کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک کارشناس مذهبی:

مقابله با دین در لباس دین‌درای در دوران امام دوم شیعیان/ امام حسن (ع) با صلح، راه را بر نابودی اسلام بست

13 شهريور 1401 ساعت 13:29

یک کارشناس مذهبی گفت: زمانی که پیامبر (ص) نهضت اسلامی را آغاز کرد کسانی که در مقابل ایشان ایستادند ادعای دین‌داری نداشتند اما در زمان امام حسن (ع) کسانی قد علم کردند که لباس مذهب بر تن داشتند درحالی که از مذهب نبودند.


حجت الاسلام و المسلمین دهقان کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: امام حسن مجتبی (ع) مدتی را در کنار پیغمبر و مدت طولانی در کنار امام علی (ع) زندگی کردند و از این باغ‌های علم، معرفت، شور و ادب بهره‌های بسیاری بردند.
 
وی با بیان اینکه دوران امام حسن (ع) از دیدگاه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دوران متفاوتی بود تصریح کرد: در دوران امام حسن (ع) جریان مخالف به اندازه‌ای رشد کرده بود که توانست به‌صورت یک مانع جلوی حرکت این امام بزرگوار ظاهر شود و در جاهایی حرکت ایشان را کُند کند.
 
دهقان یادآور شد: این جریان مخالف در زمان امام حسن (ع) ایجاد نشده بود و ریشه در زمان پیامبر (ص) داشت اما در این زمان توانست خودنمایی کند.
 
این کارشناس مذهبی تاکید کرد: اگر بخواهیم به دور از ملاحظات اعتقادی و صرفا متکی به شواهد تاریخی حرف بزنیم، شاید بتوان ادعا کرد این جریان حتی در دوران اسلام هم ایجاد نشده بود بلکه ادامه جریانی بود که قبل از نهضت پیغمبر (ع) وجود داشت.
 
وی اضافه کرد: مقابله با این جریان منحرف، انسانی توانمند می‌خواهد لذا آنچه که توانست تا حدودی مانع از این حرکت شود و راه را برای رسیدنش به اهدافش مسدود کند، وجود امام حسن (ع) و حرکت ایشان برای صلح بود.
 
دهقان بیان داشت: ابوسفیان به دنبال ریشه‌کنی اسلام بود و درنظر داشت آن حکومتی که مدنظر بنی امیه است روی کار آید اما امام حسن (ع) با صلحشان این توطئه ابوسفیان را خنثی کردند و اگرچه حکومت از دست اهل بیت (ع) بیرون آمد و ایشان در ظاهر نتوانستند بر اریکه خلافت بنشینند اما اصل اسلام را محفوظ نگه دارند.
 
این کارشناس مذهبی ادامه داد: صلح عوامل خاص خودش را دارد و در زمان امام حسن (ع) هیچ چاره‌ای جز صلح برای امام باقی نمانده بود، چراکه در آن زمان اصلا امکان شهادت وجود نداشت، در کتاب صلح‌الحسن که در سال 48 توسط مقام معظم رهبری ترجمه شده و به چاپ رسیده اثبات شده در آن دوره جایی برای شهادت وجود نداشت چون هر کشته شدنی شهادت نیست و این موضوع در شرایط خاص مورد قبول است.
 
وی بیان داشت: شرایط لازم برای اینکه کشته شدن در زمان امام حسن (ع) شهادت نامیده شود وجود نداشت.
 
دهقان با اشاره به شرایط بعد از صلح امام حسن (ع) اضافه کرد: در این دوران امام کاری هوشمندانه و برنامه زیرکانه‌ای را تنظیم کرد که اسلام و جریان اسلامی وارد کانال آلوده‌ای تحت عنوان خلافت نشود و درواقع هنر امام حسن (ع) این بود که کاری کردند که جریان اصیل اسلام در مسیری دیگر ادامه یابد که اصطلاحا در ادبیات سیاسی به آن نهضت گویند.
 
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: درواقع شروع اسلام با نهضت بود، در زمان پیامبر (ص)، امام علی (ع) و بخشی از دوران امام حسن (ع) تبدیل به حکومت شد و بعد از آن دوباره با وجود سدهایی که جلوی حکومت اسلامی تشکیل شده بود دوباره به نهضت تبدیل شد.
 
وی یادآور شد: این درحالی است که این دوره کار دشوارتری پیشِ روی امام حسن (ع) قرار داشت چراکه زمانی که پیامبر (ص) نهضت اسلامی را آغاز کرد کسانی که در مقابل ایشان ایستادند ادعای دین‌داری نداشتند اما در زمان امام حسن (ع) کسانی قد علم کردند که لباس مذهب بر تن داشتند درحالی که از مذهب نبودند.
 
دهقان با اشاره به اینکه سختی که ائمه (ع) در این بود که مخالفانشان به نام اسلام به مقابله با آنان بر می‌خاستند یادآور شد: اگر به زندگی ائمه (ع) نگاه کنیم می‌بینیم این بزرگواران سعی و تلاش خود را برای تبدیل این نهضت به حکومت اسلامی کردند اما زمینه‌ها فراهم نشد.
 
این کارشناس مذهبی تاکید کرد: امام حسن (ع) شرایطی را فراهم ساختند که مردم در آن دوران بتوانند اصالت‌های اسلام و جرقه‌های اصیل اسلام را که در لابه‌لای عقاید مختلف پراکنده شده بود بشناسند و به خطا نروند.
 
وی خاطرنشان کرد: علت اینکه در دین به تدبر، تعقل و تفکر بسیار توصیه شده این است که فرد بتواند درست را از غلط تشخیص دهد و جریان اصیل سالامی را بشناسد و به بی‌راهه نرود.  
 
دهقان با اشاره به اینکه ملت اسلامی در تمام دوران‌ها که چیزی جز جریانی به نام خلافت بر آن‌ها حکومت نکرده بود باید این زمینه را فراهم سازد که این خلافت را به حکومت حقیقی اسلامی تبدیل سازد، طبیعتا برای قرارگیری در این مسیر باید مقدمات کار فراهم شود بیان داشت: قطعا جمهوری سالامی که امروز در ایران حاکم است زمینه‌سازی برای رسیدن به آن حکومت خواهد بود و اگر ما می‌خواهیم در حکومت امام زمان (عج) نقشی را ایفا کنیم باید در تقویت نظامی که مقدمه حکومت امام زمان (عج) است بکوشیم و به این ترتیب در ظهور نقش داشته باشیم.
 
انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 51559

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/51559/مقابله-دین-لباس-دین-درای-دوران-امام-دوم-شیعیان-حسن-ع-صلح-راه-نابودی-اسلام-بست

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir