کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی چهارمحال و بختیاری:

خسارات، تعیین‌کننده میزان بیمه دریافتی کشاورزان و باغداران است/ پرداخت کامل غرامت‌ها تا دو ماه آینده

4 دی 1401 ساعت 11:04

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ممکن است در مناطق همگن به یک نفر 40 درصد خسارت وارد شود و به یک نفر 70 درصد، که این موضوع در پرداخت غرامت‌های بیمه لحاظ می‌شود.


حمید رحیمی معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: فعالیت در بخش کشاورزی به‌واسطه ارتباطی که با شرایط محیطی و اقلیمی دارد و به این دلیل که این شرایط از دسترس فعالین این بخش خارج بوده، بسیار پرمخاطره است.
 
وی تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری، استانی است که در منطقه‌ای قرار دارد که بسیار پرمخاطره بوده و خسارات بسیاری سالیانه از عوامل اقلیمی مانند پدیده خشکسالی، سرمای زمستانه، سرمای بهاره، بیماری‌های قرنطینه‌ای و واگیر، رانش زمین، زلزله، صاعقه، سیلاب و... متحمل می‌شود از همین‌رو بخش بسیاری از محصولات زراعی و باغی و فعالیت‌های دامداری و گلخانه‌‎ای تحت تاثیر قرار گرفته و این باعث خسارت می‌شود.
 
معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه برخی از کشاورزان از سال گذشته نتوانسته‌اند بیمه خسارات خود را دریافت کنند بیان داشت: کار ارزیابی خسارات در این استان در موعد مقرر انجام شده است و چهارمحال و بختیاری جزء معدود استان‌هایی است که در موعد مقرر کار ارزیابی را انجام داده است، اما این غرامت‌ها باید به ستاد صندوق بیمه کشور ارسال شود و از طریق این ستاد به حساب خود بیمه‌گذار واریز شود.
 
رحیمی ادامه داد: مبلغ زیادی از این غرامت‌ها واریز شده و این غرامت‌ها بیشتر در رابطه با محصولات زراعی است، در رابطه با محصولات باغی فصل برداشت محصول دیرتر از محصولات زراعی است اما در این زمینه هم سقف ارزیابی‌ها انجام و به صندوق بیمه ارسل شده است.
 
وی یادآور شد: قریب به 50 درصد غرامت‌ها به حساب کشاورزان واریز شده است و مابقی هم طی مدت زمان کوتاه به حسابشان واریز می‌شود.
 
معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: تمام مسئولان استان ازجمله، مدیریت بانک کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی استان و سایر بخش‌ها پیگیری‌ها را برای واریز غرامت‌ها دارند و این امر در فاصله زمانی بسیار کوتاه و سریع‌تر از سال‌های قبل انجام می‌شود.
 
رحیمی ادامه داد: با توجه به اینکه بحث کشاورزی یک بحث تخصصی و علمی است و بیمه هم دانش نوین و جدید است، در همین راستا با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های اجرایی، استان به مناطق همگن از نظر شرایط آب و هوایی و اقلیمی تقسیم شد و در این مناطق، ارزیابی به‌صورت یکسان صورت می‌گیرد و رنج خسارت در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند بسیار وسیع بین 40 تا 80 یا 40 تا 90 درصد باشد و این بدان‌معنا نیست که در یک منطقه همگن همه افراد را یکسان درنظر بگیریم.
 
وی ادامه داد: ممکن است در مناطق همگن به یک نفر  40 درصد خسارت وارد شود و به یک نفر 70 درصد که در پرداخت غرامت‌ها لحاظ می‌شود.
 
معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: تک تک مزارع و باغات توسط ارزیابان مورد بررسی قرار می‌گیرند و مسائل مدیریتی و باغبانی دیده و در درصدهای خسارت لحاظ می‌شود.
 
رحیمی ادامه داد: در این زمینه انواع بیمه درآمد، هزینه، عملکرد و... وجود دارد و آنچه که در بحث محصولات زراعی بیمه می‌شود، بیمه هزینه است، یعنی هزینه‌های تولید درنظر گرفته می‌شود و در تعهد بیمه‌گر لحاظ می‌شود، در بیمه عملکرد، بخشی از عملکرد باغدار را لحاظ کرده و با قیمت‌های تضمینی که دولت درنظر گرفته به‌عنوان حداکثر تعهد بیمه‌گر، لحاظ می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه بیمه درآمدی نوع دیگری از بیمه است که در ایران اجرا نشده است خاطرنشان کرد: در این نوع بیمه درآمد کشاورز محاسبه و تحت پوشش قرار می‌گیرد و نیاز به بررسی جامع‌تر دارد و امید است درآینده به این سمت برویم، اما اگر بخواهیم عملکرد واقعی کشاورز را مورد بررسی و تعهد قرار دهیم حق بیمه بسیار بالا می‌رود و شاید دیگر کشاورز توان پرداخت آن را نداشته باشد.
 
انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 52338

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/52338/خسارات-تعیین-کننده-میزان-بیمه-دریافتی-کشاورزان-باغداران-پرداخت-کامل-غرامت-ها-دو-ماه-آینده

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir