کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر چهارمحال و بختیاری:

مصرف موادمخدر همچنان در شهرها آمار بالاتری دارد

3 تير 1402 ساعت 13:23

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر چهارمحال و بختیاری گفت: مصرف موادمخدر همچنان در شهرها آمار بالاتری دارد اما چرخه اعتیاد به روستاها نیز نفوذ کرده است که باید درخصوص ورود اعتیاد به آن‌ها حساسیت بیشتر داشته باشیم.


به گزارش جهانبین‌نیوز حمیدرضا شیخی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: جمهوری اسلامی به‌عنوان پرچمدار مبارزه با موادمخدر در جهان شناخته شده است و بیش از 3 هزار شهید و 12 هزار جانباز گواه این مهم است.

وی افزود: ایران در جوار دو کشور افغانستان و پاکستان قرار گرفته است و افغانستان 80 درصد موادمخدر جهان را تولید می‌کند و جمهوری اسلامی یک تنه در مقابل آن ایستاده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر چهارمحال و بختیاری ادامه داد: طرح یاری‌گران زندگی یکی از مهم‌ترین طرح‌های حوزه پیشگیری از اعتیاد است که با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان در یک هزار و 10 واحد آموزشی شامل مدارس ابتدایی، متوسطه اول و دوم اجرا شد.

شیخی عنوان کرد: مجمع خیرین یاری‌گران زندگی با هدف استفاده از ظرفیت خیران در سال 1401 در شهرکرد برگزار شد و قرار است از طرفیت این مجمع در سال 1401 استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: زمین مرکز ایست و بازرسی دائمی در شهرستان بروجن تامین شده و در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفته است، راه‌اندازی این مرکز می‌تواند مشکلات بزرگ در حوزه قاچاق موادمخدر و کالا به این استان را حل کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: مرکز ترک اعتیاد ماده 16 تحت نظارت و با همکاری سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) و بسیج مستضعفین کشور در استان راه‌اندازی می‌شود.

شیخی بیان کرد: قرار بود با پایان برنامه ششم توسعه اعتیاد در کشور کاهش 26 درصدی داشته باشد و اقدامات فرهنگی، درمانی و انتظامی بسیار خوبی در این خصوص در کشور انجام گرفت.

وی با بیان اینکه سن اعتیاد به موادمخدر و در جهان بشدت پایین آمده است و روند تقاضای مصرف افزایش یافته است، تصریح کرد: از طرف دیگر اقدامات مقابله‌ای و درمان‌ها درخصوص اعتیاد بیشتر شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر چهارمحال و بختیاری یادآورشد: شیوع اعتیاد در این استان در سال 94 برابر با 10.43 درصد بود که این نرخ در سال 96 به 3.5 درصد رسید.

شیخی افزود: آمار معتادان در چهارمحال و بختیاری همیشه در محدوده 35 هزار نفر بود که هم‌اینک به حدود 25 هزار نفر رسیده است که نشان از کاهش جزئی در سوءمصرف مواد مخدر دارد.

وی ادامه داد: نوع مصرف موادمخدر نیز تغییر کرده است اگرچه همچنان تریاک اصلی‌ترین ماده مخدر مصرفی در کشور به شمار می‌رود اما موادی چون گُل، حشیش و هروئین در رده‌های دیگر قرار دارند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: مصرف موادمخدر همچنان در شهرها آمار بالاتری دارد اما چرخه اعتیاد به روستاها نیز نفوذ کرده است و از آنجا که روستاها به عنوان مراکز تولید اقتصادی کشور به شمار می‌روند لازم است درخصوص ورود اعتیاد به ان‌ها حساسیت بیشتر داشته باشیم.

شیخی خاطرنشان کرد: مصرف موادمخدر در شهرستان‌های مختلف چهارمحال و بختیاری متفاوت است، شهرستان‌های با جمعیت بیشتر و آن‌هایی که در مسیر ترانزیت قرار دارند بیشترین آمار اعتیاد را دارا هستند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش مصرف موادمخدر در برخی از شهرستان‌ها می‌شود رواج فرهنگ غلط مصرف موادمخدر در مراسماتی چون عروسی‌ها و سوگواری‌ها است که با ورود معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری درصدد اصلاح و ریشه‌کنی این فرهنگ غلط هستیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر چهارمحال و بختیاری بیان کرد: یک هزار و 127 روان‌گردان صنعتی در جهان شناسایی شده است که بسیاری از آن‌ها جدید هستند اما خوشبختانه تعداد زیادی از این مواد وارد ایران نشده‌اند.

انتهای پیام/1031ج
 


کد مطلب: 54344

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/54344/مصرف-موادمخدر-همچنان-شهرها-آمار-بالاتری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir