کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل کتابخانه‌های چهارمحال و بختیاری:

فعالیت 60 کتابخانه و پیشخوان کتابخانه در چهارمحال و بختیاری/ سرانه فضای کتابخانه‌ای در استان 3 مترمربع به ازای 100 نفر است

24 مهر 1401 ساعت 11:31

مدیرکل کتابخانه‌های چهارمحال و بختیاری گفت: در این استان 56 باب کتابخانه و چهار باب پیشخوان کتابخانه که بخشی از خدمات کتابخانه را در دل محله‌ها به مردم ارائه می‌دهند، داریم.


احمد فرهادی مدیرکل کتابخانه‌های چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در این استان 56 باب کتابخانه و چهار باب پیشخوان کتابخانه که بخشی از خدمات کتابخانه را در دل محله‌ها به مردم ارائه می‌دهند، داریم.
 
وی تصریح کرد: از مجموع 56 کتابخانه 10 کتابخانه در روستاها و مابقی در شهرهای استان درحال ارائه خدمت هستند.
 
فرهادی بیان داشت: این 10 کتابخانه در اکثر شهرستان‌ها مستقر بوده و در روستاها باتوجه به اولویت مشخص شده برای جمعیت‌های بالای 2 هزار و 500 نفر باید کتابخانه ایجاد شود.
 
مدیرکل کتابخانه‌های چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: برای روستاهای با جمعیت زیر 2 هزار و 500 نفر طرح‌های مختلفی وجود دارد ازجمله اینکه مسئولان کتابخانه‌ها در مدارس روستاها به‌صورت نوبتی حاضر شده و کتاب در اختیار مردم قرار می‌دهند، کتابخانه سیار یکی دیگر از راهکارها برای ارائه کتاب به روستائیان است و با پیگیری‌های صورت گرفته برای مناطق عشایری و روستایی از این روش می‌توان بهره گرفت.
 
وی یادآور شد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجونان در شهرستان‌های کوهرنگ، خانمیرزا و لردگان دو کتابخانه سیار فعال دارند، ولی نهاد کتابخانه‌ها درحال‌حاضر کتابخانه سیار در اختیار ندارد اما این نهاد کاروان دانایی را در اختیار دارد که تاکنون در ده روستا حضور یافته و کتاب در اختیار مردم قرار داده‌ است.
 
فرهادی با اشاره به تجهیز کتابخانه‌های مدارس و اجرای برنامه‌های کتاب‌محور در این مراکز افزود: درصدد تهیه ماشین برای راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار هم هستیم.
 
مدیرکل کتابخانه‌های چهارمحال و بختیاری بیان داشت: در این استان به ازای هر 100 نفر سه مترمربع کتابخانه وجود دارد که چند سانتی‌متر از نرم کشوری بالاتر است، اما همچنان طبق برنامه‌های پنجم و ششم توسعه باید حدود دو تا سه متر به سرانه فیزیکی اضافه کنیم و اگر برای شهرهایی که کتابخانه ندارند کتابخانه افتتاح شود سرانه فیزیکی به بالای پنج متر مربع برای هر 100 نفر می‌رسد و آنگاه می‌توان گفت به وضعیت مطلوب نزدیک شده‌ایم.
 
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه چهارمحال و بختیاری دومین استان در کشور از نظر جمعیتی است که عشایر در آن حضور می‌یابند، نیاز است برای بحث‌های فرهنگی و خصوصا کتابخوانی برنامه‌های مختلفی درنظر گرفته شود، به همین مناسبت امسال تابستان در سه شهرستان لردگان، اردل و کوهرنگ مسئولان کتابخانه‌های نزدیک محل در مناطق عشایرنشین حضور یافتند و اقدام به برگزاری مسابقات کتابخوانی، جمع‌خوانی و دیگر برنامه‌های فرهنگی کردند.
 
فرهادی با بیان اینکه با توجه به جمعیت بالای عشایری در این استان نیاز است بتوانیم هم کتابخانه سیار راه‌اندازی کنیم و هم با حضور بیشتر و بهتر به‌صورت هفتگی و ماهانه برنامه‌های فرهنگی را برای عشایر داشته باشیم خاطرنشان کرد: درحال حاضر دو پروژه درحال ساخت داریم که یکی از آن‌ها در شهر فرخشهر است و بالای 70 درصد پیشرفت داشته و کتابخانه رودکی که مختص نابینایان است و در ماه‌های آینده کار ساخت آن آغاز می‌شود، کتابخانه‌ای برای شهرک منظریه هم درحال دریافت مجوزات است و یکی از پروژه‌های بسیار مهم کتابخانه مرکزی استان است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: نزدیک فرهنگسرای بزرگ شهرکرد 7 هزار متر زمین برای تاسیس کتابخانه مرکزی خریداری شده است، حدود 10 کتابخانه مرکزی در استان‌های مختلف کشور وجود دارد و هشت کتابخانه مرکزی درحال ساخت است، این کتابخانه‌ها این ویژگی را دارند که سطح و تعداد خدماتی که ارائه می‌کنند بسیار بیشتر است.
 
وی اضافه کرد: در شهرهای فاقد کتابخانه مانند سورشجان، سودجان، طاقانک، دشتک، نغنه، سرخون، پروژه‌هایی درحال تعریف است که بتوانیم اکثر شهرهای استان را از وجود کتابخانه بهرمند سازیم.
 
انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 51856

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/51856/فعالیت-60-کتابخانه-پیشخوان-چهارمحال-بختیاری-سرانه-فضای-کتابخانه-ای-استان-3-مترمربع-ازای-100-نفر

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir