کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد

برخورد ترحم‌آمیز با روشن‌دلان ممنوع/ عدم مناسب‌سازی معابر؛ نابینایان را خانه‌نشین کرده است

23 مهر 1401 ساعت 12:28

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به روحیه حساس نابینایان گفت: نابینایان نیاز به ترحم ندارند و فقط رعایت حقوق این افراد از سوی دیگران برایشان کافی است


 علی نصیری مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: 32 هزار معلول در این استان وجود دارد که 4 هزار و 451 نفر نابینا است و از این تعداد یک هزار و 512 نفر نابینای مطلق و 2 هزار و 939 نفر کم‌بینا هستند.
 
وی بیان داشت: نابینایان سه درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص می‌دهند و آمار این افراد در چهارمحال و بختیاری نسبت به نرم کشوری بالاتر یا پایین‌تر نیست.
 
نصیری با اشاره به اینکه 73 دانشجوی نابینا در این استان مشغول به تحصیل هستند تصریح کرد: یک هزار و 770 نفر از کل نابینایان مستمری‌بگیر بهزیستی هستند و ماهیانه مستمری دریافت می‌کنند.
 
وی یادآور شد: نابینایان مستمری‌بگیر از خدمات تحصیلی، دانشجویی، ایاب و ذهاب، درمان و... نیز بهره می‌برند، این درحالی است که  بهزیستی وسایل کمک‌توانبخشی در اختیار نابینایان قرار می‌دهد و بر همین اساس در سال 1400 بالغ‌بر 5 میلیارد و 600 تومان برای خرید تبلت گویا، دیزی پلیر، وویس رکوردر، ساعت لمسی گویا، فشارسنج گویا هدفن و قلم هوشمند هزینه شد.
 
مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری از فعالیت 120 ورزشکار نابینا در این استان خبر داد و افزود: این ورزشکاران در رشته‌های دو و میدانی، شطرنج، گل‌بال و تکواندو فعالیت دارند.
 
وی ادامه داد: 31 نابینا و کم‌بینا در این استان قاری قرآن و موذن هستند و در این زمینه فعال می‌باشند.
 
مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مشکل اصلی نابینایان و کم‌بینایان اشتغال است خاطرنشان کرد: قانون سه درصد اشتغال در این زمینه در کل کشور وجود دارد و دستگاه‌ها باید آن را اعمال کنند.
 
نصیری با اشاره به ماده 11 قانون در زمینه اشتغال نابینایان و کم‌بینایای بیان داشت: طبق این قانون دستگاه‌ها مجاز هستند 30 درصد نیروهای اپراتور خود را از نابینایان به‌کارگیری کنند این درحالی است که بهزیستی اقدام به پرداخت تسهیلات خوداشتغالی و کارفرمایی به نابینایان می‌کند.
 
مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه عدم مناسب‌سازی معابر مشکل عمده نابینایان است ادامه داد: این موضوع بسیاری از نابینایان را خانه‌نشین کرده است درحالی که طبق ماده دو قانون جامع حمایت همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها موظفند محیط و مبلمان شهری را به نحوی مناسب‌سازی کنند که افراد دارای معلولیت مانند سایر افراد وارد شهر شوند و از محیط شهری استفاده کنند.
 
وی ادامه داد: در جلسات مکرر ستاد مناسب‌سازی استان به ریاست معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری  پیگیری‌ها و تاکیدات در این زمینه صورت گرفته است و فرخشهر به‌عنوان شهر پایلوت شهر بدون مانع انتخاب شده و تا سال 1402 همه موانع باید حذف شود.
 
نصیری با اشاره به روحیه حساس نابینایان تاکید کرد: نابینایان نیاز به ترحم ندارند و فقط رعایت حقوق این افراد از سوی دیگران برایشان کافی است از همین‌رو دوره‌های آموزشی قبل از کرونا برای خانواده‌های معلولان تشکیل شده و نحوه صحیح برخورد با معلولان آموزش داده شده است.
 
انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 51846

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/51846/برخورد-ترحم-آمیز-روشن-دلان-ممنوع-عدم-مناسب-سازی-معابر-نابینایان-خانه-نشین-کرده

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir