به گزارش جهانبین نیوز، بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده از خودروسازان گویا بر اساس قانون مذکور خودروسازان بحران بزرگی برای پلاک شدن خودروهای مدل 92 خود دارند؛ چرا که تا پیش از این با تک ایربگ نیز شمارهگذاری میشد حال که داستان تازه یورو4 و تجهیزات آن نیز به قوز بالا قوزی برای آنها بدل شده است.
حال حق با استاندارد، پلیس، محیط زیست یا هر نهاد دیگر باشد، خیلی فرق نمیکند، مهم این است که بر اساس ادامه روند فعلی نبض بازار خودرو بار دیگر به هم میخورد و سرو سامان به آن نیز نه از عهده خودروسازان برمیآید و نه از وزارت صنعت.
آزادسازی یکباره قیمت خودرو و به فاصله کمی زمزمههایی مبنی بر لغو آن و در ادامه واکنشهای رییس جمهور و رییس مجلس و همه نهادهای مرتبط با این صنعت تنشهای زیادی در بازار به وجود آورد و هم اکنون نیز که قیمت کارخانهای بین 500 هزار تومان تا چهار میلیون تومان از سوی خودروسازان تعدیل شده باز هم بازار بلاتکلیف است و خودروسازان تلویحا اعلام کردهاند توان کم کردن بیش از این قیمتها را ندارند مگر این که تغییری در شرایط کسب و کار آنها رخ دهد.
با وضعیت به وجود آمده و عدم شمارهگذاری موج جدید بحران اجتناب ناپذیر به نظر میرسد؛ چرا که انبار خودروسازان ظرفیت محدودی دارد و با تعطیلی فروش خودرو تولید نیز به خواب بی وقت بهاری خواهد رفت، گو این که هم اکنون نیز برخی خطوط تولید متوقف شده است و پرسنل تولید و فروش هم اوج دوران کم کاری خود را پشت سر میگذارند.
در چنین شرایطی کار به حکمیت کمیسیون اصل 90 مجلس و شورای رقابت رسیده است. شورای رقابت طرح قیمتگذاری بر اساس تورم و قیمتهای سال گذشته و قبل از افزایش خودروسازان را داده و انجمن خودروسازان با صراحت آن را غیر عملیاتی میداند.
تامین ایربگ نیز با توجه این که بیشتر محصولی وارداتی است از تیرماه تسهیل میشود به نظر میرسد مشتریان باید قید تحویل خودرو کارخانهای طی چند ماه اخیر را بزنند، ضمن این که یورو چهار و تجهیز خطوط به دو ایربگ یک سری بسترسازی و تامین مالی را نیازمند است که از توان فعلی خودروسازان با توجه به افزایش بیسابقه هزینههای سربار خارج است.
با کمیاب شدن خودرو صفر در بازار، باز هم قیمت خودروهای مدل قدیمیتر در بازار افزایش مییابد و به نظر میرسد این بار نیز و در هیاهوی کاهش قیمتها باید منتظر سونامی قیمتی در بازار بود سونامی که در راس آن وزارت صنعت و در ادامه خودروسازان باید جوابگوی آن باشند.
به نظر میرسد که کوبیدن بر طبل کاهش قیمتها دیگر اثری نداشته باشد چرا که گوش خودروسازان از این صدا پر شده و هم اکنون دغدغه آنها سرپا ماندن کارخانه و ادامه تولید سودده است که فعلا مسکوت مانده است.
(منبع:صنعت)