کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روزنامه‌های امروز در سرمقاله‌های خود چه نوشتند؟

20 ارديبهشت 1402 ساعت 10:07

با مرور سرمقاله و یادداشت‌های روز روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، مطالبی از جمله روزهایی که فراموش نمی‌شود، شاسی‌بلندها و نشانی‌های غلط، تبیین نیاز به جهاد دارد نه حرف به چشم می‌خورد.


به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با مرور سرمقاله و یادداشت‌های روز روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، مطالبی از جمله روزهایی که فراموش نمی‌شود، شاسی‌بلندها و نشانی‌های غلط، تبیین نیاز به جهاد دارد نه حرف به چشم می‌خورد.

کیهان: در یادداشت روز خود با عنوان «روزهایی که فراموش نمی شود» نوشت: یکی از تلخ ترین لحظات در طی 8 ســال دولت تدبیر و امید! وقتی بود که آقای روحانی پس از 1۲ روز ناآرامی و آشــوب به دنبال ســوءتدبیری دولت وقت و اجرای غافلگیرانــه طرح اصلاح قیمت حامل های انرژی در ۲4 آبان 13۹8؛ با لبخند خاص خود 6 آذر 13۹8 در مقابل دوربین ها گفت: من هم مثل همه مردم ایران مطلع شــدم که صبح جمعه قیمت بنزین تغییر کرده است چرا که من هم این طرح را به شورای امنیت واگذار کرده بودم و به آنها گفته بودم که زمانش را به من نگویید. آن قدر این اظهار نظر بد بود که حتی غلامحسین کرباسچی به عنوان یکی از حامیان دولت تدبیر نیز به آن اعتراض کرد: به عنوان یکی از حامیان این دولت غرق در عرق شرم از مصاحبه جناب وزیر کشور بودم که سخنان همراه با قهقهه جناب رئیس جمهور پاک ناامیدمان کــرد. اما حقیقت این بود که آقای روحانی کاملا در جریان زمان انجام طرح قرار داشت. سه روز بعد از سخنان تأسف بار رئیس دولت دوازدهم، ۹ آذر 13۹8 جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشــور گفت: روز سه شنبه(۲1 آبان 13۹8) ساعت 10 صبح شورای امنیت کشور برگزار شد و در همان جلسه زمان سهمیه بندی مطرح شد. بعد از جلسه صورتجلسه آن در اختیار رئیس جمهور قرار گرفت. روز چهارشنبه(۲۲ آبان 13۹8) هم آقای وزیر کشور در دولت درباره طرح آغاز ســهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین گزارش می دهد. اگر آقای روحانی به بیماری فراموشــی مبتلا نباشــد دســت کم یک خلاف گویی آشــکار از ایشان سر زده بود که در شرایط ملتهب آن روز مصداق نمک پاشیدن به زخم مردم بود.

اطلاعات: فتح الله آملی در یادداشتی با عنوان «شاسی بلندها و نشانی های غلط» چنین نوشت: جنجالي كه خودروهاي شاســي بلند نمايندگان ايجاد كرد، هر بدي كه داشــته باشد، اين حســن را هم دارد كه باعث شد در تك و پاتــك دولت و مجلس در اين ماجرا، مردم و افكار عمومي با بخشي از لايه هاي زيرپوســتي جريان آشنا شوند. پس از تأييد و تكذيب هاي اوليه، ســرانجام معلوم شد كه بيش از هفتاد خودرو شاسي بلند توليدي شركت بهمن به مجلسيان داده شده. از آن طرف هم نماينده ديگري براي دفاع از مجلس ســندي را افشــا كرد كه احتمالا تحويل هزار خودرو به قيمت دولتي حاكي از درخواست و صرفا به اين نهاد اســت. نماينده ديگري هم گفته مگر اين امكان به مجلس داده شده؟ بسياري از سازمان ها و وزارتخانه هاي دولت هم ســهميه خودرو به قيمت دولتي گرفته اند كه چون فهرست اين خودرو ها و تقاضاها و درخواست ها علني نشده كسي خبر ندارد و بسيار خوب است مردم هم بدانند كه چه نهادها يا سازمان ها و افراد ذي نفوذي توانسته اند به اين موهبت شايان دسترسي پيدا كنند.

جوان: حسن رشوند در یادداشتی با عنوان «راهبردهای جامع و کلان دشمن چگونه آچمز شد» این گونه نوشت: دوشنبه ای که گذشت روزی بود که ترامپ رئیس جمهور وقت امریکا رسما توافق برجام خارج شد. او که در شعارهای انتخاباتی خود وعده داده بود با ورود به کاخ سفید از برجام خارج خواهد شد 17 ماه بعد این وعده خود را عملیاتی کرد. انتقاد او به اوباما این بود که دولت او بدون اینکه یک راهبرد جامع درباره ایران داشته باشد توافق هسته ای را امضا کرده است. یکی از دغدغه های ترامپ بعد از روی کار آمدن این بود که در مقابل برجام و مهم تر از آن در مقابل قدرت فزاینده جمهوری اسلامی چگونه باید رفتار کرد. علت اینکه ترامپ بعد از روی کار آمدن بلافاصله از برجام خارج نشد و دوبار آن را تمدید کرد یافتن فرصت برای طراحی یک راهبرد جامع و کلان بود. بسیاری او را دیوانه ای فرض می کردند که بدون محاسبه وارد کارزار با ایران شده است ولی وقتی راهبرد او با عنوان فشار کوتاه مدت خردکننده مادون جنگ با هدف ایجاد تهدید موجودیتی جمهوری اسلامی پس از 17 ماه رونمایی و بلافاصله از برجام خارج شد، معلوم گشت چنین راهبردی را نباید تنها محصول دیوانه ای همچون ترامپ دانست بلکه باید آن را محصول اتاق های فکری دانست که مدت ها برای آن برنامه ریزی کرده بودند.

خراسان: سعید برند در یادداشتی با عنوان «این مرغ یک پا ندارد، آقای وزیر» نوشت: سخنگوی اقتصادی دولت روز گذشته در حضور خبرنگاران به طور ضمنی اجازه افزایش قیمت ها را صادر کرد، هر چند بازار منتظر اجازه و دستور جناب وزیر نمانده بود، چرا که از ابتدای سال کورس گرانی در بسیاری از کالاها به خصوص کالاهای مصرفی و خوراکی آغاز شده است. گویی این افزایش قیمت ها، به سنت دیرینه ای تبدیل شده که مردم هر سال در اردیبهشت ماه آن را با پوست و استخوان تجربه می کنند. خــانــدوزی بـا ایــن اســتــدلال کـه قـیـمـت گـذاری بـایـد به گــونــه ای بـاشـد کـه تولید بـــرای تولیدکننده بصرفد مهر تایید را بر افزایش قیمت بخشی از کالاها زد و پـای مـرغ را وسـط کشید که دیدید چه شـد؟! وقتی تولید بـرای مـرغ دار نصرفید، جوجه ریزی کاهش یافت و قیمت مـرغ پر کشید! غــافــل از ایـــن کـــه ایـــن مـــرغ یـــک پـــا نـــــدارد و ســـوی دیگر مـــاجـــرا مـصـرف کـنـنـده اســــت. جــایــی کـــه قـیـمـت گـذاری باید به گـونـه ای باشد که خرید کـالا بــرای مــردم هم بصرفد و گـرنـه آن کــالا مانند بـسـیـاری از کـالاهـایـی کــه تــا کنون از سفره شان پر کشیده، از سبد خریدشان خـارج می شود.

عصر ایرانیان: جلیل رحیمی جهان آبادی در سرمقاله ای با عنوان «پاسخ قاطع ایران به اروپا بیانگر اتمام دوران یکجانبه گرایی» چنین نوشت: اعمال تحریم های همزمان آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران به بهانه نقض حقوق بشر و اقدام متقابل کشورمان مسبوق به سابقه است، غربی ها با این اقداماتشان بیشتر درصدد تشدید جنجال های سیاسی و رسانه ای هستند و خودشان می دانند این محدودیت ها بی اثر است. به عبارتی لندن، بروکسل و واشنگتن به خوبی می دانند که افراد تحریم شده ایرانی هیچ حساب و دارایی در این کشورها ندارند و حتی به این سرزمین ها سفر نخواهند داشت. تحریم به بهانه نقض حقوق بشر علیه ایران ادعایی بدون پشتوانه و ثابت نشده بوده و نقض آشکار حقوق بین الملل محسوب می شود، امروزه همه کارشناسان عرصه بین الملل اذعان دارند که ایران محور تغییر و تحولات مناسبات در منطقه و دنیا محسوب می شود لذا رفتارهای این چنینی از سوی غرب نشان از عدم رضایت آنها نسبت به وضعیت موجود و همچنین کاهش نفوذ و قدرتشان در میان کشورها است.

قدس: مصطفی فارویی در یادداشتی با عنوان «تبیین نیاز به جهاد دارد نه حرف» این گونه نوشت: بسیار از جهاد تبیین سخن گفته می شود، اما جهاد تبیین اسم رمز عملیات است. ما باید عملیات کنیم، ولی مدام در کوچه پسکوچه های تئوری خودمان را سرگرم کرده ایم. به قول قدیمی ها قرمه نه با قاف است نه با غین، قرمه با گوشت به عمل می آید. امروز جامعه نتیجه و ثمره اقدامات ما را لازم دارد. آن وقت عده ای فکر می کنند با کنفرانس برگزار کردن و همایش می شود جواب افکار عمومی را داد. امروز چند کرور کارشناس داریم که می توانند در مـورد صفر تا صد جهاد تبیین حرف بزنند، ولـی واقعیت ایـن اسـت که تبیین گر و روایتگر کاربلد کم داریم. جامعه امروز، تشنه عمل است. جامعه از ما حقیقت را می خواهد و در این میان مواد اولیه روایتگری در اختیار افراد نیست. همه می دانند جهاد تبیین چیست، اما چه چیزی باید تبیین شود و نقطه اصلی آرمان ها کجاست؟ در با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود. مثلا قضیه حجاب امروز با خلا حقیقی تبیین مسئله حجاب روبه رو هستیم. مسئله حجاب هم درگیر کلی گویی هایی شده است که جنبه عملیاتی ندارد تئوری است. خداوند به کسانی که وارد و صرفا میدان می شوند، اجر الهی می دهد.


انتهای پیام/


کد مطلب: 53771

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/53771/روزنامه-های-امروز-سرمقاله-های-خود-نوشتند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir