کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

متخصص آسم، ریه و بیماری‌های تنفسی:

حوادث لخته‌ساز تا سه ماه بعد از ابتلا به کرونای شدید به وقوع می‌پیوندد/ کرونا جدی گرفته نشود بیمار را راهی بیمارستان می‌کند

5 شهريور 1401 ساعت 11:52

یک متخصص آسم، ریه و بیماری‌های تنفسی گفت: حوادث لخته‌ساز تا سه ماه بعد از ابتلا به کروناهای متوسط و شدید رخ می‌دهد باید اقدامات پیشگیرانه بعد از بهبودی صورت گیرد.


اکبر سلیمانی فوق تخصص آسم، ریه و بیماری‌های تنفسی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: ویروس جدید کرونا به نام امیکرون سوش BR4BA5 که از همان خانواده ویروس‌های تاج‌دار بوده و به‌طور ساده می‌توان گفت از خانواده ویروس‌های سرماخوردگی است.
 
وی با بیان اینکه وحشتناک‌ترین موج کرونا همان موج دلتا بود که مرگ و میر بسیاری داشت تصریح کرد: در ارتباط با امیکرون قدرت ویروس کمی کاهش یافت اما علی‌رغم جهش‌های متعدد و فرارهای مکرر ویروس از سیستم ایمنی با تلاش دانشمندان، واکسن‌‌های مختلفی علیه ویروس طراحی و ساخته شد و ایران نیز از این موضوع مستثنی نبود.
 
سلیمانی بیان کرد: با توجه به جهش‌های ویروس کرونا، این ویروس از واکسن‌ها فرارهای متعددی داشت و با توجه به درصد خوب پوشش واکسن باز هم سوش جدید، افراد بسیاری را مبتلا کرد و عده‌ای از آن‌ها را به سمت مرگ پیش برد.
 
این متخصص آسم، ریه و بیماری‌های تنفسی ادامه داد: علائم بالینی ویروس BR4BA5 همان علائم سرماخوردگی است اما گلودردهای خاصی دارد و در برخی بیماران بسیار دردناک و رنج‌آور است، که یکی از ویژگی‌های تشخیصی آن، همین موضوع است و علائم عمومی مثل دردهای عضلانی و استخوانی، بی‌حالی شدید، کمردرد و پادرد و علائم تنفسی می‌تواند در این بیماری ایجاد شود.
 
وی یادآور شد: این ویروس هیچ فرقی با ویروس دلتا یا کروناهای قبلی ندارد و به راحتی می‌تواند ریه را درگیر کند، از همین‌رو نگرانی‌های هفته اول و هفته دوم همچنان وجود دارد و اگر دقت نشود و ویروس وارد ریه شود می‌تواند نگران‌کننده باشد.
 
سلیمانی بیان داشت:  باید بررسی شود فردی که دچار ویروس می‌شود چه ویژگی‌هایی دارد چراکه ویژگی‌های میزبان در شدت بیماری مهم است، اگر بیمار فردی باشد که سیستم ایمنی ضعیفی دارد و بیماری‌های مزمن قلبی و ریوی، روماتیسم و دیابت کنترل‌نشده و یا فشار خون داشته باشد، خانم باردار باشد یا داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی مصرف کند باید دقت بیشتری در حین بیماری داشته و اگر دچار علائم بالینی اولیه شد باید سریعا مراجعه کند تا دچار درگیری ریه نشود.
 
این متخصص آسم، ریه و بیماری‌های تنفسی یادآور شد: این بیماری دو رو دارد، قسمتی که ریه را درگیر می‌کند و قسمتی که ریه را درگیر نمی‌کند و دارای علائم بالینی بسیار متنوعی چون سردرد، بدن‌درد، تب، تعریق شدید در عصر و شب، ضعف، سرفه و.. است و علت سرفه حتما درگیری ریه نیست، می‌تواند به علت درگیری مجاری تنفسی فوقانی رخ دهد.
 
وی بیان داشت: اگر سرفه‌ها طولانی و اذیت‌کننده شد حتما باید به‌عنوان یکی از علائم خطر تلقی شود، اما اگر ریه در اثر این ویروس درگیر شود علاوه‌بر شدت یافتن سرفه‌ها تنگی نفس و سنگینی سینه هم وجود دارد و در معایانات بالینی اگر بافت‌های ریه و پارانشیم ریه را درگیر کند، بیمار دچار کمبود اکسیژن می‌شود و این فاکتور تشخیص خوب برای پزشک است.
 
سلیمانی خاطرنشان کرد: تند شدن تنفس و تشدید علائم تنفسی فوقانی که تبدیل به علائم تحتانی می‌شود می‌تواند مبین درگیری ریه باشد و باید در این زمان به پزشک مراجعه شود.
 
این متخصص آسم، ریه و بیماری‌های تنفسی با تاکید بر اینکه کرونا بیماری موزی و پیچیده‌ای است افزود: اگر بیشتر از 12 هفته علائم بالینی مرتبط با کووید ادامه یابد تحت عنوان سندروم لانگ کووید یا بیماری کووید طولانی‌مدت قلمداد می‌شود.
 
وی شایع‌ترین علائمی که مزمن و نگران‌کننده می‌شود را سرفه دانست و بیان داشت: سرفه مزمن به علت درمان نادرست یا به موقع باعث تنگی و انسداد برونش‌های کوچک می‌شود که باید به موقع به پزشک مراجعه شود و درمان آغاز شود.
 
سلیمانی یادآور شد: یکی دیگر از علائمی که مزمن و خسته‌کننده می‌شود، خستگی است که از آن به سندروم خستگی مزمن یا ضعف‌های عضلانی ایجاد می‌شود که با بازتوانی ریه و ورزش‌های هوازی و تمرین‌های تنفسی و داروهای کمک‌کننده درمان انجام می‌شود، اما این موضوع گاها تبدیل به مسائل روحی و روانی شده و نیاز به مشاوره حمایتی دارد.
 
وی سردردهای طولانی‌مدت را یکی دیگر از مشکلات بعد از کرونا دانست و گفت: اگر سردردها ناشی از انسداد و تنگی عروق و یا ایجاد لخته باشد، جای نگرانی نیست و با درمان‌های علائمی درمان می‌شود اما اگر حوادث لخته‌ساز به وقوع بپیوندند که به دنبال کروناهای متوسط تا شدید رخ می‌دهد و تا سه ماه بعد از کرونا ایجاد می‌شود و باید اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.
 
این متخصص آسم، ریه و بیماری‌های تنفسی افزود: حوادث لخته‌ساز در ارتباط با هر ارگانی از بدن ممکن است رخ دهد، اگر در سر ایجاد شود سردردهای شدید برای بیمار ایجاد می‌کند، اگر در پا ایجاد شود ورم و درد پا را به‌همراه دارد و اگر در یه رخ دهد باعث ایجاد تنگی نفس ناگهانی و شدید می‌شود و درمان‌های خاص خود را دارد، اما در افراد چاق و کم‌تحرک بیشتر دیده می‌شود.
 
وی بازگشت بویایی بعد از کرونا را حتمی دانست و یادآور شد: این مشکل تا یک سال هم گاها به طول انجامیده اما دائمی نبوده و بیمار می‌تواند با استفاده از بوهای تند غیرمضر مشکل را رفع کنند و دارو چندان موثر نیست.
 
انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 51496

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/51496/حوادث-لخته-ساز-سه-ماه-بعد-ابتلا-کرونای-شدید-وقوع-می-پیوندد-کرونا-جدی-گرفته-نشود-بیمار-راهی-بیمارستان-می-کند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir