کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس تغذیه و طب اسلامی:

پرخوری در وعده سحر، تشنگی در طول روز را به‌همراه دارد

16 فروردين 1402 ساعت 10:58

کارشناس تغذیه و طب اسلامی گفت: پرخوری خصوصا در وعده سحری و تشنگی ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند.


هادی‌پور کارشناس تغذیه و طب اسلامی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: پرخوری خصوصا در وعده سحری و تشنگی ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند.

وی تصریح کرد: هر اندازه بیشتر غذا خورده شود نیاز به آب، بیشتر می‌شود، غذای انسان در وعده افطار از برخی جهات باید شبیه به صبحانه باشد.

هادی‌پور بیان داشت: گرم بودن معده و کبد، طولانی شدن مدت گرسنگی و وجود مواد زائد در معده در طول روز برای فرد روزه‌دار به وقوع می‌پیوندد بنابراین مصرف آب سرد، بستنی، میوه‌هایی چون هندوانه و خربزه و شیر و پنیر برای افطار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

این کارشناس تغذیه و طب اسلامی تاکید کرد: در طب سنتی توصیه فراوانی به مصرف آب ولرم در زمان افطار شده است، ممکن از تصور شود مصرف آب سرد در ابتدا تاثیر بیشتری در رفع عطش دارد، اما این آب جوش ولرم است که برای سلامتی تاثیر بیشتری دارد.

وی افزود: وقتی آب ولرم وارد بدن می‌شود در تمامی سلول‌های بدن نفوذ کرده و حرارت آن باعث می‌شود مواد زائد از بین برود.

هادی‌پور با اشاره به مصرف حلیم در افطار ادامه داد: در وعده افطار و سحر باید از مصرف غذاهای سنگین مانند برخی از آش‌ها، ماکارانی، حلیم و غذاهای خیلی شور و شیرین پرهیز کرد، اما این تدابیر برای همه افراد صادق نیست و در مزاج‌های مختلف متفاوت است.

این کارشناس تغذیه و طب اسلامی یادآور شد: به روزه‌داران توصیه می‌شود در ماه مبارک رمضان و خصوصا در هفته دوم در وعده غذایی سحری بهتر از غذای دیرهضم و سنگینی مانند حلیم استفاده نشود، اما اگر یک کارگر ساختمانی که به‌طور متوسط باید هشت ساعت باید کار فیزیکی انجام دهد بهتر است از غذای سنگین استفاده کند تا توان انجام کار را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سیرابی، کله‌پاچه، آبگوشت، خورشت قیمه درصورتی که در مصرف گوشت زیاده‌روی نشود برای افرادی که در طول روز کار سنگین دارند خوب است بیان داشت: باید در وعده سحری از مصرف گوشت‌های سرد مثل ماهی خودداری شود چراکه باعث ضعف بدن می‌شود.

انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 53335

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/53335/پرخوری-وعده-سحر-تشنگی-طول-روز-به-همراه

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir