کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد

نقش مهم عوامل انسانی در بروز آتش‌سوزی در طبیعت

18 مهر 1401 ساعت 10:42

رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: با وجود عوال طبیعی بسیار در بروز آتش‌سوزی اما درحال حاضر بیشترین عاملی که باعث اشتعال در طبیعت می‌شود عوامل انسانی هستند و الزاما این عوامل عمدی نیستند.


فرزاد رضازاده رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به اینکه پس از بهره‌برداری و خشک شدن گیاهان در سطح زمین و به واسطه عواملی، می‌تواند آتش‌سوزی رخ دهد اظهار کرد: برای روشن کردن آتش در دل طبیعت براساس نیاز باید شرایطیفراهم شود.
 
وی تصریح کرد: برای روشن کردن آتش در طبیعت سه عامل اساسی را مدنظر قرار می‌گیرد که شامل، ماده سوختنی (چوب، کاغذ، ذغال و یا هر ماده قابل اشتعال)، اکسیژن یا همان هوای پیرامونی و حرارت یا دمای لازم برای ایجاد جرقه اولیه که محرک دو عامل دیگر می‌باشد، است.
 
رضازاده بیان داشت: ایجاد آتش در شرایط مختلف ممکن است توسط عوامل محرک متفاوتی ایجاد شود و به راحتی می‌توان اذعان داشت بیشترین عواملی که باعث آتش‌سوزی می‌شود عوامل طبیعی نیستند.
 
رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: عوامل طبیعی مانند صاعقه، خشکی مفرط پوشش گیاهی و بالا رفتن بسیار زیاد دما در خشکسالی‌های پیاپی، فوران‌های آتشفشانی و بسیاری دیگر از مسائل طبیعی باعث بروز آتش‌سوزی در طبیعت می‌شود.
 
وی افزود: با وجود عوال طبیعی بسیار در بروز آتش‌سوزی اما درحال حاضر بیشترین عاملی که باعث اشتعال در طبیعت می‌شود عوامل انسانی هستند و الزاما این عوامل عمدی نیستند.
 
رضازاده گفت: عامل انسانی درصورتی آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع را در پی دارد که یک سری عوامل مدنظر قرار نگیرد به‌عنوان مثال عدم دقت در خاموش کردن آتش یا رها کردن ته سیگار از شیشه اتومبیل در طبیعت.
 
وی زباله را یک عامل سوختنی عنوان کرد و یادآور شد: بعضی از زباله‌ها مانند ظروف پلاستیکی یا یکبارمصرف از مواد نفتی تشکیل شده‌اند و قابلیت اشتعال بالایی دارند و در آتش‌سوزی‌ها دامنه آتش را گسترده می‌کنند.
 
رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: اگر انسان این عوامل را بشناسد و در خنثی کردن آن‌ها بکوشد قطعا عامل انسانی موثر در بروز آتش‌سوزی کاهش می‌یابد و دیگر جایگاه اول را نخواهد داشت.
 
انتهای پیام/1026ج                                  


کد مطلب: 51816

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/51816/نقش-مهم-عوامل-انسانی-بروز-آتش-سوزی-طبیعت

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir