کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مسائل سیاسی:

فرار شاه یک روز تاریخی برای ملت ایران بود

26 دی 1401 ساعت 14:44

کارشناس مسائل سیاسی گفت: امام خمینی‌(ره) به هیچ وجه اهل سازش با کسانی که سلطنت طلب بودن، نبود و این عوامل باعث شد تا شاه در 26 آبان 1357 از کشور فرار کند و آن روز حماسی و تاریخی شکل بگیرد.


بهروز مردانی نژاد کارشاس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ در خصوص فرار شاه اظهار کرد: انقلاب اسلامی در سال 1356 شروع شد و در سال 1357 اوج گرفت، تغییر دولت های مختلف توسط شاه هم نتوانست آن آرامش و ثبات لازم را بوجود بیاورد، تمام این دولت ها با شگرد های مختلف تلاش کردند تا ثبات را به رژیم شاهنشاهی برگردانند، مردم را آرام کرده و تمام حیله هایی که می توانستند را بکار بردند و در این بین دولت های مختلفی از جمله شریف امامی و ازهاری با یک ژنرال وابسته به شاه برای سرکوب مردم تشکیل دادند.
 
وی بیان کرد: رژیم با همه این ترفند ها و کشتار هایی که ایجاد کرد، فاجعه 17 شهریور و میدان ژاله و همه موارد، آن زمان شاه دید دیگر توان حضور در ایران را ندارد و بخاطر همین با سپردن دولت به یک ملی گرا به نام بختیار و با ترفندهایی که بین ملی گراها و شاه ایجاد شد قرار بر حفظ سلطنت شد و اختیارات بیشتری به نخست وزیر داده شد تا بتواند کشور را اداره کند.
 
مردانی نژاد ادامه داد: شاه امیدوار بود با وجهه ملی گراها ثبات به کشور برگردد اما نمی دانست امام به هیچ وجه اهل سازش با کسانی که سلطنت طلب بودن نبود و این عوامل باعث شد تا شاه در 26 آبان 1357 از کشور فرار کند و آن روز حماسی و تاریخی شکل بگیرد.
 
وی گفت: شاه با غارت یک سرمایه هنگفت بالغ بر 56 میلیارد دلار از کشور خارج شد، اما آمریکا به احتمال عواقب حضور شاه در آنجا خیلی مانع تراشی کرد و آنهارا در کشور خود راه نداد، شاه به جاهای مختلفی از هایتی تا مصر و جزایری که ممکن بود رفت.
 
مردانی نژاد افزود: آمریکا در روزهای آخری هم که موافقت به پناهندگی شاه کرد فقط برای درمان بود و آن هم شاه را در یک بیمارستان روانی با یک خفت و خاری بزرگ و عجیبی پذیرش کرد.
 
وی بیان داشت: این مشهود است که دولت های غربی امثال شاه و خیلی از افراد دیگر را به این صورت پذیرش می کند ، شیره این ها را می کشد و در نهایت آنها را رها می کند، در این اواخر اشرف غنی هم فرار کرد، به امارات رفت و آمریکا آنرا تحویل نگرفت، با این اوصاف شاه آواره شد و با توجه به اینکه آمریکا به ارتش ایران خیلی امید داشت سعی کرد با امرا و وزرای ارتش ایران به طور مخفیانه تماس بگیرد ولی شدت انقلاب و پیام رسای آزادگی و هویت اجازه نداد تا آنها نقشه های خود را پیش ببرند.
 
مردانی نژاد  تصریح کرد: در تاریخ انقلاب اسلامی می بینیم که زمان زیادی از فرار شاه تا پیروزی انقلاب نگذشته و بعد از تقریبا دو هفته امام علیرغم مخالفت های دولت بختیار و بهانه هایی که در راستای تامین امنیت می آورد به ایران برگشتند.
 
وی عنوان کرد: نهضت ما یک نهضت الهی بود و امام هم یک رهبر الهی ، از دوازدهم بهمن تا 22 بهمن سال 57 که به دهه فجر هم معروف شد دولت موقت از هم فروپاشید، ارتش کنار کشید، بسیاری از امرای ارتش فرار کردند و در روز 22 بهمن انقلاب به پیروزی رسید.
 
مردانی نژاد ابراز کرد: رژیم منحطه شاهنشاهی در 22 بهمن سقوط کرد و جمهوری اسلامی در 22 بهمن به انتخابات گذاشته شد و با رای 98 تا 99 درصدی مردم جمهوری اسلامی به روی کار آمد، این اولین انقلابی در تاریخ است که نوع حکومت آن در کمتر از دو ماه به رای گذاشته شد و با رای مردم نظام جمهوری اسلامی تایید و تثبیت می شود.
 
وی در آخر گفت: انقلاب ما از روز اول با سختی های زیادی روبرو شد و از همان اول دشمنان با توطئه هایی سعی بر این داشتند جمهوری اسلامی را تا کودتا، تجزیه و شورش های مختلفی در کشور پیش ببرند، اما این انقلاب الهی بود توانست مقابل همه این ها بایستد و بعد از 43 سال مردم از این انقلاب خودشان دست بر نداشتند و ما یکی از قدرت های منطقه ای هستیم و انقلاب دارد با پویایی به پیش می رود.
 
 
انتهای پیام/1030ج
 


کد مطلب: 52519

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/52519/فرار-شاه-یک-روز-تاریخی-ملت-ایران

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir