کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون دفتر جنگل‌های خارج شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری خبر داد

وجود بیش از یک میلیون هکتار جنگل مبتلا به زوال خشکیدگی در زاگرس

15 اسفند 1401 ساعت 13:12

معاون دفتر جنگل‌های خارج شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: در حوزه زاگرس یک میلیون و ۵۰۰ هکتار جنگل آلوده و مبتلا به زوال خشکیدگی وجود دارد که شناسایی و پهنه‌بندی شده‌اند.


به گزارش جهانبین نیوز؛ مازیار موثقی معاون دفتر جنگل‌های خارج شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری پیش از ظهر امروز در سومین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس اظهار کرد: بر اساس گزارش ارزیابی منابع جنگلی در سال ۲۰۲۰، روند کاهشی سطح جنگل‌های جهان را رو به سمت بهبود نسبت به سال ۲۰۱۰ ثبت شده، این در حالی است که قاره آفریقا بیشترین تخریب و قاره آسیا بیشترین سطح جنگل را دارد.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد جنگل‌های دنیا زادآوری طبیعی دارند و بیش از ۴۵ درصد از جنگل‌های دنیا دارای طرح‌های جنگلداری هستند که در آسیا ۶۴ درصد است.

موثقی بیان داشت: تغییرات اقلیم و افزایش کربن یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که در این زمینه با آن مواجهیم، شاخص تخریب جنگل در زاگرس بیشترین مشکل است که نسبت به رویشگاه‌های دیگر وجود دارد و ۵۰ درصد چالش‌های منابع طبیعی کشور مربوط به این منطقه است.

معاون دفتر جنگل‌های خارج شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اینکه در حال حاضر یک سند بالادستی در خصوص برنامه ملی جنگل که دستگاه‌ها را ملزم به انجام تکالیف خود در خصوص جنگل‌ها کند، وجود ندارد افزود: در ایران این سند تهیه شده است اما عملیاتی نشده و همچنان به‌عنوان یک مشکل مطرح است.

وی با بیان اینکه در زاگرس تعارض سیاست‌ها و منافع و ناهماهنگی بین ذی‌نفعان و بهره‌برداران عرفی وجود دارد تاکید کرد: یکی از مشکلات در مدیریت پایدار جنگل‌های زاگرس مساله تعارضات منابع افراد است که مانع تحقق اهداف منابع طبیعی بوده و لازم است اعتبارات بخش‌های دولتی تقویت و مشوق‌های اقتصادی نیز افزایش یابد.

موثقی بحث‌های مربوط به پایش جنگل‌ها را یکی دیگر از مسائل مهم در این زمینه عنوان و خاطرنشان کرد: پایش‌ها در منابع طبیعی آغاز شده است اما باید تقویت شوند.

معاون دفتر جنگل‌های خارج شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بیان داشت: بسیاری از اطلاعاتی که در حوزه زاگرس در بخش جنگل وجود دارد به‌صورت داده‌های توصیفی هستند و لازم است به داده‌های کمی تبدیل شوند چراکه داده‌های کمی می‌تواند به ما در فرآیند مربوط به برنامه‌ریزی جنگل کمک کند.

وی ادامه داد: در حوزه زاگرس یک میلیون و ۵۰۰ هکتار جنگل آلوده و مبتلا به زوال خشکیدگی وجود دارد که شناسایی و پهنه‌بندی شده‌اند.

موثقی از شناسایی ۱۶ هزار عرصه رویشگاهی مستعد گرفتن بذر استاندارد خبر داد و عنوان داشت: یکی از رویکردهای ما در خصوص جنگل‌کاری استفاده از ظرفیت طرح‌های آبخیزداری برای ارتقای پوشش گیاهی است، همچنین در سامانه‌های کاشت نهال تغییراتی متناسب با میزان بارندگی و رویشگاه‌ها، ایجاد کرده‌ایم.

معاون دفتر جنگل‌های خارج شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ادامه داد: سندی در خصوص حفاظت و مدیریت پایدار زاگرس در دستور کار دولت قرار گرفته که تکالیف و تعهداتی را برای دستگاه‌های اجرایی مشخصاً در یک برنامه زمان‌بندی پنج تا ده‌ساله کوتاه، میان و بلندمدت مشخص کرده است.

انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 53097

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/53097/وجود-بیش-یک-میلیون-هکتار-جنگل-مبتلا-زوال-خشکیدگی-زاگرس

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir