کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مسائل سیاسی:

مبنا و منظومه فکری شهید بهشتی عدالت و عدالت محوری بود

7 تير 1402 ساعت 11:11

کارشناس مسائل سیاسی گفت: اولین و مهم‌ترین خصوصیت و مبنا و منظومه فکری شهید بهشتی را می‌توان توجه ویژه به عدالت و عدالت محوری نام ببریم و یاد کنیم.


علیرضا اسماعیلی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز  درباره خصوصیات و ویژگی‌های شهید بهشتی که به بیان حضرت امام خمینی (ره) شهید بهشتی یک ملت بود این‌گونه بیان کرد: امروز دشمنان انقلاب اسلامی در جنگ ترکیبی و شناختی که بر مبنای تغییر باورهای ذهنی جامعه شکل‌گرفته است در تلاش‌اند که به شهید بهشتی یک نگاه نواندیشی و نگاه نزدیک به غرب بدهند.
 
وی افزود: وقتی به‌صورت اجمالی اندیشه‌های شهید بهشتی را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که ایشان معتقد به مبانی دینی و مبانی عمیق اسلام است و اتفاقاً جاهایی از این مبانی قوی دفاع کرده‌اند.
 
اسماعیلی با اشاره به خصوصیات شهید بهشتی عنوان کرد: اولین و مهم‌ترین خصوصیت و مبنا و منظومه فکری شهید بهشتی را می‌توان توجه ویژه به عدالت و عدالت محوری نام ببریم و یاد کنیم، شهید بهشتی عدل را بر مبنای فقه و احکام اسلامی دانسته وظیفه اصلی حاکمیت را ایجاد و گسترش عدالت می‌دانند.
 
وی بابیان اینکه شهید بهشتی مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی را یک خط مستقیم نمی‌دانند، گفت: توجه ویژه به قانون از اهمیت خاصی برخوردار است، جالب است بدانید حتی در زمان حکومت سلطنتی نیز که حاکمیت پهلوی بر جامعه حکم ران است شاه معتقد به قوانین بود حتی قوانین راهنمایی و رانندگی، شهید بهشتی رعایت قانون را یک وظیفه دینی، شرعی و اجتماعی می‌دانند.
 
اسماعیلی خاطرنشان کرد: شهید بهشتی یکی از افرادی بود که بیشترین نقش را در تبیین و تدوین قانون اساسی داشت و تأکید بر جایگاه رفیع شورای نگهبان برای مجلس با مبانی شرع از آن نقاط پررنگ تفکر شهید بهشتی در بحث قانون است.


کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اهتمام به تخصص و تعهد در کنار یکدیگر از خصوصیات بارز دیگر شهید بهشتی است که از نکات خیلی مهمی است که بعضی‌ها امروز تلاش می‌کنند شهید بهشتی را یک انسان نواندیشی جلوه دهند که صرفاً نگاهش نگاه تخصصی است.
 
اسماعیلی ابراز کرد: شهید بهشتی عقیده داشت شکوفایی استعدادها و تخصص‌ها در بستر یک حاکمیت دینی اتفاق می‌افتد، کسی که استعدادهایش در بستر حاکمیت دینی شکوفا شود باید هم تخصص و هم تعهد را در کنار هم داشته باشد.
 
وی تصریح کرد: خصوصیت چهارم شهید بهشتی توجه ویژه به کادر سازی و تربیت دینی است و بسیار مهم است، نگاه کنید در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی وقتی همه به دنبال تثبیت جایگاه نمادها هستند، شهید بهشتی حزب جمهوری تشکیل داد، 1334 مدرسه دین و دانش را در قم تأسیس می‌کند، 1342 مدرسه حقانی را تأسیس می‌کند و خروجی دانش آموزان و طلاب این مدارس کسانی هستند که در انقلاب اسلامی جز عناصر مؤثر پیروزی انقلاب هستند.
 
کارشناس مسائل سیاسی استان پنجمین خصوصیت بارز شهید بهشتی را این‌گونه بیان کرد: تشخیص الویت‌های جامعه از خصوصیات دیگر شهید بهشتی است که معتقد است نباید درگیر حواشی شد و کار و تلاش باید برای پیشرفت جامعه باشد، رهبر انقلاب امروز به‌شدت بر این موضوع تأکیددارند.
 
وی ادامه داد: وحدت در جامعه ششمین خصوصیت شهید بهشتی است، برخی امروز تلاش می‌کنند شهید بهشتی را این‌گونه جلوه بدهند که باید با همه گروه‌ها و احزاب و سلیقه‌ها کارکرد، شهید بهشتی به‌شدت از دوقطبی‌ها پرهیز می‌کردند اما محور وحدت را ولایت‌فقیه، قانون اساسی و نگاه تبیینی می‌دانست.
 
اسماعیلی افزود: نکته هفتم دشمن‌شناسی شهید بهشتی بود، بعضی‌ها تلاش می‌کنند شهید بهشتی را طرفدار مذاکره با آمریکا قلمداد کنند ولی با توجه به فرمایش شهید بهشتی که می‌گوید به آمریکا بگویید از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر چنین مسئله‌ای وجود دارد.
 
وی در آخر بابیان اینکه حضرت امام خمینی (ره) در باب شهادت شهید بهشتی می‌فرمایند شهادت ایشان در مقابل مظلومیتشان ناچیز است گفت: آخرین خصوصیت رفتاری و فکری شهید بهشتی راه حق است، شهید بهشتی در مقابل همه سرزنش‌ها، شایعات و افتراها فقط به خدا واگذار کرد و در مسیر حق حرکت کرد.


انتهای پیام/1030ج
 


کد مطلب: 54373

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/54373/مبنا-منظومه-فکری-شهید-بهشتی-عدالت-محوری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir