کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد

آبخیزداری شهری؛ گزینه‌ای مناسب در پیشگیری از تولید رواناب مخرب/ بهره‌گیری از حاشیه اراضی اکوسیستم را به حالت طبیعی باز می‌گرداند

1 آبان 1401 ساعت 10:22

رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در آبخیزداری شهری با کنترل رواناب‌ و برف‌ در مناطقی از منزل که دارای پوشش گیاهی هستند و در باغات علاوه‌براینکه رطوبت به خاک باز می‌گردد از تولید رواناب مخرب هم جلوگیری می‌شود.


فرزاد رضازاده رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به اقداماتی که لازم است در فصل پاییز و زمستان انجام شود تا جنگل‌ها در فصل بهار شکوفایی خوبی داشته باشند اظهار کرد: در آبخیزداری شهری با کنترل رواناب‌ و برف‌ در مناطقی از منزل که دارای پوشش گیاهی هستند و در باغات علاوه‌براینکه رطوبت به خاک باز می‌گردد از تولید رواناب مخرب هم جلوگیری می‌شود.
 
وی با اشاره به موارد بهره‌گیری از فضاهای غیرقابل استفاده در حاشیه باغ‌ها، کشتزارها و جاده‌ها تصریح کرد: این مناطق با دیگر قسمت‌های منابع طبیعی تفاوتی ندارند و فقط چون در حاشیه یا مرز قرار گرفته‌اند مغفول مانده‌اند.
 
رضازاده یادآور شد: با کاشت گیاهان و درختان در این مناطق خصوصا گیاهانی که نیاز آبی پایینی دارند، می‌توان همیشه پوشش گیاهی مناسبی در زمین‌های حاشیه‌ای داشت.
 
رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: داشتن پوشش گیاهی در حاشیه این اراضی منجربه حفاظت از آن‌ها می‌شود و وجود این درختان و پوشش گیاهی باعث تولید اکسیژن شده و آلودگی هوا را جذب می‌کند، از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند، رطوبت خاک را جذب می‌کند و بسیاری مزایای دیگر برای طبیعت دارد.
 
وی افزود: وجود این پوشش گیاهی اکوسیستم را کم کم به حالت طبیعی باز می‌گرداند و بسیاری از پرندگان، حشرات و دیگر جانداران به محیط باز گشته و اکوسیستم را پایدار می‌کند.
 
رضازاده بیان داشت: با کشت پوشش گیاهی در حاشیه‌ اراضی در ایجاد مکان تفرجی موثر هستیم و منظری سبز و زیبا خلق کرده و چشم‌نوازی خاصی ایجاد می‌شود و این در ایجاد روحیه برای افراد تاثیر بسیاری دارد.
 
رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: اما در این میان نباید از باغچه‌های خانگی غافل شد، چراکه می‌شود از باغچه‌های خانگی با کشت بوته‌ها و یا گیاهان مثمر بهره برد اما پیشنهاد می‌شود در فضاهای خانگی گیاهان و درختان دائمی کشت شود.
 
رضازاده تاکید کرد: برای داشتن یک فضای سبز پیرامون خودمان، نیاز به مراقبت است و باید فقط برای ایجاد آن هزینه‌هایی پرداخت شود و مراکزی هم در سطح استان هستند که در فصل درختکاری درخت‌هایی توزیع می‌کنند و مردم می‌توانند با دریافت نهال از این مراکز اقدام به کشت آن در ورودی‌های منازل، بلوارها و باغچه‌های خانه‌ها کنند.
 
انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 51892

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/51892/آبخیزداری-شهری-گزینه-ای-مناسب-پیشگیری-تولید-رواناب-مخرب-بهره-گیری-حاشیه-اراضی-اکوسیستم-حالت-طبیعی-باز-می-گرداند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir