کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

متخصص قلب و عروق در چهارمحال و بختیاری خبر داد:

فوت سالانه 2000 نفر براثر بیماری‌های قلبی‌وعروقی

11 مهر 1403 ساعت 7:00

متخصص قلب و عروق گفت: آمار سال‌های 1401، 1402 و 6 ماه 1403 در چهارمحال و بختیاری نشان می‌دهد حدودا 4 هزار بیمار در اثر سکته‌های قلبی و مغزی فوت کردند و این بدان معنا است که سالانه 2 هزار نفر در استان بر اثر سکته‌های قلبی و مغزی جان خود را از دست می‌دهند.


سمیه زمانی‌فرد در گفتگو با خبرنگار گروه سلامت پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: در کل جهان سالانه 20 میلیون نفر در اثر بیماری‌های قلبی فوت می‌کنند، منظور از بیماری قلبی عروقی بیماری‌هایی است که قلب و عروق بدن را درگیر می‌کند و شامل سکته قلبی و سکته مغزی و سایر عروق می‌شود.
 
وی تصریح کرد: اهمیت بیماری‌های قلبی به دلیل عوارضی که بر جامعه وارد و به دنبال آن هزینه‌های هنگفت و بار اجتماعی، اقتصادی که به سیستم درمان وارد می‌کند، است.
 
این متخصص قلب و عروق بیان داشت: در ایران سالانه 46 درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری قلبی و عروقی است و آمار سال‌های 1401، 1402 و 6 ماهه نخست 1403 در چهارمحال و بختیاری نشان می‌دهد حدودا 4 هزار بیمار در اثر سکته‌های قلبی و مغزی فوت کردند و این بدان معنا است که سالانه 2 هزار نفر در استان بر اثر سکته‌های قلبی و مغزی جان خود را از دست می‌دهند.
 
زمانی‌فرد اضافه کرد: این بیماری‌ها بیشترین رتبه مرگ و میر را به خود اختصاص می‌دهند و ازهمین‌رو اهمیت دارند و توصیه می‌شود افراد قبل از ابتلا سبک زندگی خود را تغییر دهند.
 
وی فشار خون شایع‌ترین علت در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی دانست و خاطرنشان کرد: در غربالگری انجام شده در سال 1402، حدودا 35 درصد شیوع فشار خون در این استان بیش از میانگین کشوری است و توصیه می‌شود افرادی که ریسک ابتلا به فشار خون دارند مانند افرادی که زمینه وراثت دارند یا افرادی که فشار خون دارند و تحت درمان هستند حداقل یک بار در سال فشار خون خود را اندازه‌گیری کنند.
 
این متخصص قلب و عروق ادامه داد: علل اولیه و وراثتی مهم‌ترین دلایل بروز فشار خون در افراد است، اما یکسری علل ثانویه هم وجود دارد که مربوط به سن خاصی نبوده و حتی سنین 20، 30 و 40 سال را نیز درگیر می‌کند، بنابراین افراد بالای 18 سال باید سالانه یک بار فشار خون خود را چک کنند.

انتهای خبر/1026ج   
 
 


کد مطلب: 58769

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/58769/فوت-سالانه-2000-نفر-براثر-بیماری-های-قلبی-وعروقی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir