کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیر حزب مؤتلفه چهارمحال و بختیاری:

شاه اعتقادی به نظام خودش نداشت/ مستشاران آمریکایی محمدرضا پهلوی را به فرار کردن توصیه دادند

26 دی 1401 ساعت 14:45

دبیر حزب مؤتلفه چهارمحال و بختیاری گفت : دلیل فرار شاه در زمان حکومتش، مستقل نبودن بود و همچنین مشاورین و مستشاران آمریکایی فراوانی که در تمام سازمان های دولتی کنار شاه بودند به او توصیه کردند که بهترین کار فرار کردن است.


مراد کاظمی دبیر حزب مؤتلفه چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ در مورد دلایل احتمالی و قظعی فرار محمدرضا پهلوی در 25 آبان 1357 اظهار کرد: در آن زمان شاه متوجه شد انقلاب و نیروهای مبارز جدی هستند و به هیچ وجه کوتاه نمی آیند پس بهترین حالت را فرار ترجیح داد و سعی بر خروج از کشور کرد.
 
 
وی با بیان اینکه شاه احتمال غلبه نیرو های انقلابی را می داد گفت: محمدرضا پهلوی آدم ترسویی بود، علاقه، احساس و اعتقاد جدی حتی به نظام خودش هم نداشت، او دنبال ریاست و سو استفاده بود، همیشه احساس خطر می کرد و این طبیعی است که آدمی که می ترسد و اعتقاد به کار خود نداشته باشند فرار می کند.
 
دبیر حزب مؤتلفه چهارمحال و بختیاری گفت: دلیل دیگر فرار شاه در زمان حکومتش، نداشتن استقلال بود و تصمیم گیرنده اصلی خودش نبود، مشاورین و مستشاران آمریکایی که در تمام سازمان های دولتی کنار شاه بودند به او توصیه کردند که بهترین راه فرار است. 
 
کاظمی افزود: علت بعدی فرار شاه ثروت و مال اندوزی و چمدان های طلا و سکه ای بود که تلاش می کردند به زعم خودشان به کشور های اروپایی انتقال دهند و فکر می کردند آنجا در امان هستند و امنیت برای مال نا مشروع و دزدیشان فراهم است.
 
وی تصریح کرد: اگر در کشوری اعتراض و شلوغی  ایجاد شود و شدت پیدا کند اگر سران آن کشور اعتقادی به کار خودشان نداشته باشند، فرار می کنند که شاه نیز وضعیت کشور و مدیریت خود را مناسب ندید و از کشور فرار کرد.
 
کاظمی با اشاره به اینکه راهنمایی اربابان ، ترس و غلبه نیرو های انقلابی از علل های اصلی فرار شاه می باشد گفت: اگر شاه فرار هم نمی کرد حکومت را به دولت ها می سپرد و آنها تلاش می کردند که انقلاب را مهار کنند ولی موفق نمی شدند، زیرا انقلاب ایجاد شده بود.
 
وی افزود: با رفتن شاه امید پیروزی انقلاب در مردم افزایش پیدا کرد اما اگر شاه هم نمی رفت این اتفاق می افتاد چون موج خروشان انقلاب اسلامی ایجاد شده بود و این موج بر اساس احساسات و اهداف زودگذر نبود، انقلاب اعتقادی بود و محوریت آن مرجعیت و حضرت امام خمینی (ره) بود در هرصورت انقلاب پیروز می‌شد و با رفتن شاه فقط  امید برای مردم بیشتر شد.
 
انتهای پیام/1030ج
 


کد مطلب: 52517

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/52517/شاه-اعتقادی-نظام-خودش-نداشت-مستشاران-آمریکایی-محمدرضا-پهلوی-فرار-کردن-توصیه-دادند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir