کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

چهارمحال و بختیاری استانی با فیلمسازان تراز اول اما بدون زیرساخت سینمایی

14 فروردين 1402 ساعت 12:12

ظرفیت در چهارمحال و بختیاری در حوزه فیلم‌های مستند و کوتاه ظرفیتی به‌سزا و قابل تأمل است اما در استانی این چنین تنها یک سالن سینما آن هم در مرکز استان وجود دارد.


به گزارش جهانبین نیوز؛ استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های شاخص تولید فیلم و مستند است و مستندسازان و فیلم‌سازان آن همواره در همه جشنوراه‌های برگزار شده اعم از جشنواره‌های استانی، منطقه‌ایی، کشوری و به‌ویژه بین‌المللی درخشیده‌اند.
 
محتواهای خوبی در استان چهارمحال و بختیاری به‌ویژه در بخش مستند تولید شده است و کشور این استان را به مستندسازانش می‌شناسد.
 
نسل جدید فیلم سازان چهارمحال و بختیاری رشد کرده‌اند
 
احسان قائدی رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار داشت: فیلم‌سازان خوبی از استان چهارمحال و بختیاری به جامعه هنری کشور معرفی شدند که ازجمله آن می‌توان به آرمان قلی‌پور، جعفر نجفی، امیرحسین اوسیوند و… اشاره کرد که در این حوزه کار می‌کنند و اثرات آنان در جشنواره‌های مختلف حضور دارند.
 
قائدی عنوان کرد: برای مثال می‌توان به حضور فیلمی از محمد نصیری در جشنواره عمار اشاره کرد که نشان می‌دهد ظرفیت در چهارمحال و بختیاری در حوزه فیلم‌های مستند ظرفیتی به‌سزا و قابل تأملی است.
 
وی خاطرنشان کرد: در حوزه فیلم کوتاه و داستانی نیز یک جریان بسیار خوبی در چهارمحال و بختیاری شکل گرفته است و نسل جدید فیلمسازان فیلم کوتاه در استان رشد کرده‌اند.
 
رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: این استان هم به لحاظ سوژه و هم به‌واسطه لوکیشن و موقعیت فیلمبرداری در شرایط بسیار ناب و خاصی قرار گرفته است.
 
قائدی بیان کرد: در این میان ذکر یک نکته ضروری است و آن اینکه چهارمحال و بختیاری به دلیل طبیعت و فضای بکری که دارا است، قابلیت آن را دارد که به محل فیلمبرداری یا لوکیشن فیلم‌های بزرگ تبدیل شود.
 
وی تاکید کرد: اما چون امکانات پذیرایی از تیم‌های فیلمبرداری در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد و سیستم ریلی و هوایی این استان مختل است متأسفانه از پذیرش گروه‌های هنری معذور هستیم.
 
رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: به دلیل همین مشکلات است که تولیدات سینمایی در این استان که سراسر استعداد بوده ناچیز است، باید یک تمرکز ویژه در حوزه فیلم سازی و فیلم سینمایی در این استان فراهم کنیم.
 
قائدی تصریح کرد: امسال بالغ بر پنج فیلم مستند با کمک حوزه هنری چهارمحال و بختیاری ساخته شد و برنامه‌ریزی برای ساخت چندین مستند در سال آینده نیز انجام شده و امید است اثرات فاخری که قابلیت ارائه به جشنواره‌های ملی را داشته باشند تولید شود.
 
وی اظهار داشت: از طرفی یک مستند ملی پیرامون حماسه «علی مردان خان» در استان چهارمحال و بختیاری تعریف شده است که با حمایت سازمان سینمایی سوره و حوزه هنری استان قرار است انجام شود.
 
بودجه‌های فیلم‌های مستند در چهارمحال و بختیاری هیچ رشدی نداشته است
 
رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری افزود: عمده‌ترین مشکل در حوزه فیلم، بودجه‌هایی است که برای فیلم‌های مستند در نظر گرفته می‌شود، این بودجه سال‌ها است هیچ رشدی نداشته است.
 
قائدی ادامه داد: برای ساخت یک فیلم مستند یا یک فیلم کوتاه بسیار خوب، بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار لازم است اما دستگاه‌هایی که از حوزه هنر حمایت می‌کنند کم هستند، در چهارمحال و بختیاری تنها دو نهاد هستند که از فیلم‌سازی حمایت می‌کنند.
 
وی عنوان کرد: از این دو نهاد، یکی سینمای جوان است که صرفاً در حوزه فیلم کوتاه فعالیت می‌کند و دیگری هم حوزه هنری است که از بین تمام مسؤولیت‌هایی که برعهده دارد یکی از آن حوزه فیلم‌سازی است.
 
رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: برای تولیدات این استان بستر توزیع وجود ندارد، کار تولید می‌شود ولی کجا منتشر شود.
قائدی اضافه کرد: یک اقدامی که اخیراً انجام شده اجرای رویداد دوشنبه‌های با طعم فیلم است که تولیدات استان پخش و نقد و بررسی می‌شوند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت سینماهای چهارمحال و بختیاری اشاره و بیان کرد: این استان تنها یک عدد سینما دارد و آن هم در شهر شهرکرد است.
 
رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: حضور معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد، فرصت خوبی بود تا ایجاد سینما در شهرهای بزرگ استان پیگیری شود اما هیچکس این کار را نکرد.
 
قائدی افزود: در حضور معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بحث دو سینما برای شهرستان‌های فارسان و بروجن را مطرح کردم اما به مذاق برخی خوش نیامد و دیگر پیگیر نشدند.
 
وی ادامه داد: برای ایجاد سینما در شهرهای بزرگ چهارمحال و بختیاری هیچ دغدغه‌ای وجود ندارد و بیشتر به یک شوخی می‌ماند، چون برای مسؤولان مهم نیست مطالبه‌ای هم برای آن وجود ندارد.
 
رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: سینما بسیار مهم است و می‌تواند بر روی تربیت شخص و فیلمساز بسیار تأثیر دارد.
 
قائدی خاطرنشان کرد: در چهارمحال و بختیاری از طرفیت سینمای سیار نیز استفاده نشده است، اگر در شهرها به‌ویژه شهرهای بزرگ سالن سینما وجود ندارد حداقل از سینمای سیار استفاده شود که این هم در استان وجود ندارد.
 
وی اضافه کرد: به مجموعه فرهنگ و ارشاد چهارمحال و بختیاری پیشنهاد شد، سینما سیار راتأمین کنند اکران فیلم‌ها در شهرستان‌ها با حوزه هنری استان باشد و ما حاضر هستیم همانگونه که پیش از این نیز در شهرها و روستاهای دورافتاده فیلم اکران کردیم این کار را انجام دهیم.
 
چهارمحال و بختیاری ظرفیت پرورش نسل موفق فیلمسازان را دارد
 
رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: این استان ظرفیت پرورش نسل موفق فیلمسازان را دارد و باید به ازای هر فیلمسازی که در این استان تربیت شده است حمایت مالی بگیریم.
 
قائدی تاکید کرد: فیلمسازانی که در این استان پرورش می‌یابد در حال کوچ به شهرها و استان‌های بزرگ‌تر هستند، چرا این هنرمندان در همین استان جذب نشوند.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ وقتی اهمیتی برای هنر به‌ویژه فیلمسازی وجود ندارد کوچ فیلمسازان و جذب آنان توسط استان‌های دیگر نیز چندان مهم نیست.
 
فیلم و فیلمساز می‌تواند تمام ظرفیت‌های یک استان از فرهنگ تا غذا تا موقعیت گردشگری آن را ثبت و معرفی کند.
 
انتهای پیام/1031ج
 
 


کد مطلب: 53310

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/53310/چهارمحال-بختیاری-استانی-فیلمسازان-تراز-اول-اما-بدون-زیرساخت-سینمایی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir