کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد

توسعه مجتمع‌های کشاورزی، بزرگ‌ترین رسالت بخش جهاد کشاورزی

5 دی 1401 ساعت 14:04

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین رسالت بخش کشاورزی، توسعه مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی است گفت: علت این اهمیت آن است که این مجتمع‌ها سبب می‌شوند از خرد شدن اراضی جلوگیری شود.


دلشاد جهانبخشی مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین رسالت بخش کشاورزی، توسعه مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی است اظهار کرد: علت این اهمیت آن است که این مجتمع‌ها سبب می‌شوند از خرد شدن اراضی جلوگیری شود.
 
وی تصریح کرد: طرح‌های انفرادی باعث نابودی پنج الی 10 هکتار اراضی کشاورزی می‌شود و اجازه اتصال طرح‌های دیگر را نمی‌دهند.
 
جهانبخشی یکی از رسالت‌های مجتمع‌های کشاورزی را حفظ یکپارچگی اراضی کشاورزی عنوان و خاطرنشان کرد: بهره‌وری منابع آب یکی دیگر از رسالت‌های موردتوجه در زمینه توسعه شهرک‌های کشاورزی است و بهره‌وری آب در این راستا تا 90 درصد است.
 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این بهره‌وری بالا در این مجتمع‌ها سبب شده تا یک مجتمع یک هکتاری با 300 هکتار اراضی دیم و با 50 هکتار اراضی آبی و با 15 تا 20 هکتار باغ مثمر برابری کند.
 
وی یادآور شد: در چهارمحال و بختیاری 43 شهر و شهرستان داریم که برای بهداشت و سلامت مردم برای هر شهر و شهرستان 42 مجتمع دام دیده شده است که بهداشت مردم را می‌تواند متمرکز کند به این ترتیب این دیگر شاهد حضور دام‌های سبک و سنگین در مسیر مردم نخواهیم بود.
 
جهانبخشی افزود: این استان در دو دولت گذشته  16 مجتمع داشت اما در این دولت مجوز 21 مجتمع خصوصی صادر شده است، بدین معنا که آمادگی مطالبه برای اعتبارات فراهم شده است، چراکه قبلا اعتبار بود اما طرحی نبود اما الان طرح‌ها آماده هستند اما اعتبار باید تامین شود.
 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: درحال‌حاضر 2 هزار میلیارد تومان مطالبه تسهیلاتی ارائه شده است و حدود 18 مجتمع دولتی در گلخانه‌ها و 300 تا 400 هکتاری در مرحله استعلامات هستند و پنج تا 6 مجتمع به بهره‌برداری رسیده است.
 
وی تاکید کرد: به زودی بعد از 12 سال یک تحول عظیم در بحث مجتمع‌های کشاورزی در این استان رخ می‌دهد و تیم اقتصاد کشاورزی پای کار آمده‌اند و برای توسعه شهرک‌های کشاورزی تلاش می‌کنند.
 
جهانبخشی با اشاره به اینکه شهرکرد به‌عنوان مرکز استان در این زمینه نسبت به سایر نقاط استان عقب‌تر است و از همین‌رو یک صد هکتاری درنظر گرفته شده است و درحال کار برای دریافت مجوزات است، در هفشجان نیز 65 هکتار برای این منظور درنظر گرفته شده است و در شهرکیان، فرخشهر و... نیز مراکزی برای این منظور درنظر گرفته شده است.
 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: به‌طور کلی 42 مجتمع دام و طیور و 18 مجتمع گلخانه‌ای دولتی و 21 مجتمع گلخانه خصوصی به مساحت بیش از 2 هزار هکتار در این راستا درنظر گرفته شده است.
 
وی با بیان اینکه دو مشکل بر سر راه این مجتمع‌ها وجود دارد گفت: یکی از این مشکلات این است که درحال‌حاضر برای 300 هکتار مجتمع مجوز صادر شده است و منتظر تسهیلات بانکی هستند و این مشکلی است که پیش پای فعالان این عرصه است.
 
جهانبخشی خاطرنشان کرد: طبق قوانین، بانک‌ها موظف هستند 15 درصد از منابع خود را به این سمت هدایت کنند، گاز مشکل دیگری است که پیش پای این مجتمع‌ها قرار دارد، اما مدیرعامل شرکت گاز استان با هدف رفع این مشکل پای کار آمده است و درحال برطرف کردن تخصیص‌های گاز در این زمینه است.
 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کمبود آب مشکل بعدی است که با آن مواجه هستیم و به دلیل قانون ارث شرکت آب منطقه‌ای باید به کمک آید و تلاش کند برای بهره‌وری منابع آب و با نگاه مدیریتی در بخش تخصیص‌ها پای کار آید.
 
انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 52347

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/52347/توسعه-مجتمع-های-کشاورزی-بزرگ-ترین-رسالت-بخش-جهاد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir