کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مسائل مذهبی:

حضرت علی‌اکبر (ع) الگویی کامل و جامع برای جوانان است

13 اسفند 1401 ساعت 11:33

کارشناس مسائل مذهبی گفت: حضرت علی‌اکبر الگوی کامل و جامع برای جوانان هستند، ایشان هم خصوصیات جوانمردان و هم خصوصیات مسلمانان واقعی را دارند.


حجت‌الاسلام دهقان کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: حضرت علی‌اکبر (ع) به‌عنوان فرزند بزرگ امام حسین (ع) شخصیتی هستند که نه‌تنها در زمان خود که امروز هم بی‌نظیر هستند.
 
وی تصریح کرد: حضرت علی‌اکبر (ع ) براساس روایات در زمان خلافت عثمان بدنیا آمدند و در حادثه کربلا، 27 سال سن داشتند، ایشان شخصیتی کاملا پخته و جاافتاده بودند و دارای همسر بوده و در آن دوره جایگاه ویژه‌ای داشتند و در معادلات سیاسی و اجتماعی نیز اثرگذار بودند.
 
دهقان با اشاره به اینکه حضرت علی‌اکبر (ع) صفات حسنه بسیاری داشتند ادامه داد: حق‌مداری یکی از صفات برجسته ایشان است، جوانی که حق‌مدار است هرگز به دنبال باطل نمی‌رود و حضرت علی‌اکبر (ع) هم به‌واسطه همین ویژگی، هرگز گرد باطل نرفتند و تا جایی پیش رفت که این صفت به عاملی برای رهای از ترس مرگ برای ایشان تبدیل شد.
 
این کارشناس مسائل مذهبی شجاعت را یکی دیگر از صفات حضرت علی‌اکبر (ع) عنوان و بیان داشت: شجاعت یکی از مولفه‌های اصلی شخصیت حضرت علی‌اکبر (ع) است که اوج آن را در حادثه کربلا دیدیم.
 
وی اضافه کرد: در آن زمان بر بام بعضی از خانه‌ها آتش‌هایی فراهم می‌شد که به‌صورت مدام می‌سوختند، این بدان معنا بود که وقتی مستمندی وارد شهر شد و یا جایی برای استراحت نداشت این خانه‌ها آمادگی کمک به آن‌ها را دارند و نقل است که یکی از این خانه‌ها که دائم اتش بر پشت‌بام داشت، خانه حضرت علی‌اکبر (ع) بود، سفره اطعام ایشان همیشه برای فقرا و در سفر مانده‌ها باز بود.
 
دهقان خاطرنشان کرد: وقتی می‌گوییم انسانی وارسته است و شرایطی دارد که الگوی دیگران قرار گیرد بدان معنا است که اگر زن باشد الگوی همه مردم و اگر مرد است باز هم الگوی همه است، بنابراین حضرت علی‌اکبر نیز فقط برای مردان الگو نیستند.
 
این کارشناس مسائل مذهبی یادآور شد: وقتی جوانی بخواهد مسلمان باشد لازم است به یکسری از بینش‌ها معتقد باشد و به تبع آن برخی از رفتارها را انجام دهد، اسلام الگوهای بسیاری را معرفی کرده و قرآن پیامبر اسلام (ص) را به‌عنوان یک اسوه حسنه و الگوی نیکو مطرح کرده است و از آنجایی که امام حسین (ع) حضرت علی اکبر (ع) را شبیه‌ترین فرد از نظر ظاهر و خلق و خوی به پیامبر (ص) دانسته‌اند، پس ایشان نیز به‌عنوان بهترین الگو مطرح هستند.
 
وی بیان داشت:  بنابراین حضرت علی‌اکبر الگوی کامل و جامع برای جوانان هستند، ایشان هم خصوصیات جوانمردان و هم خصوصیات مسلمانان واقعی را دارند و عاقبت شهادت را نیز دارند.
 
انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 53065

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/53065/حضرت-علی-اکبر-ع-الگویی-کامل-جامع-جوانان

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir