کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری:

آنچه دامداران برای حفظ دام از سرما باید بدانند

25 دی 1401 ساعت 10:17

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در ماه‌های سرد سال به‌منظور تأمین سلامت دام‌ها و پیشگیری از بیماری‌های دامی ضروری است مواردی رعایت شود و اقدامات لازم در دامداری‌ها صورت گیرد.


سید عباس میراحمدی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به توصیه‌هایی جهت جلوگیری از بیماری‌های دامی در فصل سرما اظهار کرد: در ماه‌های سرد سال به‌منظور تأمین سلامت دام‌ها و پیشگیری از بیماری‌های دامی ضروری است مواردی رعایت شود و اقدامات لازم در دامداری‌ها صورت گیرد.
 
 وی افزود: تجهیزات حرارتی لازم برای بالا بردن درجه حرارت بدن دام‌ها در محل نگهداری آن‌ها باید تامین شود، همچنین با توجه به احتمال یخ زدگی آب، ضروری است آب آشامیدنی مورد نیاز روزانه دام‌ها تأمین شود.
 
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در صورت استفاده از وسایل گرمازا در محل نگهداری دام‌ها، باید گازهای حاصل از احتراق وسایل گرمایشی به خارج از سالن هدایت شود.
 
میراحمدی عنوان کرد: در ساعات گرم تر روز، دام‌ها از اصطبل خارج شوند و برای مدتی درهای اصطبل بازبمانند تا گازهای موجود در فضای اصطبل خارج و هوای تازه وارد شود.
 
وی با بیان اینکه  در فصل سرما از داروهای ضد انگل‌های ریوی برای دام‌ها استفاده شود، خاطرنشان کرد: حفظ گرمای لازم برای تامین دمای بدن بره‌های تازه به دنیا آمده ضروری است.
 
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری درخصوص علائم شروع سرمازدگی در دام اضافه کرد: این علائم شامل سردی شدید تا به زدگی انتهای گوش‌ها، بی‌حالی، خمودگی و کاهش سرعت تنفس است؛ در صورت مشاهده‌ شروع علائم، باید فوری نسبت به تنظیم دمای محل نگهداری دام اقدام شود .
 
میراحمدی بیان کرد: ضروری است دام‌هایی که هرگونه علایم بیماری مانند سرفه، عطسه، آبریزش و تورم سر و صورت دارند از دیگر دام‌ها جدا نموده و در محل دیگری نگهداری شوند.
 
وی تاکید کرد: در فصل سرد، تغذیه دام‌ها با علوفه پر انرژی دارای قند، تفاله چغندر، تفاله مرکبات و ملاس سفید است و به‌دنبال آن می‌توان از کنسانتره یا غلاتی مانند جو استفاده کرد.
 
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: آب و هوای سرد مانع رشد دام‌های تازه متولد شده می‌شود، در چنین شرایطی باید جیره پُرانرژی برای دام‌ها تهیه شود.
 
میراحمدی با تاکید بر اینکه در فصل سرد، استفاده از بستر مناسب در جایگاه نگهداری دام‌ها و تعویض به‌موقع آن از اهمیت بیشتری برخوردار است، گفت: بره‌ها و گوساله‌های تازه متولد در این فصل باید بلافاصله خشک و با شیر گرم تغذیه شوند.
 
انتهای پیام/1031ج


کد مطلب: 52501

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/52501/آنچه-دامداران-حفظ-دام-سرما-باید-بدانند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir