و طوفانهای سهمگین به این اقتدار و قدرت رسیده است، از پی هر حادثه و چالشی از میدان به در نمیرود. تا وقتی ایمان و مجاهدت در میدان هست، تا وقتی درسهای بیعت مؤمنانه بهمن ۵۷ و دیگر حماسهها ی ایرانیان درطول تاریخ بشریت هستند؛ ایران، همچنان با قدرت، پرچمدار مبارزه با استکبار وجهل است و پیروزی نهایی در پی نصرت الهی کسب خواهد شد
نقلی دربختیاری هست که میگویند مسائل داخلی کشور باید درکشور حل شود ولی اگر ظالمی گوش شنوا نداشته باشد بختیاریها را به دیگ سنگی بزرگی تشبیه کردند که دیر به جوش میآید، اما پس از جوشیدن قابل کنترل نیستد.
در میان عناصر بوجود آورنده انقلاب اسلامی ایران، هیچ عاملی مؤثرتر و تعیینکنندهتر از «اراده مردمی» نیست؛ مردمی که با هدایت رهبری انقلاب به حرکت درآمدند و اراده کردند تا حکومتی بر مبنای دستورات اسلام را جایگزین رژیم موروثی پادشاهی کنند. به همین دلیل است که اغلب مورخان معاصر نهضت های معاصر را نقطه آغازین انقلاب اسلامی میشمارند. حضور مردم در متن مبارزه علیه حکومت پهلوی یکی از ویژگیهای بارز انقلاب اسلامی به شمار میرود. از اینرو است که پیروزی انقلاب اسلامی ایران را باید حاصل حضور میلیونی مردم و تحت هدایت و رهبری امام خمینی (ره) دانست. بدین جهت این انقلاب با هیچیک از انقلابهای تاریخ دویست سال اخیر جهان قابل مقایسه نیست.
یکی از سؤالات مطرح برای نسل جوان بختیاری وکشور بوجود آمده این است که انقلاب اسلامی چرا اتفاق افتاد؟ دلیل قیام مردم علیه رژیم شاه چه بود؟ نقطه شروع تصمیم مردم برای قیام و انقلاب علیه رژیم شاه کجا بود؟ این انقلاب چگونه به وقوع پیوست؟ آیا سقوط سلسله پهلوی و تغییر نظام شاهنشاهی مطالبه همه قومیتهای کشور و گروههای مختلف اجتماعی بوده و امام صرفاً سخنگوی این مطالبه عمومی بود، یا اینکه او خود طراح و مبتکر طرح سقوط حکومت پهلوی و تغییر نظام سلطنتی شمرده میشد و مردم و احزاب مختلف را به سوی این هدف راهنمایی میکرد؟ و...
در جهت پاسخگویی به این سوالات، و در ریشهیابی و کالبد شکافی این رخداد بزرگ، تاکنون پژوهشگران و مورخان، آثار فراوانی در داخل و خارج از کشور منتشر کردهاند و متناسب با دیدگاههای خود به بررسی نقش و تأثیر افراد و احزاب و طبقات واقوام و مکاتب مختلف در سقوط حکومت پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی پرداختهاند.
در همین راستا اخیراً کتابی با عنوان «پیش زمینه و علل انقلاب ۱۳۵۷ ایران، علل نارضایتی مردم از نظر جامعه شناسان سیاسی» چاپ و منتشر شده است. یکی ازنویسندگان کتاب معتقد است گروههایی چون جبهه ملی، نهضت آزادی، کانون نویسندگان، جریانهای مارکسیستی، و… هر یک ادعاهایی در مورد انقلاب دارند. هر کدام از آنها اقداماتی نیز علیه حکومت پهلوی انجام دادهاند ولی هیچیک از این اقدامات منجر به بسیج عمومی مردم نگردیده است. زیرا بخشی از آنها مبارزات خود را محدود به رعایت قانون اساسی کشور از سوی شاه، و تمکین وی به اصول مشروطیت و اعلامیه جهانی حقوق بشر کرده و از آزادی مطبوعات و اجتماعات دم میزدند، برخی معتقد به لزوم باقیماندن سلطنت و عدم دخالت شاه و دربار در اداره کشور بودند و میگفتند شاه باید سلطنت کند نه حکومت، برخی معتقد به ثمربخش بودن مبارزات پارلمانی بودند، برخی معتقد به مبارزه آتشین و مسلحانه علیه حکومت بودند و تنها این روش را در ساقط کردن حکومت شاه مؤثر میدانستند، برخی وابسته به بیگانه بودند و از آنان دستور میگرفتند، و...
هر یک از این گروهها راه و روش خود را داشتند اما عملکردشان دستاوردی نداشت و منجر به انقلاب مردم نشد. طبعاً عملکردها و دیدگاههای آنها با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی و اقتصادی آن روز برای مردم قابل درک نبود. بسیاری از این گروهها در برنامهریزیهای خود، طرح و نقشهای برای آینده ایران نداشتند. اما امام خمینی پایگاه مردمی داشت، در برابر رژیم شاه از اقتدار کمنظیری برخوردار بود، گذشتهای پاک و روشن داشت، متکی به بیگانه نبود، برای آینده کشور طرح و برنامه داشت و مقصد انقلاب را حفظ دین و دفاع از کرامت انسانی میدانست. از اینرو پیام او در دل و جان میلیونها مردم ایران مینشست و مردم به ندای او برای انقلاب لبیک گفتند.
نویسنده کتاب «پیشزمینه و علل انقلاب ۱۳۵۷ ایران» معتقد است عواملی چون استبداد، دیکتاتوری، فساد، دینستیزی، فقدان پایگاه مردمی، بیگانهپرستی، بیکفایتی، که رژیم پهلوی داشت، از جمله انگیزههای مردم برای سقوط حکومت پهلوی بوده است.
درنخستین روزهای بهمن ماه ۵۷ زمزمه بازگشت امام به کشور مطرح شد وبه دنبال درخواست ستاد استقبال امام درتهران از انقلابیون برجسته استان وشهرستانهاوروستاها وپس از آن روند مبارزه با حکومت پهلوی وبختیار درشهرها وروستاها ادامه یافت وبابرگزاری راهپیمائی وتجمع وجلسات عمومی وخصوصی انتشار اطلاعیهها وپیامهای سیاسی برضد رژیم مردم بیزاری خود رانسبت به دژخیمان پهلوی وشاپوربختیار اعلام کردند.
واقعه بیعت بختیاریها باحضرت امام، همواره به عنوان یکی از نقاط عطف تاریخ انقلاب اسلامی ایران، ومردم استان چهارمحال وبختیاری در خاطرهها باقی خواهد ماند و به نسلهای آینده یادآوری میکند که آزادی و عدالت با سلحشوری واقدام به موقع و همبستگی به دست میآید.
.
محبت امام (ره) در قلبهای مردم خانه کرده بود و همه میخواستند بهمن سرد وطن را به بهاری جاودان تبدیل کنند برای همین با شجاعت در برابر ماموران شاهنشاهی و خشونتهای آنان سینه سپر کرده دست از مبارزه برنداشتند.
با ورود امام در ۱۲ بهمن انقلاب جانی دوباره گرفت و مردم احساس کردند بعد از رفتن شاه در ۲۶ دی، گام تکمیلی پیروزی انقلاب اسلامی برداشته شد. بلافاصله با انتخاب نخست وزیر موقت انقلاب توسط حضرت امام، زنگ هشدار برای بقایای رژیم پهلوی به صدا در آمد بخصوص برای آخرین نخست وزیر شاه یعنی شاپور بختیار، او علی رغم تلاشهای فراوان برای استمرار رژیم شاه و انجام تغییرات و قولهای دهن پر کن، کمترین توفیق را به دست نیاورد، زیرا امام نخست وزیریش را غیرقانونی عنوان کرد.
با انتصاب مهندس مهدی بازرگان به عنوان نخست وزیر موقت انقلابی توسط حضرت امام خمینی رسماً به عمر سیاسی رژیم شاه پایان داده شد و تلاشهای بختیار ناکام ماند و علیرغم اینکه میخواست وانمود کند او با نخست وزیران قبلی متفاوت است، اما در عمل هر روز بیشتر از قبل عقبنشینی میکرد. یکی از ترفندهای شاهپور بختیار علاوه بر هزینه کردن سوابق سیاسی و مبارزاتی خود برای ماندن در قدرت اتکای به بختیاریها بود و برای این منظور و با کمک نیروهای امنیتی رژیم، چند مورد تجمعات تصنعی در حمایت از شاه و نخست وزیری خودش در تهران ترتیب داده بود و چون این تجمعات با زد و خورد فیزیکی نیز همراه بود، تجمعاتشان به چماقداران معروف شده بود.
در چنین شرایطی مبارزان و انقلابیون شهرستان بزرگ بروجن که آن روز بیش از نیمی از استان چهارمحال و بختیاری راتشکیل می دادبر آن شدند تا نقش خود را برای از بین بردن ترفند شاهپور بختیار ایفا کنند و نشان دهند که این ادعای شاپوربختیار پوچ و واقعیت ندارد؛ لذا در یک اقدام بموقع و انقلابی تصمیم به راه اندازی کاروانی ازبختیاریهای شهرستان بروجن به سمت تهران به منظور اعلام بیزاری و تنفر از نخست وزیری شاهپور بختیار و همچنین بیعت با رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) گرفتند.
این تصمیم مهم و ارزشمند پس از مشورت با افراد مورد وثوق ومرحوم آیتالله سید محمد نقی شاهرخی لرستانی که در آن زمان نماینده امام و رهبری مبارزات شهرستان بروجن را به عهده داشت عملیاتی شد وبسرعت خبرش در سطح شهر و روستاها پیچید و پس از انجام مقدمات اتوبوسهای کاروان به صف شدند و علاقه مندان، سفر را درعصرروز پنجشنبه ۱۹ بهمن ۵۷ آغاز و روز بیستم بهمن ۵۷ در تهران مدرسه علوی به دیدار امام خمینی (ره) نائل آمدندو وفاداری خود را به حضور امام، اعلام کردند.
امام (ره) دراین دیدار درجملاتی کوتاه خطاب به بختیاریها فرمودند:
«شما جوانمردان ایل بختیاری خوش آمدید، یکی از بزرگترین خیانتهایی که سلسله پهلوی به ایران کردند این بود که عشایر و ایلات ما را از بین بردند پشتوانه مملکت ما ایلات و عشایر بودند که از آنجمله ایل بختیاری که من سوابق با آنها دارم بختیاریها این عنصر را از خود نمیدانند و مقابل او ایستاده است باید این قیام را ادامه دهید تا انشاءالله آخر نقطه و نهایت که قیام یک حکومت عدل انسانی اسلامی به جای یک حکومت طاغوتی است:
پس از این دیدار برای حمایت از نخست وزیر موقت انقلاب، مهندس مهدی بازرگان که همان روز برای اعلام برنامههایش در دانشگاه تهران سخنرانی داشت در جمع مردم تهران در دانشگاه حاضر شدند و با شعارهای انقلابی خود انزجار شان را از نخست وزیری شاهپور بختیار و حمایت شان را از نخست وزیر انقلابی اعلام کردند
حرکت این کاروان در حالی انجام گرفت که مزدوران رژیم شاه در شهرهای بزرگی مثل اصفهان، قم و تهران حکومت نظامی برقرار کرده بودند و اجازه هرگونه تحرک وتردد مبارران را نمیدادند و در آن شرایط که احتمال هرگونه اتفاقی از جمله درگیری و دستگیری و زندان و حتی کشته شدن وجود داشت مردم انقلابی و مبارز شهرستان بروجن چهارمحال و بختیاری علیرغم همه این شرایط حساس و بحرانی بدون واهمه و استوار ومصمم اقدام به انجام این حرکت ارزشمند کردند و توانستند یکی دیگر از افتخارات انقلابی را در کارنامه مبارزات خود ثبت کنند.
مردم تهران نیز از این همبستگی و اقدام انقلابی مردم چهارمحال و بختیاری به وجد آمده بودند لذا با سر دادن شعارهایی قدردانی و حمایت و همبستگی خود را با اعضا کاروان اعلام کردند و این حرکت انقلابی و روشنگر ادعای دروغین شاهپور بختیار که خود را مستظهر به حمایت بختیاریها میدانست برملا شد.
این بیعت تاریخی باعث گردید؛ تا بختیارها با این حرکت دژخیمان رژیم را بیشازپیش ناامید و امواج خروشان انقلابی مردم را فزونتر کنند. و این زمانی است که تنها سه روز تا پیروزی انقلاب اسلامی باقی است (ره) بیعت کردند؛ خبر این بیعت در مطبوعات به چاپ رسید که اکثریت ایل بختیاری در مقابل بختیار ایستادند، و بختیار هرگز تصور نمیکرد در ایل بختیاری نیروی وجود داشته باشد و با او به مقابله برخیزند و با رهبر انقلاب بیعت کنند و فریاد «بیزاری از بختیار و شاه» سردهند
این واقعه تاریخی داشت به دل فراموشی سپرده شود که به برکت خون شهدا وباپیگیریهای دلسوزان وبرخی افراد حاضر دربیعت مجدا مطرح شد وعلی رغم روایتهای مختلف وبطوریکه موضوعیت مخالفت بابختیارراابهام امیز کرده بود باهمت نماینده ولی فقیه. در سال ۱۳۹۴ که مسئولان برگزاری کنگره شهیدان استان با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار داشتند؛ نماینده ولی فقیه در استان گزارشی از اقدامات مردم چهارمحال و بختیاری قبل و بعد از انقلاب را ارائه کردند و از جمله به سفر و بیعت مردم چهارمحال و بختیاری با امام و اعلام انزجار از پذیرش نخست وزیری شاهپور بختیار نیز اشاره کردند سپس.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در تجلیل از این اقدام به موقع مردم چهارمحال و بختیاری فرمودند: «
خب، چیزهایی هم که آقایان گفتند از سوابق علمی و نظامی و سیاسی و مانند اینها، آنها هم همه بهجای خود محفوظ و همه ارزش است. نکتهای که آقای نکونام گفتند دربارهی آمدنِ مردم چهارمحالوبختیاری [به تهران] برای ابراز بیزاری از بختیار، (۲) خیلی مهم است. ممکن است مردم شیراز، مردم مشهد، مردم تبریز هم بیایند از بختیار ابراز بیزاری بکنند امّا خیلی فرق میکند که مردم بختیاری بیایند از یک فرد سیاسیِ شاخص بختیاری که در مقابل انقلاب و در مقابل امام قرار گرفته، ابراز بیزاری کنند؛ این نکته مهم است. این هم که ایشان گفتند که مردم توقّع دارند که آن روز روز شاخصی باشد، درست است، این واقعاً جا دارد؛ چون در بین عشایر این وابستگیها و پیوندهای عشایری، چیز کوچکی نیست، چیز خیلی مهمّی است. اینها همان کسانی هستند که در قضیّهی مشروطه، بلند شدند از شهرکرد -آنوقت دهکرد- آمدند اصفهان و اصفهان را گرفتند و آمدند تهران و کارهای بزرگی را انجام دادند، بیشتر با پیوندهای محلّی این کار را میکردند؛ یعنی تأثیرات قبایلی و عشایری بر روی مردم وجود داشت که حرکت میکردند میآمدند. امّا همین پیوندها در آنجایی که پای دین در میان است، پای انقلاب در میان است، پای امام در میان است، بکلّی کمرنگ میشود و بیخاصیّت میشود و از بین میرود؛ این خیلی چیز مهمّی است. بنابراین خیلی کار بجا و بموقعی است این بزرگداشتی که دارید انجام میدهید..
در حقیقت این تجلیل رهبر معظم انقلاب اسلامی، اهمیت و ضرورت پرداختن به این اقدام موثر و ارزشمند را نمایان کرد.وموجب شد که این واقعه مهم درشورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان روز چهارمحال وبختیاری بصورت رسمی نامگذاری گردد گرچه دیدار بختیاریها باامام دران زمان دربرخی رسانهها ازجمله روزنامه کیهان منتشر گردیدودربین مردم تهران وسراسر کشور تاثیر به سزایی داشت ولی بختیار ووابستگان رژیم تصمیم به سانسوروجلوگیری از بازتاب داخلی وجهانی آن کردنداین رخ داد دارای وسعت زیادی بود و همه اقشار مردم درآن سهیم بودندویکی از خصوصیات نهضت امام فراگیربودن آن بود سئوالی که مطرح است چرا بعد ازانقلاب مسئولان کمتر به این موضوع مهم پرداختندکه جای ناگفتههای زیادی است ودراین مجال نمی گنجد؟!
وحدت، حلقه اتصال یک ملت
«وحدت» معنا دهنده به جامعه اسلامی و از مقدماتی است که اساس و انسجام و پویایی یک نظام را تشکیل داده ورمز ماندگاری آن میباشد.
ایجاد همبستگی و همدلی میان مردم استان و اتحاد ملّی امروزه از دغدغههای اندیشمندان وهمه قومیتها شهرها وروستاهای استان چهارمحال وبختیاری است به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی است. که بارها برآن تاکید کرده ند در قرآن کریم آیات بسیاری وجود دارد که از تنوع و گوناگونی حیات بشری سخن میگوید؛ اگر چه همه انسانها در انسان بودن مساوی هستند و از ویژگیهای مشترکی برخوردارند، اما تفاوتهایی نیز با یکدیگر دارند. ویژگیهای فردی هر کدام از انسانها از جمله این تفاوت هاست. مثلاً هر فردی چهره و صدای مخصوص خود را دارد که باعث شناخته شدن او از دیگران میگردد.
همانطور که گفته شد موضوع وحدت، موضوعی جدید و تنها مربوط به جامعه امروزی ما نیست؛ و در قرآن کریم، سیره اهل بیت و حتی در سخنرانیهای امام (ره) بارها تاکید به وحدت شده است. پس باید به گونهای به موضوع وحدت، نکات و جزئیات آن بنگریم، که گویی از واجبات زندگی فردی و اجتماعی ماست. در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، وحدت دارای نقش مهم و اساسی بود؛ وحدتی که چنان در بین اقشار الفت و صمیمیت ایجاد کرد که به تعبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی قدس سره «بی آنکه دارای ادوات نظامی باشیم فقط به واسطه قدرت ایمان و وحدت کلمه، بر قوای طاغوتی غلبه کردیم.
ا کنون ما وظیفه داریم ارزشهای حقیقیاین حرکت را آشکار کنیم و با درس گرفتن از نقاط ضعف و قوت گذشته مان به جهاد تبین جامعه اسلامی بپردازیم تا بتوانیم با خطرات و چالشهایی که امت مسلمان را تهدید میکند، رویارویی کنیم. بسیاری از عوامل جنگها و بحرانهای جهان سوم و رنج و سختیهای ملتهای در حال توسعه به وجود فضای درگیری میان جریانهای مختلف، عدم پذیرش دیگران و نبود روحیه همزیستی و فقدان مشارکت در بنای یک زندگی آزاد و همراه با خوشبختی برمی گرد د.
بنابراین وظیفه داریم از فرصتی که درگذشته برای استا ن بوجود آمده نهایت استفاده از وحدت وبرادری را برای توسعه استان بوجود بیاورزیم اگرچه ممکن است برخی درفضای حقیقی ومجازی دانسته ویا ندانسته مطالبی ابهام آفرین را مطرح کنند نباید موجب دلسردی ودلخوری دوستان وهم تباران فراهم شود انشالله باکمک همه مردم بروجن واستان ومسئولان این روز بزرگ را همه بعنوان یک جشن درکنارهمدیگروبرای توسعه آینده استان درهمه ابعادبرگزار تابرگ زرینی برافتخارات استان افزده گردد.
«دکتر طهمورث فتاحی شهماروند»
کد مطلب: 60242