کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ابرپروژه «موسی» در حال تولید

12 شهريور 1402 ساعت 21:11

چندی پیش پیمان جبلی رئیس صدا و سیما با انتشار اولین تصاویر از پشت صحنه مجموعه حضرت موسی (ع) خبر از ادامه ساخت این سریال الف ویژه داد. سریالی که نیاز به بودجه سنگینی برای شروع و ادامه دارد.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پروژه ساخت سریال الف ویژه «موسی(ع)» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و تهیه کنندگی سید محمود رضوی چند سالی است که در گیر و دار نوشتن فیلمنامه و فراهم کردن مقدمات پیش تولید است و هربار با آمدن خبری در رسانه ها، مشخص می شود که این ابرپروژه سازمان صدا و سیما با گام هایی هرچند کوچک، در حال قدم زدن است و از حرکت نیاستاده است.

چندی پیش پیمان جبلی رئیس صدا و سیما با انتشار اولین تصاویر از پشت صحنه مجموعه حضرت موسی (ع) در فضای شخصی خود در ویراستی نوشت: «پیش تولید مجموعه الف ویژه فاخر حضرت موسی (ع) این روز‌ها با تلاش مجاهدانه برادرانم ابراهیم حاتمی‌ کیا کارگردان نام‌آور و سید محمود رضوی تهیه‌کننده حرفه‌ای ادامه دارد.

مجموعه تلویزیونی راهبردی حضرت موسی (ع)، انقلابی در تولید سینما و تلویزیون ایجاد خواهد کرد.»

تولید پروژه «حضرت موسی(ع)» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا برای پنج فصل طراحی شده که فیلمنامه سه فصل آن به نگارش درآمده است.

تابه‌حال حتی یک پلان از این پروژه جلوی دوربین نرفته و به‌نظر می‌رسد علی‌رغم بودجه‌ای که برای این پروژه مصوب شده، همچنان عزم جدی برای تخصیص بودجه وجود ندارد. حمایت به‌موقع دولت از این پروژه هم به‌لحاظ منطق مالی و هم از جهت راهبردی، اقدامی به‌صرفه و موثر است. 

در آبان‌ماه ۱۴۰۱، مجلس کمک‌حمایتی برای دو سریال موسی و سلمان فارسی در نظر گرفت که باید توسط دولت از منبعی جدای از بودجه سالانه صداوسیما پرداخت می‌شد. 

مجلس درحالی این بودجه یا به‌تعبیر خودشان «کمک‌حمایتی» از موسی و سلمان را مصوب کرده بود که خودش بودجه‌ای برای تخصیص به هیچ حوزه‌ای در اختیار نداشت.

این قصه جدیدی نیست که بودجه‌هایی در مجلس مصوب شوند و هنگام پرداخت آن توسط دولت، این اتفاق کامل رخ ندهد، با تأخیر انجام شود یا عملا مسکوت بماند. درمورد بودجه پرسروصدای سریال‌های موسی و سلمان هم با اینکه از تصویب مجلس گذشته‌اند، هنوز خبری منتشر نشده که نشان بدهد این مبالغ از درگاه دولت به صداوسیما پرداخت شده‌ است.

برآورد اولیه برای ساخت سریال موسی در ابتدای کار که مرحوم فرج‌الله سلحشور پروژه را مطرح کرد، کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان بود و حالا بی‌اینکه یک پلان از آن ضبط شود، احتمالا هزینه‌اش بسیار بالاتر رفته است و هر قدر قضیه بیشتر طول بکشد، این رقم هم طبیعتا بیشتر خواهد شد. 

ماجرای کارگردانی موسی

آبان ماه سال ۹۹ بود که پس از کش و قوس های فراوان بر سر ساخت سریال حضرت موسی(ع) قرعه کارگردانی این کار به نام ابراهیم حاتمی کیا زده شد؛ فرج الله سلحشور، پیش از مرگ خود، از جمال شورجه خواسته بود تا در مقام کارگردان، این سریال را راهبری کند، اما با وخامت حال شورجه، سیما فیلم تصمیم گرفت تا گزینه دیگری را برای هدایت این سریال جایگزین کند و قرار شد تا شورجه، پس از بهبودی به عنوان کارگردان دوم در کنار کار حضور داشته باشد.

حاتمی کیا پس از اینکه کارگردانی این پروژه عظیم را برعهده گرفت، در این خصوص گفت: « در میان آثار متعددی که ساخته‌ام، جای یک کار قرآنی را خالی می‌بینم و به همین علت با انگیزه و علاقه این مسئولیت سنگین را می‌پذیرم به این امید که ادای دینی به فرج‌الله سلحشور کرده باشم.»

مردادماه سال ۱۴۰۰ بود که فراخوان انتخاب بازیگر این پروژه در فضای مجازی رسانه ای شد؛ در یکی از این فراخوان‌ها یوسف حاتمی‌کیا پسر ابراهیم حاتمی‌کیا فراخوان انتخاب بازیگری در استان فارس را در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرد.

در این فراخوان به جزئیات مختلفی اشاره شده بود که از جمله آن می‌توان به این نکته اشاره کرد که تاکید شده است متقاضی به هیچ عنوان هیچ نوع عمل زیبایی (صورت، بینی، لب، گونه، تتو و…) نباید داشته باشد.

شنیده‌ها حاکی از این است که حاتمی‌کیا قرار است در قصه سریال موسی مهم‌ترین مقاطع زندگی حضرت موسی (ع) همچون هجرت و ... را به تصویر بکشد.

همچنین پیگیری‌ها نشان می‌دهد یکی از ویژگی‌های متمایز سریال موسی این است که از میان نسخه‌هایی که تا به امروز از زندگی این پیامبر اولوالعزم ساخته شده، منحصر به فرد خواهد بود، زیرا هر چه تا به امروز ساخته شده، حاصل زاییده ذهن فرهنگ غرب و مبتنی بر کتاب عهد عتیق است اما کاری که حاتمی کیا می‌سازد مبتنی بر قرآن و احادیث است. 


حاتمی کیا پس از عهده دار شدن مقام کارگردانی این سریال، کیوان مقدم را به عنوان مدیر هنری این سریال منصوب کرد؛ کیوان مقدم طراح صحنه باسابقه سینما، سابقه دریافت ۲ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر دارد که به خاطر فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی و «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی بوده است.

مقدم البته با کارگردانان شاخصی همکاری داشته و از جمله آنها می‌توان به اصغر فرهادی در فیلم‌های «فروشنده» و «جدایی نادر از سیمین» اشاره کرد.

او همچنین در تلویزیون در طراحی صحنه مجموعه‌های محمد رحمانیان از جمله «نیمکت» همکاری داشته است و طراحی سریال «سرزمین کهن» مجموعه تاریخ معاصر به کارگردانی کمال تبریزی که هنوز موفق به پخش نشده است از دیگر تجربه‌های اوست.
 


کد مطلب: 55023

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/55023/ابرپروژه-موسی-حال-تولید

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir