:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?>:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?> جهان بین - روزنامه‌های امروز در سرمقاله‌های خود چه نوشتند؟ - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روزنامه‌های امروز در سرمقاله‌های خود چه نوشتند؟

13 ارديبهشت 1402 ساعت 10:34

با مرور سرمقاله و یادداشت‌های روز روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، مطالبی از جمله معدن جواهرات قیمتی را دریابید، اولویت‌های کلیدی سیاست خارجی ایران در سال 1402، تبدیل نرخ ارز به لنگرگاه تورم در کشور به چشم می‌خورد.


به گزارش جهانبین نیوز و به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با مرور سرمقاله و یادداشت‌های روز روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، مطالبی از جمله معدن جواهرات قیمتی را دریابید، اولویت‌های کلیدی سیاست خارجی ایران در سال 1402، تبدیل نرخ ارز به لنگرگاه تورم در کشور به چشم می‌خورد.

کیهان: در یادداشت روز خود با عنوان «معدن جواهرات قیمتی را دریابید» نوشت: رهبر معظم انقلاب دیروز در دیدار معلمان، آنها را پرورش دهندگان جواهر قیمتی نسل نوجوان و جوان و معماران آینده کشور خواندند. این تعبیر بلند و خطاب قرار دادن معلمان به عنوان ســربازان گمنام نظام اســلامی، از یک سو قدردانی از جایگاه و زحمات و ایثار معلمان و از سوی دیگر نشان از اهمیت و ارزش نظام آموزشی و تعلیم و تربیت در ساخت و پیشرفت کشور است. براساس همین جایگاه و نقش مهم است که رهبر انقلاب در دیدار روز گذشته بار دیگر به یک آسیب شناسی دقیق و کارشناسانه از مشکلات و موانع پیش روی نظام تعلیم و تربیت پرداختند که هر کدام در جای خود و مستقلا نیازمند واکاوی و پیگیری است.

اطلاعات: محمدمهدی مظاهری در یادداشتی با عنوان «اولویت های کلیدی سیاست خارجی ایران در سال 1402» نوشت: وقتی صحبت از مسائل مهم و چالش های ایران در سال جدید می شود، بی درنگ بحث نابسامانی های اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم در اذهان تداعی می شود. این در حالی است که در جهان به هم پیوسته امروز، به جرأت می توان گفت ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی داخلی نیز، در سیاست خارجی و روابط بین المللی کشور نهفته است؛ هرچند این مسأله به معنای کم اهمیت جلوه دادن ناکارآمدی های مدیریتی و ضعیف و معیوب بودن نهادهای اجرایی و نظارتی داخلی نیست. از این منظر، تجربه های جهانی نشان داده اتخاذ رویکرد تقابل با دنیا و ساز مخالف زدن در فرایند همکاری های منطقه ای و بین المللی، یکی از جدی ترین عواملی است که سبب شکل گیری اجماع جهانی علیه یک کشور و اعمال انواع تحریم ها و فشارها بر آن می شود. به طور ویژه در مورد ایران، علاوه بر مسائل فوق، بروز تنش های داخلی و کاهش سطح سرمایه اجتماعی نیز مزید بر علت شد تا کشورمان در اواخر سال 1401، در یکی از شدیدترین تنگناهای بین المللی قرار گیرد و فشارهای متنوعی را از جانب کشورهای مختلف، متحمل شود.

جوان: غلامرضا صادقیان در سرمقاله ای با عنوان «تجربه هولناک از هویت گریزی کودکان ایرانی» چنین نوشت: تجربه شخصی من از خطری که احساس هویت ملی کودکان ایرانی را تهدید می کند، خیلی هولناک است. در دوران کرونا گاهی که معلم به بچه ها اجازه می داد صدای خود را ببندند، ناگهان گروهی از بچه ها-اگر چه برای دقایقی- وارد یک گیم می شدند! در فضای کشتار و جنگ و جدال آن بازی که اضطرابی نابودگر هم وسط کلاس درس برای بچه ها داشت، یک بار متوجه شدم که فرزندم برای دوستانش که از طریق آن بازی، ارتباط صوتی هم با یکدیگر داشتند، رجز می خواند که»ژاپنی من بهتر از همه شماست! گمان می کردم کره جنوبی غربی شده در منظومه تخیلاتی نوجوانان ایرانی به ویژه دختر ها در صدر قرار گرفته است اما ژاپنی چرا؟ معلوم شد یک سریال پویانمایی ژاپنی در همان فضای مجازی بسیار مورد علاقه بچه های کلاس است و با وجود زیرنویس، خودشان برخی واژه های پرکاربرد را در ترجمه گر گوگل از ژاپنی جست و جو می کنند! اینجا به این نقطه ویرانگر رسیدم: معلم ایرانی دارد درسش را می دهد. پدر ایرانی دارد تماشا می کند! بچه ایرانی فارغ از هر دو است! معلم ژاپنی مشغول کار نافذ است! اکنون روشن می شود سخن رهبرمعظم که هویت ایرانی و اسلامی و شخصیت ملی را باید در کودکان کشور زنده کنیم، برآمده از یک نگرانی عمیق است نه یک توصیه مناسبتی.

خراسان: مهدی حسن زاده در یادداشتی با عنوان «بحرانی که پشت یک حرف نسنجیده پنهان شده است» این گونه نوشت: چند سالی است که موضوع کسری تراز صندوق های بازنشستگی به عنوان یکی از معضلات ریشه دار اقتصاد ایران مطرح است. به طور خلاصه معضل صندوق های بازنشستگی که در بسیاری از کشورهای جهان کم و بیش مطرح است بیش از همه به تغییرات جمعیتی بر می گردد. تغییر نسبت جمعیت جوان به سالمند موجب شده است تا ضمن کاهش تعداد بیمه پردازان، سهم دریافت کنندگان مستمری از صندوق های بازنشستگی افزایش یابد. در ایران طی دهه های اخیر، به دلیل ناکارآمدی صندوق های بازنشستگی و اداره سیاسی آن ها و همچنین تسهیل قوانین بازنشستگی و پوشش بیمه ای و بازنشستگی برای بسیاری از قشرها، مصارف صندوق های بازنشستگی به ویژه تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری افزایش یافته است. در حالی که ورودی این صندوق از محل استخدام های جدید تغییر چندانی نداشته است. دولت ها نیز به دلیل کسری بودجه با تاخیر، بدهی خود را در قالب شرکت های عمدتا زیان ده به این صندوق ها پرداخت کرده اند. در نتیجه این صندوق ها، مالک طیف وسیعی از شرکت ها شده اند که یا چندان سودده نیستند یا به دلیل دخالت های سیاسی در عزل و نصب مدیران آن ها و تغییرات مداوم با تغییر دولت ها، دچار ناکارآمدی و زیان شده اند.

عصر ایرانیان: ترکیان در مطلبی با عنوان «تبدیل نرخ ارز به لنگرگاه تورم در کشور» نوشت: بررسی روند قیمت دلار نشان می دهد، این روزها قیمت این ارز در سقف کانال حرکتی خود قرارگرفته و رشد بیشتر قیمت ها با مقاومت شدید روانی و تکنیکال مواجه است.به گزارش مهر بررسی روند قیمت دلار نشان می دهد، این روزها قیمت این ارز در سقف کانال حرکتی خود قرارگرفته و رشد بیشتر قیمت ها با مقاومت شدید روانی و تکنیکال مواجه است.این روند درحالی است که با توجه به مصوبات جدید مجلس و برنامه های کنترلی بانک مرکزی، تداوم بحران در نظام مالی آمریکا و تقویت اتحادیه های ضد دلاری از طرف چین و روسیه، سرمایه گذاری در دلار از چندین جهت با ریسک رو به رو شده است.براین اساس، تصویب ماده 1۲ قانون مالیات برعایدی سوداگری، جرم انگاری فعالیت در بازار ارز از طرف مدیران بانک مرکزی، بخش زیادی از انگیزه سرمایه گذاری در ارز را سرکوب کرده و کارشناسان با استناد به این موارد اذعان داشته اند که بازار ارز در میان مدت نمی تواند قدرت تقاضای شدیدی را تجربه کند.در زمینه بین الملل نیز، تداوم بحران بانکی در آمریکا با کاهش بیش از ۹5 درصدی ارزش سهام بیستمین بانک بزرگ آمریکا ادامه یافته است و کشورهای چین و روسیه نیز توانسته اند در کنار کشورهای مهم صادرکننده نفتی، اقتصادهای بزرگ آمریکای جنوبی مانند آرژانتین و برزیل را برای پیوستن به اتحادیه ضد دالری و کنار گذاشتن دلار از مبادلات خود قانع کنند.موضوعی که تداوم قدرت دلار در بازارهای تجاری را شکننده کرده و قدرت حفظ ارزش را از این ارز آمریکایی گرفته است.

قدس: بهرام زاهدی در یادداشتی با عنوان «پرونده آب هیرمند نیازمند صراحت در دیپلماسی و پرهیز از کلی گویی است» چنین نوشت: نشست دوحــــه کــه در روزهــــــای گـذشـتـه و بــا حـضـور نمایندگان ۲۵ کشور جهان و نماینده ای از سوی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. آنچه که در این نشست مشهود بود موضع مستقل دولت ایران در قبال دولت امارت اسلامی و منافع ملت افغانستان بـوده و این رویکرد مبتنی بر درک عمیق واقعیات و الزاماتی است که منافع مردم و حکومت افغانستان تـوأمـان در آن مستتر اسـت. ایــران در مسئله افغانستان از موضع ایجابی و مشفقانه با طالبان مواجه شده است و این برخلاف موضع گیری سخت و بی ثمر غرب و همپیمانانش در منطقه است.


انتهای پیام/


کد مطلب: 53674

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/53674/روزنامه-های-امروز-سرمقاله-های-خود-نوشتند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir