کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشاور کودک مطرح کرد:

کودکان لجباز و خشن محصول تنبیه بدنی

29 مهر 1403 ساعت 11:55

مشاور کودک گفت: تنبیه بدنی خشونت را در کودکان بالا برده و درصد لجبازی را در آن‌ها بالا افزایش می‌دهد.


مریم حیدری در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: در بیشتر موارد پدر و مادر از سر ناچاری مجبور به تنبیه کودکان می‌شوند.
 
وی تصریح کرد: هنگام تنبیه بدنی کودک، پدر و مادرها معتقدند همه روش‌های تربیتی را برای مدیریت رفتار بد کودک امتحان کرده‌اند، اما تنها راه باقی مانده استفاده از زور یا تنبیه بدنی است.
 
این روانشناس کودک تاکید کرد: والدین باید این را بدانند هر چه تعداد تنبیه‌های بدنی کودکان بیشتر شود، احتمال سرپیچی بچه از پدر و مادر بیشتر می‌شود، کتک زدن کودک هیچ فایده‌ای برای اصلاح رفتار بد فرزندان ندارد.
 
حیدری بیان داشت: والدین باید این موضوع را بدانند که نقش اساسی در تربیت و فرزندپروری، ارتباط درست با فرزندان است، تنبیه بدنی راه آسانی برای کنترل رفتارهای بد کودک است، اما در کوتاه‌مدت جواب می‌دهد.
 
وی عنوان داشت: درصورت تنبیه بدنی در کوتاه‌مدت بچه تسلیم خواسته پدر و مادر می‌شود و با گفتن جملات چون «ببخشید»، «دیگه تکرار نمیشه» و... تسلیم رفتار اشتباه خود می‌شود.
 
این روانشناس کودک افزود: والدین باید دقت کنند که در طولانی‌مدت تنبیه بدنی اصلا جوابگو نیست و اگر کودک به این شیوه عادت کند به رفتار و کار اشتباه خود ادامه می‌دهد.
 
حیدری اضافه کرد: پدر و مادر با تنبیه بدنی این ذهنیت را به کودک می‎‌دهد که صدمه زدن به افراد کوچک‌تر یا بزرگ‌تر ایرادی ندارد.
 
وی با بیان اینکه تنبیه بدنی خشونت را در کودکان بالا برده و درصد لجبازی را در آن‌ها بالا افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: درواقع کودک رفتار اطرافیان را مشاهده می‌کند و از آن الگوبرداری کرده و در نهایت آن رفتار را تقلید خواهد کرد.
 
این روانشناس کودک بیان داشت: تنبیه بدنی بر شخصیت کودکان تاثیرات منفی دارد و بیشتر از آسیب جسمی که برای کودک دارد، درصد آسیب عاطفی بالایی داشته و اعتماد به نفس کودک را کاهش می‌دهد، کودکی که تنبیه بدنی می‌شود، عزت نفس خود را از دست داده و نسبت به خود تصور منفی پیدا می‌کند.
 
حیدری ادامه داد: این کودکان سرکش‌تر، خشمگین‌تر، پرخاشگرتر و لجبازتر خواهند شد، این آسیب‌ها زنجیره‌وار و چرخشی ادامه دارد و این کودک در برزگ‌سالی این رفتار را بر روی فرزند خود پیاده خواهد کرد.
 
انتهای خبر/1026ج
 


کد مطلب: 58984

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/58984/کودکان-لجباز-خشن-محصول-تنبیه-بدنی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir