کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک فوق تخصص ریه و آسم تاکید کرد

مدارس، کانون انتشار آنفولانزا/ پنومی آنفولانزا خطرناک‌تر از پنومی کووید است

8 آبان 1401 ساعت 8:52

یک فوق تخصص ریه و آسم کانون انتشار ویروس آنفولانزا را مدارس عنوان کرد و گفت: باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای کنترل این بیماری در کانون‌های مدرسه‌ای صورت گیرد.


اکبر سلیمانی فوق تخصص ریه و آسم در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به اینکه آنفولانزا یک بیماری تنفسی مانند کووید است اظهار کرد: آنفولانزا چند نوع دارد که عبارتند از آنفولانزای تیپ A، تیپ B و تیپ C هستند.
 
وی تصریح کرد: آنفولانزای تیپ A در اکثر اپیدمی‌ها خودش را نشان می‌دهد و به انواع مختلفی تقسیم می‌شود، اما آنفولانزایی که درحال‌حاضر اپیدمی شده نوع H1N1 است و همچنین آنفولانزای پرندگان و آنفولانزای خوکی هم انواع دیگری از آنفولانزا است، چندی پیش نوع خوکی ان در این استان اپیدمی شد.
 
سلیمانی بیان داشت: آنفولانزای نوع H1N1 با درگیری سیستم تنفسی فوقانی و تحتانی بروز می‌کند و علائمی مشابه سرماخوردگی با شدت بیشتر دارد، گرفتگی صدا، سردرد، دردهای استخوانی و عضلانی، علائم تنفسی، سرفه، تب و... علائم شایع آنفولانزا است و شایع‌ترین علامت آن خصوصا در کودکان تب می‌باشد که می‌تواند شروع این بیماری باشد.
 
این فوق تخصص ریه و آسم ادامه داد: بیشترین درگیری در این نوع از آنفولانزا در سیستم تنفسی فوقانی است اما سیستم تنفسی تحتانی هم در آن درگیر می‌شود، علائم خطر در آنفولانزا مانند کووید، تند شدن تنفس، تب‌های طولانی و مقاوم به درمان، دیسترس تنفسی است و اگر شک کردیم بیمار دچار علائم تنفسی تحتانی شده است باید سریعا به پزشک مراجعه شود چراکه پنومی ناشی از آنفولانزا خطرناک‌تر از پنومی کووید بوده و می‌تواند کشنده باشد.
 
وی با بیان اینکه تب، عدم شیر خوردن در شیرخواران، ضعف و بی‌حالی و کاهش تغذیه جزء علائم آنفولانزا است و هرچه سن بالاتر می‌رود بروز سردرد و دردهای استخوانی هم اضافه می‌شود، علائم رینوسینوزیت، سرفه‌های ادامه‌دار نیز از دیگر علائم در بروز آنفولانزا است.
 
سلیمانی با اشاره به اینکه هر بیماری دوره کمون مخصوص به خود را دارد بیان داشت: دوره کمون در بیماری آنفولانزا به‌طور میانگین دو روز است و براساس بار و میزان ویروس ورودی به بدن علائم شدت و ضعف دارد این درحالی است که مقدار مقاومت بدن میزبان هم در شدت و ضعف بیماری تاثیرگذار است.
 
وی خاطرنشان کرد: آنفولانزا یک بیماری خودمحدودشونده است که بین پنج تا 10 روز طول می‌کشد و بعد از آن محدود شده و پایان می‌یابد، اما ممکن است بیماری عارضه‌دار شده و مدت زمان طولانی‌تری ادامه یابد.
 
این فوق تخصص ریه و آسم افزود: اوج دوره انتقال آنفولانزا همان روزهای ابتدایی ابتلا به بیماری است و بعد از گذشت پنج تا 6 روز قابلیت انتقال پایین می‌آید، خطر بروز بیماری در افراد بالای 65 سال، زیر پنج سال و خصوصا زیر دو سال، افراد با بیماری‌های زمینه‎ای مانند دیابت، فشارخون، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های ریوی، بیماری‌های قلبی، خانم‌های باردار و... بالا است و ممکن است در آن‌ها خطر جانی وجود داشته باشد.
 
سلیمانی اذعان داشت: اگر شک به درگیری سیستم تنفسی تحتانی در بیماری وجود داشته باشد تنفس بیمار تند شود و تب بالا داشت بحث درگیری ریه توسط خود آنفولانزا و یا عفونت هم‌زمان برای بیمار رخ داده است و فرد دچار میکروب‌های ثانویه شده است و در این موارد باید اکسیژن خون اندازه‌گیری شود، چراکه در تشخیص بیماری تاثیر بسزایی دارد.
 
وی ادامه داد: سرفه‌های چرکی و خلطی ویژگی تمام بیماری‌های ویروسی است که عارضه‌دار می‌شوند، دراین‌صورت برای درمان آنفولانزا باید آنتی‌بیوتیک مصرف شود اما سرفه‌های خشک معمولی نیاز به آنتی‌بیوتیک نیست، اما برخی از انتی‌بیوتیک‌ها هم هستند که به‌عنوان اثر ضدالتهابی استفاده می‌شود و یبحث آن جدا است.
 
این فوق تخصص ریه و آسم تاکید کرد: اگر بعد از گذشت پنج تا 10 روز علائمی مانند تب، سرفه و... ادامه داشت جای نگرانی وجود دارد و بیمار باید حتما به پزشک مراجعه کند.
 
سلیمانی بهترین درمان برای آنفولانزا را استراحت و استفاده از مایعات عنوان و خاطرنشان کرد: اما بیمار برای بهبود علائم باید در همان روزهای اول به پزشک مراجعه کند و داروی ضدویروس دریافت کند تا دوره بیماری و عوارض کم‌تر شود.
 
وی با اشاره به سوش‌های مختلف آنفولانزا یادآور شد: واکسن براساس اپیدمی و سوش غالب سالانه تغییر می‌کند و میزان 70 درصد ایمنی ایجاد می‌کند اما فردی که واکسن زده هم ممکن است به بیماری مبتلا شود اما با شدت کم‌تر این درحالی است که واکسن از مرگ و میر براثر ابتلا به آنفولانزا جلوگیری می‌کند.
 
این فوق تخصص ریه و آسم گفت: بیمارانی هم هستند که هم‌زمان به کووید و آنفولانزا مبتلا می‌شوند، هر دو این بیماری‌ها زمانی خطرناک می‌شوند که ریه را درگیر کنند اما اگر بخش فوقانی دستگاه تنفسی را درگیر کنند مانند سرماخوردگی با آن برخورد می‌شود.
 
سلیمانی افزود: از آنجایی که انتقال آنفولانزا بر اثر ترشحات تنفسی صورت می‌گیرد و رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی اهمیت بالایی دارد بهترین راه جلوگیری از ابتلا رعایت بهداشت فردی چون شستشوی دستان، استفاده از ماسک و خودداری از حضور در تجمعات عمومی است.
 
وی کانون انتشار ویروس آنفولانزا را مدارس عنوان کرد و بیان داشت: باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای کنترل این بیماری در کانون‌های مدرسه‌ای صورت گیرد.
 
انتهای پیام/1026ج
 


کد مطلب: 51953

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/51953/مدارس-کانون-انتشار-آنفولانزا-پنومی-خطرناک-تر-کووید

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir