کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همصدا با مقامات آمریکایی، عصبانی از آزادی اموال بلوکه شده

23 مرداد 1402 ساعت 13:15

در حالی مقامات آمریکایی نسبت به آزادی سازی اموال بلوکه شده ایران به دولت بایدن معترض هستند که غربگراها همصدا با آمریکایی ها جیغ بنفش سر دادند.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از اعلام خبر آغاز فرآیند آزادی سازی ۶ میلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران توسط آمریکا، در ازای آزادی زندانیان آمریکایی، واکنش های متفاوتی از سوی چهره های مختلف در داخل و خارج کشور مطرح شد.

بسیاری از چهره های آمریکایی و رسانه های این کشور نیز در واکنش به این موضوع، لب به انتقاد گسترده از دولت بایدن گشودند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در اعتراض نسبت به این اقدام عنوان کرده بود: «با همه تحریم‌هایی که اعمال کرده بودیم، همه قوانینی که برای کره جنوبی گذاشته بودیم، حالا به نظر می‌رسد این پول‌ها قرار است آزاد شود.

نتیجه این اقدام دولت آمریکا آن است که شهروندان آمریکایی بیشتری در آینده «گروگان» گرفته خواهند شد».


وی همچنین ادعا‌های بی‌اساسی در مورد مقاصد به کارگیری مبالغ آزاد شده مطرح کرد و گفت: تهران از این مبالغ برای تهدید زندگی شهروندان آمریکا استفاده خواهد کرد!
مایک پنس، معاون دونالد ترامپ نیز در این باره گفته بود: «ما همیشه از آزادی گروگان‌های آمریکایی استقبال می‌کنیم.

اگر آن‌ها واقعا پس از پرداخت ۶ میلیارد دلار باج از سوی جو بایدن به ایران آزاد شوند، این مماشات فقط باعث می‌شود که مقامات ایران گروگان‌های بیشتری بگیرند. این چرخه تنها زمانی متوقف خواهد شد که جو بایدن از رقصیدن با ساز ایران دست بردارد.»

باری لاودرمیلک، نماینده ایالت جورجیا هم گفته بود: «درست زمانی که مردم آمریکا فکر می‌کردند سیاست خارجی بایدن بعد از خروج شکست‌خورده از افغانستان نمی‌تواند فاجعه‌بارتر از این شود، او در برابر ایران کرنش می‌کند. شایستگی مردم آمریکا بیشتر از این است.»

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این خصوص تاکید کرده است که توافق بر سر تبادل زندانیان با تهران منجر به کاهش تحریم ها علیه ایران نمی شود.

رسانه صدای آمریکا و ایران اینترنشنال نیز آزادسازی اموال مسدود شده ایران در کره‌جنوبی را رسوایی آمریکا در عرصه سیاست خارجه دانستند و خواستار حمله نظامی آمریکا به ایران شدند!

عصبانیت صهیونیست‌ها از آزادسازی اموال بلوکه شده ایران!

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم دست به کار شد و در مطلبی عنوان کرد:  "توافق صورت گرفته برنامه هسته‌ای ایران را پایان نمی‌دهد و تنها به تأمین مالی گروه‌های وابسته به ایران در منطقه کمک می‌کند."

دو مقام ارشد دفاعی رژیم صهیونیستی نیز اظهار کردند: تبادل زندانیان درواقع نتیجه توافقاتی است که میان ایران و آمریکا در جریان مذاکرات غیرمستقیم در عمان انجام شده است.

همصدایی غربگراها با کاخ سفید و رژیم صهیونیستی!

واکنش مقامات غربی به موضوع آزادی اموال بلوکه شده ایران در ازای آزادی زندانیان آمریکایی اما تنها یک سوی ماجراست.

در میان هیاهوی مقامات آمریکایی و رسانه های جریان سلطنتی، غربگرایان در داخل کشور نیز همصدا با اپوزیسیون خارج نشین نسبت به آزادی اموال بلوکه شده ایران عصبانی شدند.

روزنامه اعتماد در واکنش به این موضوع در گزارشی با عنوان «فشار بر دلار آزاد برداشته می‌شود؟» نوشت آزادسازی چند میلیارد دلاری تاثیر چندانی بر بازار ارز ندارد» 

عبدالناصر همتی دبیرکل پیشین بانک مرکزی هم در واکنش به خبر تبادل زندانیان با آمریکا در مطلبی اعتراضی نوشت چرا روند توافق را طول داده و بعد از سه سال تحمیل هزینه به همان نقطه اول رسیدید؟

روزنامه هم میهن تندروترین پایگاه رسانه ای اصلاح طلبان در مطلبی نوشت: پرداختن به چنین موضوعات جزیی جز اتلاف وقت نتیجه دیگری ندارد. همچنان که در ماجرای عربستان و بهبود روابط با آنها، شاهد هیچ تحول جدی نشدیم، فقط از بحران روابط دوجانبه اندکی کاسته شد و ابزارهای سیاسی ایران در لبنان، سوریه و یمن و خلیج‌فارس و عراق کُند شدند.

روزنامه آرمان ملی نیز در مطلبی انتقادی نوشت: این تصمیم چندان راحت نیست، چراکه این تصمیم امری غیرعادی است و مقوله‌ای متعارف در روابط بین‌الملل به شمار نمی رود. نگاه جهانیان آن است که این افراد در یک سیستم قضایی بین‌المللی محکوم نشده‌اند، بنابراین رویکرد مثبتی به اصل زندانی شدن این افراد در سطح بین‌الملل وجود ندارد. این نوع تصمیم‌سازی‌ها نه از منظر روابط بین‌الملل قابل بررسی است و نه از منظر حقوقی و قضایی؛ این نوع تصمیم‌سازی‌ها تنها از منظر سیاسی و تبلیغاتی قابل تحلیل است.

رکورد تازه کارآمدی دولت در عرصه دیپلماسی

در میان هیاهوی رسانه ای، اما با نگاهی گذرا به عملکرد دولت در عرصه سیاست خارجی می توان گفت پیوستن ایران به بریکس و شانگهای، تقویت روابط با همسایگان، حضور موثر در آفریقا تنها بخشی از دستاوردهای دولت در عرصه بین الملل است.

از سوی دیگر آنچه مسلم است، در این دولت خبری از سراب برجام و دام FATF نیست، تا ملت را سال ها به بهانه مذاکره سردوانده و دست آخر میلیاردها دلار خسارت بر اموال ملت و تاسیسات هسته ای دامن گیر کشور وارد کند.

بدون شک تحقق آزادسازی اموال بلوکه شده ایران رکورد تازه ای از کارآمدی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی خارجی به شمار می رود و از همین روست که بسیاری از مقامات آمریکایی نسبت به آن معترض و گله مند هستند.


 


کد مطلب: 54836

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/54836/همصدا-مقامات-آمریکایی-عصبانی-آزادی-اموال-بلوکه-شده

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir