کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری:

نسبت اشتغال در چهارمحال و بختیاری، 36.5 درصد است/ عدم موفقیت در توزیع عادلانه فرصت‌های شغلی

18 دی 1401 ساعت 11:07

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت: نسبت اشتغال در استان 36.5 درصد است، این یعنی از هر یک هزار نفر جمعیت 15 ساله و بالاتر در استان 365 نفر شاغل هستند.


 قهرمان روغنی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در کشور برابر 40.9 درصد است که این نرخ در چهارمحال و بختیاری برابر با 41.6 درصد اعلام شده است.
 
 وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در کشور 9.2 درصد و در چهارمحال و بختیاری 12.3 درصد است، افزود: نسبت اشتغال در کشور 37.2 درصد و در این استان 36.5 درصد است، این یعنی از هر یک هزار نفر جمعیت 15 ساله و بالاتر در کشور 372 نفر شاغل و در استان 365 نفر شاغل هستند.
 
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری به شاخص سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص زمانی اشاره کرد و ادامه داد: این یعنی از جمعیت شاغل کشور 10.2 درصد اشتغال ناقص داشته است و این شاخص برای استان 12.4  درصد بوده است، اشتغال ناقص یعنی فرد ظرفیت بیشتر برای کار دارد اما کاری برای انجام نبوده است.
 
روغنی عنوان کرد: در مقابل یک شاخص بسیار مهم وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است و آن سهم شاغلین با ساعت کار معمول 49 ساعت و بیشتر در کشور 37.8  درصد و 32.8 درصد در چهارمحال و بختیاری است، بدین معنی که در این استان حدود 33 درصد شاغلین بیش از 49 ساعت که زمان کار معمولی یک فرد است، در هفته کار انجام می‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: شاخص ذکر شده مشمول دو گروه می‌شود اول کسانی که یک شغل دارند و در شغلشان اضافه کاری می‌کنند و کسانی که بیش از یک فرصت شغلی را اشغال کرده‌اند.
 
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: اگر جمعیت شاغل استان را به طور تقریبی 260 هزار نفر در نظر بگیریم، 33 درصد این تعداد که برابر با حدود 86 هزار نفر است بیش از 49 ساعت در هفته کار می‌کنند.
 
روغنی بیان کرد: اگر فقط یک‌چهارم افراد ذکر شده به‌واسطه بیش از یک شغل در هفته بیشتر از 49 ساعت کار کرده باشند، یعنی حدود 21 هزار و 500 نفر بیش از یک فرصت شغلی را اشغال کرده‌اند.
 
وی تاکید کرد: در سطح کشور نیز به همین صورت است که در بالا ذکر شد و این نشان می‌دهد که در توزیع عادلانه فرصت‌های شغلی موفق نبودیم، اگر این مهم اجرا شده بود نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری یک تغییر قابل توجهی داشت.
 
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: آماری که ارائه شد از سوی مرکز آمار ایران در قالب طرح آمارگیری از نیروی کار فراهم شده است که به صورت فصلی اجرا می‌شود.
 
روغنی تصریح کرد: در ماه میانی هر فصلی از سال طرح آمارگیری از نیروی کار اجرا می‌شود، مرکز آمار ایران تعداد خانوار را به طوری تصادفی از میان خانواده‌ها انتخاب و به استان اعلام می‌کند، سپس آمارگیران به درب منازل مراجعه و داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و بعد از آن بروی سرور مرکز آمار بارگزاری می‌شود تا محاسبات و اعلام نتیجه توسط این مرکز انجام شود.
 
وی افزود: الزاما کاهش نرخ بیکاری به معنای بهبود وضعیت اشتغال نیست و همچنین افزایش نرخ بیکاری نیز به معنای بد بودن وضعیت اشتغال نیست، دلیل آن این است که ابتدا باید به نرخ مشارکت در هر استانی توجه داشته باشیم، اگر نرخ بیکاری کاهش و نرخ مشارکت هم کاهشی باشد یعنی اینکه جمعیت بیکار از مجموعه بیکاران به مجموعه غیرفعال انتقال پیدا کرده است.
 
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اما اگر نرخ بیکاری کاهش پیدا کند و نرخ مشارکت تغییر نکند یا افزایشی باشد به مفهوم آن است که جمعیت بیکار از مجموعه بیکاران به مجموعه شاغلین انتقال پیدا کرده است.
 
روغنی عنوان کرد: سوالی مطرح است و آن اینکه آیا کاهش نرخ بیکاری و ثابت ماندن یا افزایشی بودن نرخ مشارکت نشانه خوبی است؟ جواب این سوال را نمی‌توان به صورت دقیق عنوان کرد، برای پاسخ به این سوال باید این مثال را در نظر بگیریم، 3 هزار وسیله نقلیه می‌توانند در قالب تاکسی دورن شهری، اسنپ و... کار حمل و نقل را در این شهر انجام دهند که خود باعث ایجاد ارزش افزوده می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: حالا تصور کنید کارخانه‌ها تعطیل شوند و نیروی کار آن‌ها به سمت شغل حمل و نقل درون شهری کوچ کنند، در این صورت 3 هزار وسیله نقلیه تبدیل به 6 هزار وسیله نقلیه می‌شود، در این شرایط همان حجم جابه‌جایی مسافر انجام می‌شود اما تعداد عرضه کنندگان بیشتر شده به همین دلیل تعداد شیفت کاری و به‌الطبع آن درآمد نصف شده است.
 
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: مثال بالا نشان می‌دهد در علم آمار کم یا زیاد شدن شاخص‌ها به‌تنهایی اثرگذار نیست همه شاخص‌ها باید در کنار هم دیده شده باشد.
 
روغنی بیان کرد: در برخی مواقع صرفا بازار کار را رصد می‌کنیم و می‌بینیم یکی از شاخص‌ها کم یا زیاد شده است اما طبق مثالی که ذکر شد باید ببینیم به واسطه ایجاد اشتغال فرصت‌های شغلی زیاد شده است یا اینکه به واسطه تقسیم این فرصت‌ها تعداد افراد شاغل زیاد شده‌اند.
 
انتهای پیام/1031ج


کد مطلب: 52449

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/52449/نسبت-اشتغال-چهارمحال-بختیاری-36-5-درصد-عدم-موفقیت-توزیع-عادلانه-فرصت-های-شغلی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir