کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دکترای مواد غذایی و کارشناس ارشد تغذیه؛

برای رفع عارضه یبوست، ابتدا نوع و عامل بوجود آمدن این مسئله باید شناسایی شود/ ورزش و رژیم غذایی دو عامل اصلی در لاغری

7 آبان 1401 ساعت 13:25

دکترای مواد غذایی و کارشناس ارشد تغذیه گفت: برای رفع عارضه یبوست در ابتدا نوع و عامل بوجود آمدن این مسئله مهم است، ولی در کل مصرف بیشتر مایعات به‌ویژه آب، میوه و سبزی‌های تازه، میوه‌های خشک به خصوص قیصی، برگ زردآلو و آلوچه، پیاده‌روی فراوان، لبنیات پروبیوتیک و مصرف سبوس غلات بسیار اثرگذار است.


مجید هاشمی دکترای مواد غذایی و کارشناس ارشد تغذیه در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: برای رفع عارضه یبوست در ابتدا نوع و عامل بوجود آمدن این مسئله مهم است، ولی در کل مصرف بیشتر مایعات به‌ویژه آب، میوه و سبزی‌های تازه، میوه‌های خشک به خصوص قیصی، برگ زردآلو و آلوچه، پیاده‌روی فراوان، لبنیات پروبیوتیک و مصرف سبوس غلات بسیار اثرگذار است.
 
وی افزود: برای جلوگیری از عارضه چاقی شکمی نیز، وزن کم کردن به همراه انجام ورزش‌هایی مثل ایروبیک که روی چاقی شکم اثر می‌گذارد، می‌تواند راهگشا باشد، برای لاغر شدن عوامل مختلفی مثل علت چاقی، سن، شرایط زندگی و احیانا کار، چگونگی تحرک، پُرخوری و... اثرگذار هستند.
 
دکترای مواد غذایی و کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: برخی از کودکان در سنین خاصی غذا را در اصطلاح آدامس می‌کنند، یعنی اینقدر آن را می‌جوند تا آب آن جدا شده و بعد باقی مانده یا همان تفاله آن را نمی‌توانند قورت دهند، این موضوع دلایلی دارد، اول اینکه بزاق دهان کودک کم است که می‌توان برای رفع آن قبل از خوردن غذا مواد ترش یا لیموناد با عسل به وی داده شود دوم اینکه لقمه‌های غذا کوچک‌تر شود، در زمان غذا خوردن تمرکز کودک باید تنها روی غذا خوردن باشد، حتی الامکان تلویزیون خاموش و با کودک صحبت نشود.
 
هاشمی عنوان کرد: تعداد وعده غذای زیاد با حجم کم و محدود شدن خوردن مایعات به همراه غذا، همچنین کاهش مصرف غذاهای پُر ادویه و سرخ کردنی، فست فودها، حبوبات نفاخ مثل لپه، نخود و... کلم، پیاز و سیر خام باید برای کاهش وزن مدنظر قرار گیرد، همچنین سبزیجات مصرفی باید ریز خرد شود، لیموی تازه، روغن زیتون و سبزیجات معطر خشک نفخ مواد غذایی نفاخ را کاهش می‌دهد.
 
وی خاطرنشان کرد: کودک در یک سالگی خود باید وزنی سه برابر وزن زمان تولد خود داشته باشد، اگر اینگونه نیست وزن کم است، این مسئله ربطی به تعداد دفعات دفع مدفوع ندارد، اگر مدفوع چرب باشد کارکرد شکم در روز طبیعی است، مدفوع چیزی است که جذب نشده پس تعداد آن اثری بر لاغری کودک ندارد، برای وزن‌گیری مصرف شیر مادر و شیر خشک باید محدود شود و بیشتر تمرکز روی غذای سفره باشد.
 
انتهای پیام/1031ج


کد مطلب: 51950

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/51950/رفع-عارضه-یبوست-ابتدا-نوع-عامل-بوجود-آمدن-این-مسئله-باید-شناسایی-شود-ورزش-رژیم-غذایی-دو-اصلی-لاغری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir