کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری:

70 درصد معلولیت‌ها در چهارمحال و بختیاری زمینه ژنتیکی دارد

14 آذر 1402 ساعت 13:29

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: در این استان با وجود ازدواج‌های فامیلی 70 درصد از معلولیت‌ها زمینه مادرزادی و ژنتیکی دارد.


به گزارش «جهانبین نیوز»، مهشید سلیمانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مرکز نگهداری از معلولان ذهنی مهرگان شهرکرد در سال 1370 تاسیس شد و ظرفیت اسمی 72 نفر دختر معلول ذهنی خفیف و 50 نفر توان‌خواه شدید در منزل را دارد.

وی از پذیرش روزانه 60 نفر در این مرکز و 33 نفر در خانه خبر داد و تصریح کرد: هفت نفر پرسنل تمام‌وقت و چهار نفر پرسنل تخصصی و پاره‌وقت در مرکز مهرگان فعال هستند.

سلیمانی بیان داشت: 50 درصد هزینه‌های این مرکز را بهزیستی و مابقی از طریق مشارکت خانواده‌های معلولین یا خیرین داوطلب تامین می‌شود.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری از ارائه خدمات آموزشی مقدماتی و حرفه‌ای برای استقلال معلولان، فعالیت‌های ورزشی و هنری خبر داد و افزود: این مرکز در هفته معلولان مرکز شاخص انتخاب شده است.

وی خاطرنشان کرد: مددجویان بهزیستی با وجود نقص‌ها، بسیار توانمند هستند و ما در این استان معلولان نخبه‌ای هم داریم، یکی از آن‌ها معلول کارآفرینی است که با راه‌اندازی گلخانه تولید فلفل دلمه‌ای اشتغالزایی کرده است.
 
سلیمانی با اشاره ساخت الیاف نانوتکنولوژی برای اولین بار در ایران توسط یک معلول در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: معلولان ورزشکار در این استان موفق به کسب رتبه‌های بسیاری شده‌اند.
 
مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به پایین بودن مستمری مددجویان بهزیستی افزود: 7 میلیون عائله بهزیستی در سراسر کشور وجود دارد و تامین منابع مالی برای این تعداد کار دشواری است.
 
وی اضافه کرد: طبق غربالگری صورت گرفته آمار معلولان در این استان از 32 هزار نفر به 24 هزار نفر کاهش یافت و این موضوع به دلیل تلاش بهزیستی در برگزاری جلسه‌های مشاوره قبل از ازدواج، غربالگری‌های شنوایی، بینایی و... به وقوع پیوسته است.
 
سلیمانی ادامه داد: به‌منظور اشتغال‌زایی معلولان تا سقف 150 میلیون تومان یک تا چهار درصد تسهیلات ارائه می‌شود، همچنین با توجه به قانون، سه درصد ظرفیت استخدام هر اداره‌ای به معلولانی که توانایی انجام کار دارند، اختصاص می‌یابد اما این قانون از سوی برخی از دستگاه‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.
 
مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری عنوان داشت: در راستای حمایت از اشتغال معلولان 70 درصد بیمه معلولانی که توسط کارفرمایان به کارگیری می‌شوند توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.
 
وی با بیان اینکه در این استان با وجود ازدواج‌های فامیلی 70 درصد از معلولیت‌ها زمینه مادرزادی و ژنتیکی دارد و 30 درصد مابقی به دلیل عوامل محیطی بروز می‌کند گفت: در شهرستان‌هایی که زمینه‌های ژنتیکی بالا است اطلاع‌رسانی‌ها درخصوص انجام مشاوره‌های ژنتیکی در حال انجام است.
 
سلیمانی تاکید کرد: تنها مرکز دولتی مشاوره ژنتیکی این استان در شهرکرد قرار دارد و در شهرستان‌های فارسان و بروجن نیز مراکز خصوصی اقدام به ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی می‌کنند.
 
انتهای خبر/1026ج


کد مطلب: 55899

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/55899/70-درصد-معلولیت-ها-چهارمحال-بختیاری-زمینه-ژنتیکی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir