کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک متخصص بیولوژی، تولیدمثل و جنین‌شناسی تاکید کرد؛

سهم 50 درصدی مردان در ناباروری/ تغذیه، سبک زندگی و تحرک؛ سه فاکتور موثر در سلامت تولیدمثلی آقایان

27 مهر 1401 ساعت 12:51

یک متخصص بیولوژی، تولیدمثل و جنین‌شناسی گفت: زمانی که کلمه ناباروری به گوش انسان می‌خورد ذهن به سمت بانوان منحرف می‌شود اما باید بگوییم سهم مردان در ناباروری حدود 40 تا 50 درصد است و سهم برابری دارند.


لیلا دهدهی متخصص بیولوژی، تولیدمثل و جنین‌شناسی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به ناباوری در آقایان اظهار کرد: زمانی که کلمه ناباروری به گوش انسان می‌خورد ذهن به سمت بانوان منحرف می‌شود اما باید بگوییم سهم مردان در ناباروری حدود 40 تا 50 درصد است و سهم برابری دارند.
 
وی با تاکید بر اینکه سلامت مردان نقش مهمی در قدرت باروری و سلامت جنین در آینده دارد تصریح کرد: باید این موضوع را درنظر داشت که کیفیت و کمیت اسپرم، معیار میزان باروری در مردان است.
 
دهدهی بیان داشت: عوامل بسیاری هستند که می‌توانند بر اسپرم تاثیر داشته باشند و گرمای بالا، آلاینده‌ها، سموم و آفت‌کش‌ها، مواد شیمیایی و صنعتی، تغییرات سبک زندگی شامل تغذیه ناسالم و کم‌تحرکی، مصرف دخانیات و الکل، مصرف برخی از داروها،اختلالات هرمونی و کروموزومی، آسیب‌ به مجاری تولید و هدایت‌کننده اسپرم و افزایش سن ازجمله این موارد هستند.
 
این متخصص بیولوژی، تولیدمثل و جنین‌شناسی افزود: در کودکی ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیضه نهفته و ماندن بیضه در شکم به دلیل دمای بالا در شکم می‌تواند مشکلاتی را برای فرد در آینده ایجاد کند و ازهمین‌رو باید این موضوع هرچه سریع‌تر شناسایی و مورد درمان قرار گیرد.
 
وی یادآور شد: معمولا برای تشخیص ناباروری مردان پزشک متخصص سابقه پزشکی بیمار را بررسی و در اولین اقدام درخواست آزمایش آنالیز اسپرم را صادر می‌کند که این آزمایش به‌صورت تخصصی در مراکز درمان ناباروری انجام می‌شود.
 
دهدهی اضافه کرد: براساس نتایج آزمایش آنالیز اسپرم، گاها ضرورت دارد آزمایش بعدی هم انجام شود، که شامل آزماش‌های هرمونی، ژنتیکی و حتی بررسی سلامت DNA اسپرم است.
 
این متخصص بیولوژی، تولیدمثل و جنین‌شناسی گفت: اگر کاهش تعداد و کمیت اسپرم به دلایل مسائل محیطی، سبک زندگی و اختلالات هرمونی باشد پزشک از دارو برای درمان بهره می‌برد و در مراحل بعدی به سراغ روش‌های درمانی کمکی مانند IUI و IVF می‌روند.
 
وی تاکید کرد: در مورادی که اختلالات کروموزومی و ژنتیکی وجود دارد، لازم است آزمایشات تخصصی‌تری انجام شود و پزشک براساس آن با روش‌های درمانی تخصصی‌تر اقدام به درمان می‌کند.
 
این متخصص بیولوژی، تولیدمثل و جنین‌شناسی یادآور شد: تغییر سبک زندگی، استفاده از تغذیه سالم، تحرک و... می‌تواند به سلامت تولیدمثلی مردان تاثیر بسیاری دارد و در افزایش شانس فرزندآوری آن‌ها موثر باشد.
 
انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 51870

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/51870/سهم-50-درصدی-مردان-ناباروری-تغذیه-سبک-زندگی-تحرک-سه-فاکتور-موثر-سلامت-تولیدمثلی-آقایان

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir