کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دولت بدون دست انداز در حال اجرای سفرهای استانی/ نخستین سفر رئیسی در سال ۱۴۰۲ بعد از ماه رمضان

16 فروردين 1402 ساعت 9:16

سفرهای استانی رئیس جمهور و مسئولان دولتی ابزاری مهم برای توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مناطق مختلف است که می‌تواند تاثیرات مختلفی در جوامع داشته باشد.


به گزارش جهانبین نیوز و به نقل از خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دور اول سفرهای استانی دولت سیزدهم ۲۱ مرداد با سفر به کرمان به پایان رسید و چهار ماه بعد از آن در ۲۴ آذر سال گذشته، دور دوم سفرهای استانی رئیسی با سفر به خراسان جنوبی آغاز شد.
دور اول سفرهای استانی دولت سیزدهم به دلیل نظم و انضباطی که تاکنون داشته بی سابقه بوده و یک رکورد محسوب شد. برای دور اول این سفرها ابتدا جلسات و مصوباتی تعیین شد و بعد از حضور مدیران بومی در مرکز و سپس احصاء امور مربوط به مناطق مورد نظر سفرها آغاز و تیم های مختلف اقتصادی و عمرانی و اجرایی به مناطق مورد هدف هدایت شدند. در مرحله بعدی رئیس جمهور به بازدید از مناطق مختلف و ارزیابی اقدامات پرداخته است.
 

تفاوت خاص سفرهای استانی دولت سیزدهم با سایر دولت‌ها

البته سفرهای استانی دولت سیزدهم یک تفاوت خاص با سفرهای سایر دولت‌ها دارد. در این سفرها بیشتر از اینکه مردم در جایی جمع شوند و برایشان سخنرانی صورت گیرد این رئیس جمهور است که به دیدار آنها می رود تا ارزیابی دقیق تری صورت گیرد. رئیسی در این دیدارها به طور رودررو با مردم گفت و گو کرده و به مطالبات و دغدغه هایشان پاسخ می دهد و شاهد و ناظر گلایه های برخی افراد است.
جالب اینجاست که دولت برای انجام سفرهای استانی از وقت های اضافه استفاده کرده تا مانعی در اقدامات هفتگی دولت و همچنین اختلال در کار استان‌ها به وجود نیاید. همچنین در این دولت چندین سفر در دل یک سفر انجام می پذیرد. وزرای مختلف با دستور کار مشخص در حیطه کاری خودشان اقدام می کنند و برنامه های خود را در سطح استان ها انجام می دهند. 
حال در نخستین سفر رئیس‌ جمهور در سال جدید و همچنین چهارمین مقصد دور دوم سفرهای استانی که قرار است پس از ماه رمضان انجام شود آیت الله رئیسی به خوزستان سفر خواهد کرد تا پروژه های مهم در دستور کار این استان قرار گیرد.
و اینک خوزستان نخستین سفر رئیس‌جمهور در سال جدید به حساب می آید که دلیل این انتخاب هم پروژه‌های مهم در دستور کار در این استان است.
به گفته معاون اجرایی رئیس‌جمهور، قرار است در کنار سفرهای استانی، سفرهای پروژه‌ای و کاری نیز به برخی استان‌ها و شهرها از جمله مناطق محروم انجام شود که در قالب سفرهای استانی تعریف نمی‌شود.
این ششمین بار است که آیت‌الله رئیسی به  این استان سفر می کند. رئیس‌جمهور در نخستین سفر استانی خود که در شرایط کرونایی انجام شد، دستور لازم برای تکمیل شبکه فاضلاب اهواز را تا ۲ سال آینده صادر کرد؛ ۶۷ مصوبه با ۳۴ هزار میلیارد تومان اعتبار حاصل سفر استانی آیت‌الله رئیسی به خوزستان بود که بر اساس برنامه کوتاه، میان و بلندمدت اعلام و قرار شد در مدت سه سال اجرا شود. در این سفر همچنین دومین دستور رییس‌جمهور برای رفع مشکلات آب‌، برق و کشاورزی استان و تعیین زمان برای حل آن صادر شد تا از بروز بیماری های مختلف، مرگ کودکان بر اثر سقوط در کانال های روباز فاضلاب و بالازدگی فاضلاب در منازل جلوگری شود. سه روز بعد از آن نیز، استاندار خوزستان انتخاب شد تا توسعه استان در عمل آغاز شود.
پس از ۲ ماه و دو روز از این سفر، آیت الله رئیسی هفتم آبان همان سال، در یک روز تعطیل به صورت سرزده برای بررسی وضعیت زلزله زدگان شهرستان اندیکا از محرومترین مناطق خوزستان وارد این استان شد تا بصورت میدانی و از نزدیک وضعیت زلزله زدگان را بررسی و برای حل مشکلات آنان دستور فوری صادر کند.
در پایان سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور مجدد با هدف بررسی مسائل منطقه آزاد اروند به استان خوزستان سفر کرد.
بعد از آن رئیس جمهور در خرداد ۱۴۰۱ به دنبال حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان به این شهر سفر داشت و ضمن نظارت بر روند امدادرسانی و آواربرداری با خانواده‌های قربانیان این حادثه نیز ملاقات کرد.
آخرین سفر آیت‌الله رئیسی در سال گذشته در ۲۹ اسفند همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت بود که به منظور بهره برداری از یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های پالایشگاهی در منطقه غرب آسیا به آبادان صورت گرفت.
به گزارش دانا؛ سفرهای استانی رئیس جمهور و مسئولان دولتی ابزاری مهم برای توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مناطق مختلف است که می‌تواند تاثیرات مختلفی در جوامع داشته باشد که در زیر به برخی از آن ها اشاره شده است:
ایجاد ارتباط بین مسئولان و جامعه: سفرهای استانی مسئولان دولتی می‌تواند به عنوان فرصتی برای برقراری ارتباط مستقیم با جامعه شناخته شوند. این فرصت به مسئولان این امکان را می‌دهد تا به مشکلات و نیازهای مردم در مناطق مختلف توجه کنند و راهکارهای مناسب را برای حل آنها پیشنهاد دهند.
ارتقای وضعیت اقتصادی مناطق: سفرهای استانی مسئولان دولتی می‌تواند به عنوان فرصتی برای معرفی و ترویج مناطق به عنوان مقصد توریستی و سرمایه‌گذاری شناخته شوند. این فرصت می‌تواند منجر به جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های شغلی در مناطق مختلف شود.
ارتقای سطح آموزش و فرهنگ: سفرهای استانی مسئولان دولتی می‌تواند به عنوان فرصتی برای آشنایی با فرهنگ، زبان و سنت‌های مناطق شناخته شوند. این فرصت می‌تواند منجر به توسعه فرهنگ و هنر منطقه و افزایش سطح آموزش و دانش افراد در مناطق مختلف شود.


انتهای پیام/1030ج


کد مطلب: 53330

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/53330/دولت-بدون-دست-انداز-حال-اجرای-سفرهای-استانی-نخستین-سفر-رئیسی-سال-۱۴۰۲-بعد-ماه-رمضان

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir