کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد:

جنگل‌ها، محافظت‌کننده از خاک و نگهدارنده آب

3 اسفند 1401 ساعت 9:59

رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: جنگل فقط در زمانی که پوشش سبز دارد موثر نیست بلکه در فصل خزان هم با تولید لاش‌برگ ضمن تقویت خاک در حفظ و نگه‌داشت آب نیز تاثیر بسزایی دارد.


فرزاد رضازاده رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: پوشش گیاهی جنگل به‌عنوان یک پوشش گیاهی حیاتی برای زمین محسوب می‌شود.
 
وی تصریح کرد: تاج‌پوشش درختان و تعدادی که در واحد سطح دارند از برخورد مستقیم بارش‌ها با سطح زمین جلوگیری می‌کند و به‌طور خودبه‌خود فشاری که به خاکدانه‌ها وارد و منجر به متلاشی شدن آن‌ها می‌شود را کاهش می‌دهد.
 
رضازاده بیان داشت: جنگل‌ها با لاش‌برگ یا موادی که ناشی از خزان برگ‌ها است تولید می‌‌شود، خاک بسیار خوبی که سرشار از مواد آلی است ایجاد می‌کند که این مواد آلی همانطور که خاک را تغذیه می‌کنند، بافتی اسفنجی تولید کرده که ظرفیت نگه‌داشت آب در خاک را بالا می‌برد.
 
 رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: بنابراین جنگل فقط در زمانی که پوشش سبز دارد موثر نیست بلکه در فصل خزان هم با تولید لاش‌برگ ضمن تقویت خاک در حفظ و نگه‌داشت آب نیز تاثیر بسزایی دارد.
 
وی ادامه داد: در برخی از جنگل‌های پهن‌برگ تا 2 هزار مترمکعب می‌توان آب ذخیره کرد و هر هکتار جنگل می‌تواند تا 2 هزار مترمکعب آب داشته باشد که ذخیره بسیار قابل توجهی است.
 
انتهای پیام/1026ج
 


کد مطلب: 52961

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/52961/جنگل-ها-محافظت-کننده-خاک-نگهدارنده-آب

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir