کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری :

مهارتورم و رشد تولید یک امر تحقق یافتنی است

8 فروردين 1402 ساعت 7:39

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری گفت : شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شد، با این فرض صورت گرفته که این مهم یک امر تحقق یافتنی است.


احمدرضا بسیج در گفت‌وگو با جهانبین نیوز; اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران شعاری را بیان می‌کنند که امکان تحقق و انجام آن وجود دارد. 
 
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تورم محصول عدم توازن نقدینگی و تولید در یک جامعه است و این نقدینگی به سه دلیل ایجاد شده است. 
 
بسیج عنوان کرد: اولین دلیل ناتراز بودن بودجه دولت است، یعنی میزان درآمدهای دولت با میزان مصرف آن یکی نباشد، لذا ناگزیر می‌شود از بانک مرکزی استقراض کند، این یعنی بدون داشتن پشتوانه طلا و ارز پول چاپ شود که این مطلب تورم‌زا خواهد بود. 
 
وی خاطرنشان کرد: دومین دلیل تورم ناترازی بانک‌ها است، بانک‌ها پول را از مردم دریافت می‌کنند و زمانی که ناترازی رخ می‌دهد یعنی پولی که از مردم دریافت شده از موجودی که بانک وجود دارد بیشتر است، برای مثال یا خرید مسکن انجام می‌شود یا وام پرداخت شده تصویه نمی‌شود به همین دلیل است که موجودی بانک از پول سپرده مردم کمتر می‌شود. 
 
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: زمانی که منابع بانکی از بدهی مردم کمتر می‌شود بانک‌ها مجبور به استقراض از بانک مرکزی می‌شوند تا بتوانند طلب مردم را پرداخت کنند این مسئله هم باز باعث ایجاد تورم در جامعه می‌شود. 
 
بسیج بیان کرد: دلیل سوم ایجاد تورم تامین نشدن منابع غیر ریالی بانک مرکزی است، نفت یا هر جنس دیگری فروخته می‌شود اما پول آن به دلیل تحریم‌ها وارد کشور نمی‌شود در این حالت هم مجبور به استقراض بدون پشتوانه از بانک مرکزی هستند. 
 
وی تاکید کرد: در دولت‌های قبل معمولا به همین روش‌ها عمل می‌شده است اما در دولت سیزدهم ناترازی بودجه‌ایی دولت حل شده و برای اولین بار بعد از انقلاب این دولت بدون اینکه از بانک مرکزی پولی اضافه‌تر و بدون پشتوانه ارزی دریافت کند توانسته حقوق و دستمزدها را پرداخت کند. 
 
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری یادآور شد: به‌نوعی انضباط مالی شکل گرفته و بسیاری از اصراف‌ها حذف شده است این خود یک قدم برای کنترل تورم است. 
 
بسیج افزود: همچنین برای دریافت بدهی بدهکاران کلان بانکی اقداماتی صورت گرفته است اگرچه هنوز کامل نیست، زمانی که این بدهی‌های کلان وصول شود دیگر نیازی به نقدینگی نخواهد بود. 
 
وی با اشاره به منابع غیر ریالی ادامه داد: با توجه به اینکه مناسبات و مذاکراتی که دولت سیزدهم با کشورهایی مثل روسیه، چین، عربستان و... داشته است دو اتفاق رخ خواهد داد ابتدا اینکه بخشی از منابعی که در کشورهای دیگر داشتیم آزاد می‌شود یعنی منابع غیر ریالی به بانک مرکزی بازمی‌گردد. 
 
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: دوم اینکه می‌توانیم ارتباط خود را با دلار قطع کنیم و اگر بتوانیم معاملات خود را بدون دلار انجام دهیم ارزش پول ملی برمی‌گردد، اگر بتوانیم ارتباط با دلار را قطع کنیم خود به خود ارزش پول بالا می‌رود، نقدینگی کاهش پیدا می‌کند و عدم توازن از بین می‌رود. 
 
بسیج خاطرنشان کرد: از دیگر راه‌حل‌ها برای کاهش تورم علاوه بر قطع معاملات با دلار، رشد تولید است که در گفتار مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده است، اساسا تورم محصول عدم توازن نقدینگی و تولید است، اگر تولید همپای با پولی که در دست مردم است افزایش یابد تورم و گرانی ایجاد نمی‌شود. 
 
وی اضافه کرد: مردم باید بدانند وقتی جنس خارجی می‌خریم ناخواسته در حال دامن زدن به تورم و افزایش نقدینگی هستیم چراکه تولید داخلی ضعیف می‌شود. 
 
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: استفاده از تولید داخلی می‌تواند موجب رشد تولید و کاهش تورم شود. 
 
بسیج تاکید کرد: دو وظیفه متوجه مسؤولان است یک بخشی از این وظایف روشنگری و گفت‌وگوی با مردم است، متاسفانه این فرهنگ که مسائل خیلی راحت و شفاف به اطلاع مردم رسانده شوند در کشور وجود ندارد. 
 
وی افزود: وقتی مردم آگاه باشند هم توقعات آنان پایین می‌آید و هم در پیشبرد اهداف کمک می‌کنند. 
 
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ارتباط تعاملات اقتصادی با دلار باید حذف شود، از خام‌فروشی مواد معدنی جلوگیری شود، تجارت خارجی و صادرات تقویت شود، رشد و توسعه مراکز دانش‌بنیان، وصول معوقات بانکی از ابربدهکاران، مذاکره برای آزاد شدن منابع غیر ریالی در برخی کشورها و در نهایت وضع قوانین برای تسهیل ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان، کشورهای دیگر و... ازجمله وظایف مسئولان در تحقق شعار سال است.

انتهای پیام/۱۰۳۱ج


کد مطلب: 53255

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/53255/مهارتورم-رشد-تولید-یک-امر-تحقق-یافتنی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir