کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری تاکید کرد

خودمراقبتی در فضای مجازی، شاه‌کلید مقابله با تهدیدات پیشِ روی دانش‌آموزان

والدین اجازه تزریق یاس از طریق محتوای نادرست به فرزندان را ندهند

25 دی 1401 ساعت 12:39

رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری گفت: از آنجایی که پدر و مادر هر دو شاغل هستند، ممکن است نتوانند آن‌گونه که باید و شاید بر رفتار فرزندانشان نظارت داشته باشند، خودمراقبتی بهترین گزینه است برای جلوگیری از ایجاد مشکل.


سرهنگ مرتضی عسگری رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: دانش‌آموزان بعد از همه‌گیری ویروس کرونا کاملا غافلگیرانه وارد فضای مجازی شدند.
 
وی با بیان اینکه ورود دانش‌آموزان به فضای مجازی درحالی صورت گرفت که نه دانش‌آموزان و نه والدین هیچ‌کدام اطلاعات کافی در این زمینه نداشتند افزود: نتیجه این ورود اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی را رقم زد که نگران‌کننده هستند.
 
عسگری افزود: همین موضوع احساس مسئولیت در پلیس فتا ایجاد کرد که در کنار خانواده‌ها قرار گیرد و به این ترتیب دانش‌آموزان بتوانند از فرصت‌های موجود در این فضا بهره برده و دچار چالش نشوند.
 
رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای سه مرحله پویش در فضای مجازی بیان داشت: هدف اصلی این پویش‌ها این است که ما بتوانیم دانش‌آموزانی توانمند تربیت کنیم و فرزندانمان یاد بگیرند که خودمراقبتی سرلوحه کار خودشان قرار دهند.
 
وی با بیان اینکه از آنجایی که پدر و مادر هر دو شاغل هستند، ممکن است نتوانند آن‌گونه که باید و شاید بر رفتار فرزندانشان نظارت داشته باشند، خودمراقبتی بهترین گزینه است برای عدم ایجاد مشکل، یادآور شد: به این ترتیب امسال هم از 24 تا 29 دی‌ماه پویش سراسری مردمی را در فضای مجازی با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در کشور راه‌اندازی کردیم، در این راستا شبکه شاد و وزارت آموزش و پرورش، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی، مدیران فضای مجازی و همه ارگان‌هایی که می‌توانند کمکی در این زمینه داشته باشند پای کار آمده‌اند تا در این فضا بتوانیم قدم‌های مثبتی برای ارتقاء سواد رسانه‌ای داشته باشیم.
 
عسگری محورهای در دستور کار این پویش را خطرات بازی‌های رایانه‌ای بر سلامت جسمی و روح و روان دانش‌آموزان، قلدری سایبری، خطرات اعتماد به افراد غریبه در شبکه‌های اجتماعی، زندگی در دنیای هوشمند، فواید استفاده صحیح از فضای مجازی و والدین مطمئن‌ترین پناهگاه برای دانش‌آموزان در فضای مجازی عنوان و ادامه داد: در فضای مجازی هر محتوای وجود دارد و بعضا شاهدیم کلیپ‌هایی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد که وقتی بررسی می‌شود، نه‌تنها نمی‌تواند روحیه امید و شادی را در ذهن فرزندان بیدار کند، بلکه تفکرات منفی، ناامیدی به آینده و یاس را در اذهان آن‌ها ایجاد می‌کند.
 
وی تاکید کرد: توصیه می‌شود والدین مراقب محتواهایی که در اختیار فرزندان قرار می‌گیرند باشند و همانطور که برای غذای جسم فرزندانشان دقت به خرج می‌دهند نسبت به غذای روحشان نیز حساس بوده و اجازه ندهند هر محتوایی در دسترس فرزندان قرار گیرد.
 
رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری افزود: محتواهای نامناسبی که درقالب فیلم یا موسیقی در اختیار نوجوانان قرار می‌گیرد می‌تواند در آینده تاثیرات منفی بر زندگی فرزندان داشته باشد، بچه‌ها در این سن نیازمند بازی و شادی هستند و آهنگ و کلیپ‌های مورد استفاده آن‌ها در این دوران باید تزریق‌کننده شادی، نشاط و اعتماد به نفس در آن‌ها باشد.
 
عسگری خاطرنشان کرد: علاوه‌بر این، محتوای برخی از بازی‌های رایانه‌ای به‌نوعی خشونت‌آمیز بوده و باعث ایجاد عادی‌‎سازی بسیاری از رفتارهای خشن در بچه‌ها می‌شود که یکی از دلایل بروز این مشکل، عدم تناسب با سن کودک و نوجوان است.
 
وی با تاکید بر اینکه برخی از بازی‌ها نه‌تنها خوب نیستند بلکه به والدین هم کمکی نمی‌کنند ادامه داد: اگر بازی درست انتخاب نشود می‌تواند اثرات منفی داشته باشد و عدم دقت کافی در انتخاب بازی به دلیل ناآگاهی والدین مشکلات بسیاری را برای آینده فرزندان به‌همراه دارد.
 
رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری بیان داشت: بهتر است تا جایی که امکان دارد بچه‌ها از فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای دور باشند و با بازی‌های جسمی و حرکتی جایگزین شوند اما اگر والدین مجبور شدند بازی ‌رایانه‌ای در اختیار فرزندان قرار دهند سعی کنند بازی متناسب با باورها و اعتقادات باشد.
 
عسگری ادامه داد: برخی از بازی‌های رایانه‌ای ممکن است فرزند را در مسیر خلاف تربیت کند و عدم توجه والدین سبب می‌شود روزی متوجه شوند که کار از کار گذشته است.
 
انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 52510

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/52510/خودمراقبتی-فضای-مجازی-شاه-کلید-مقابله-تهدیدات-پیش-روی-دانش-آموزان

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir