کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری:

نگرانی در خصوص شیوع بیماری هاری در استان وجود ندارد

16 مهر 1402 ساعت 13:10

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: نگرانی در خصوص شیوع بیماری هاری در استان وجود ندارد، موارد مثبت گزش گزارش شده است اما بیماری هاری دیده نشده است.


به گزارش «جهانبین نیوز»‌، محمد اسدی صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: قانون دامپزشکی بعد از طی مراحلی تعیین شد، این مهم بعد از تولید واکسن دامی توسط برخی شرکت‌های دارویی صورت گرفت.
 
وی افزود: قانون دامپزشکی به نوعی جامع دیده شده است که حتی بعد از گذشت سال‌ها بر جامع و کاربردی بودن آن اجماع وجود دارد.
 
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این استان کاملا در تولید محصولات دامی کشور مشارکت دارد و دخیل است، در سالیان اخیر استان وارد حوزه گسترده‌ای صنعت آبزی‌پروی نیز شد و هم‌اینک  به نوعی تولیدکننده عمده محصولات آبی هستیم و تولیدکنندگان پیشرو این صنعت داریم.
 
اسدی عنوان کرد: ۵۰۰ واحد تولید آبزیان، ۳۳ مرکز تولید خوراک آبزیان و دام، وجود مراکز بسته‌بندی و فرآوری و... منجر به تولید محصولات صادراتی ماهی در چهارمحال و بختیاری شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: چهارمحال و بختیاری در حوزه پروش طیور به نسبت دیگر استان‌ها مراکز پرورش طیور کمتری دارد اما به گونه‌ای است که نیاز استان را تامین می‌کند، نزدیک ۲۲۵ واحد تولید مرغ مادر، مرغ گوشتی، تخم‌مرغ و... در استان وجود دارد که نظارت کامل بر روند کار آن‌ها انجام می‌شود.
 
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در مقایسه با سایر استان‌های کشور به عنوان استان پیشرو در حضور نیروهای تخصصی دامپزشکی در مراکز تولیدی دام، طیور و آبزیان هستیم.
 
اسدی درخصوص اقدامات شاخص مجموعه دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم، بیان کرد: ۲۲ اردو و رزمایش جهادی در شهرستان‌های استان برگزار شد که موجب رضایتمندی روستاییان و عشایر در مناطق دور دسترا فراهم کرد.
 
وی ایجاد ساختار نظارت بهداشتی تخصصی در واحدهای تولید مرغ و تخم‌مرغ را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و گفت: کیفیت بهداشتی گوشت تولیدی در استان از حالت سنتی خارج شده و کاملا بهداشتی همراه با لیبل است.
 
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تشکیل ۳۲۴ پرونده قضایی در استان که اکثر آن منجر به صدور حکم شده است، تاکید کرد: این پرونده‌ها در حوزه تخلفات بهداشت تشکیل شده و پیرامون عرضه غرقانونی نهاده‌های دامی و فراورده‌های دامی است، بیشتر پرونده‌های قضایی تشکیل شده در زمینه کشتار غیرمجاز است.
 
اسدی تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از واحدهای تولیدی حوزه دام، طیور و آبزیان در چهارمحال و بختیاری موفق به اخذ کد IR شدند و این واحدها می‌توانند با خیال راحت محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کنند.
 
وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته هیچ موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری دیده نشده است، اظهار داشت: همچنین بیماری‌های برونشیت، نیوکاسل، سل، آبله و شاربون ظهور کمتری در استان داشته است.
 
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: ممکن است بیماری‌های ذکر شده در برخی موارد تبدیل به کانون شده باشد که با حضور به‌موقع این کانون‌ها از بین رفت اما شاهد اپیدمی نبودیم.
 
اسدی افزود: دو فاز عمومی برای پیشگیری از بیماری نیوکاسل با همکاری بسیج سازندگی تشکیل شد و در این دو فاز ۵۰۰ هزار قطعه طیور بومی را جهت پیشگیری تحت پوشش قرار دادیم.
 
وی با اشاره به اینکه برونسپاری خدمات مایه‌کوبی دام و طیور در چهارمحال و بختیاری دو برابر شده است و در همین راستا ۱۰۰ نفر مشغول به کار شدند، ادامه داد: نظارت شرعی بر ذبح دام و طیور در کشتارگاه‌ها در حال انجام است و در آینده نه چندان دور ناظران شرعی به عنوان ضابطان قضایی معرفی می‌شوند.
 
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به استفاده از بخش خصوصی درخصوص پیشبرد وظایف این اداره کل، گفت: در همین راستا از ظرفیت۵۱ داروخانه فعال، ۴۴ مرکز درمانگاهی، ۲۱ مرکز مایه‌کوبی، ۲ آزمایشگاه و ۴ آزمایشگاه همکار استفاده می‌شود.
 
اسدی عنوان کرد: مسئله سگ‌های ولگرد یک موضوع چندین ساله است که بارها قوانین و مقررات درخصوص عقیم‌سازی یا معدوم این حیوانات به جهت کنترل جمعیت آنان تغییر کرده است.
 
وی خاطرنشان کرد: قوانین جدید که در قالب قانون حمایت از حقوق حیوانات تدوین شده است، بازدارندگی لازم را ندارد و همین امر باعث شده جمعیت سگ‌های ولگرد افزایش پیدا کند، باید قوانین مناسب تصویب شود تا آرامش درخصوص حیوانات مزاحم به‌ویژه سگ‌های ولگرد به جامعه بازگردد.
 
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در قانون جدید ساماندهی سگ‌های ولگرد بر عهده فرمانداری‌ها گذاشته شده است بعد از آنکه با همکاری شهرداری مراکز نگه‌داری سگ‌های بلاصاحب ایجاد شد دامپزشک مجرب جهت نظارت و عقیم‌سازی این حیوانات در این مراکز معرفی می‌‍شود.
 
اسدی بیان کرد: در سال حدود 7 هزار قلاده سگ در روستاها و مناطق عشایری در برابر بیماری هاری واکسینه می‌شوند، در شهرکرد و بروجن دو مرکز نگه‌داری سگ‌های بلاصاحب وجود دارد و شهرداران برخی شهرهای مختلف نیز درخواست ایجاد مرکز نگه‌داری سگ‌های ولگرد دارند.
 
وی تاکید کرد: نگرانی در خصوص شیوع بیماری هاری در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد، موارد مثبت گزش گزارش شده است اما بیماری هاری دیده نشده است.
 
انتهای پیام/1031ج


کد مطلب: 55341

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/55341/نگرانی-خصوص-شیوع-بیماری-هاری-استان-وجود-ندارد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir