کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرپرست میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری:

تپه‌های 9000 ساله نماد قدمت چهارمحال و بختیاری است/ لزوم ساماندهی صنایع دستی در استان

6 شهريور 1401 ساعت 12:40

سرپرست میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: برخی از تپه‌ها در چهارمحال و بختیاری 9 هزار سال قدمت دارد که اگر از نظر باستانی و حرفه‌ای کنکاش شوند بحث تاریخی بودن استان بیش از پیش مشخص می‌شود.


علیرضا جیلان سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: سه محور اساسی و سه بخش مهم موضوعات توسعه‌ای بر عهده این اداره قرار دارد.
 
وی با بیان اینکه این مباحث شامل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است تصریح کرد: هر سه این بخش‌ها در چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت‌هایی است که بخش عمده آن خدادادی است و بخشی دیگر به مردمانی باز می‌گردد که دست‌های هنرمندانه دارند و می‌توانند در ارتباط با این سه محور کار کنند این درحالی است که از نظر میراث فرهنگی و گذشته تاریخی این استان، استانی تاریخی بوده و دارای عقبه طولانی هستند.
 
جیلان بیان داشت: برخی از تپه‌ها در چهارمحال و بختیاری 9 هزار سال قدمت دارد که اگر از نظر باستانی و حرفه‌ای کنکاش شوند بحث تاریخی بودن استان بیش از پیش مشخص می‌شود.
 
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: طی چند ماه گذشته از روی کار آمدن دولت مردمی اقدامات خوبی صورت و کلیت استان و شهرستان‌ها در جهت تهیه سند مورد بررسی قرار گرفته است و برای اکثر نقاط استان سندهای توسعه مربوط به گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی تهیه کرده‌ایم تا بر اساس آن اقدامات صورت گیرد.
 
وی بیان داشت: توسعه بوم‌گردی‌ها و اردوگاه‌ها در بحث گردشگری می‌تواند بسیار موثر باشد، چراکه گردشگرانی که وارد این استان می‌شوند سرگردان نشده و خدمات مسافر از طریق این اماکن به آن‌ها ارائه می‌شود.
 
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردرگشری چهارمحال و بختیاری با اشاره به تاکید استاندار بر سرعت‌بخشی به این موضوع یادآور شد: در هفته دولت تعدادی از اردوگاه‌های گردشگری افتتاح می‌شود که دو اردوگاه در شهرستان کوهرنگ و دو اردوگاه همراه با هتل در شهر سامان افتتاح خواهد شد.
 
جیلان با اشاره به اهمیت توسعه راه‌ها افزود: راه‌های دسترسی در برخی از شهرستان‌ها باید امنیت‌سازی شود تا گردشگر بتواند با امنیت بیشتری در مسیرها حرکت کند.
 
وی با تاکید بر اینکه همه شهرستان‌های این استان از نظر طبیعت‌گردی و تفرجگاه‌های طبیعی ظرفیت بالایی دارند بیان داشت: در همین راستا باید زیرساخت‌ها آماده‌سازی شود که درحال عملیاتی شدن هستند.
 
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: صنایع دستی که در این استان وجود دارد منحصربه‌فرد است و درحال حاضر شاهدیم که بهترین خاتم‌کاران از این استان در شیخ شبان فعال هستند.
 
جیلان خاطرنشان کرد: در سایر استان‌ها نیز نمدمالی وجود دارد اما نمدی که در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود در تمامی صنایع قابلیت بهره‌برداری دارد.
 
وی از برپایی تعدادی از نمایشگاه‌های صنایع دستی طی یکی دو هفته گذشته ازجمله نمایشگاه صنایع دستی در پارک ملت خبر داد و یادآور شد: هفته آینده نمایشگاه ملی صنایع دستی در سطح استان کلید می‌خورد.
 
جیلان با اشاره به ظرفیت تولید صنایع دستی در تمامی شهرستان‌های این استان ادامه داد: در این بین یک خلاء دیده می‌شود و آن اینکه این صنایع باید سازماندهی شوند گرچه از نظر اعتبار برای ارائه تسهیلات و وام مشکلی وجود ندارد چراکه بنیاد علوی و بنیاد برکت پای کار آمده‌اند و تسهیلات به راحتی پرداخت می‌شود.
 
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری به لزوم تهیه برنامه‌ای مدون در زمینه صنایع دستی اشاره و اضافه کرد: تاکید ما بر آموزش‌های تخصصی است و لازم است در این بین بازاریابی صنایع دستی صورت گیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: جدای از طبیعت خدادای و صنایع دستی یکسری بناهای تاریخی ازجمله قلعه‌ها، بناهای تاریخی و تپه‌های باستانی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که همگی ظرفیت بالایی هم برای نگهداری و هم تبدیل شدن به مقصدی برای گردشگران دارند، از همین‌رو تمامی قلعه‌ها، حمام‌های قدیمی و بناهای در اختیار میراث فرهنگی قابلیت واگذاری چند ساله به سرمایه‌گذاران در هر سطحی را دارند.
 
جیلان ادامه داد: با اعتبارات درنظر گرفته شده در سطح کشور برای بناهای تاریخی نمی‌شود همه این بناها را در برابر حوادث نگهداری کرد و ازهمین‌رو واگذار می‌شوند و این موضوع به مجموعه نگهداری و مرمت بسیار کمک‌کننده است.
 
انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 51508

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/51508/تپه-های-9000-ساله-نماد-قدمت-چهارمحال-بختیاری-لزوم-ساماندهی-صنایع-دستی-استان

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir