کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

آتش‌افروزی در جنگل و مجاورت آن، جرم و مجازات آن حبس است

30 مرداد 1401 ساعت 9:14

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: آتش‌افروزی در جنگل‌ها و یا در مجاورت آن جرم است و با خاطیان در این راستا برابر با قانون برخورد می‌شود چراکه در قانون حفاظت و بهره‌برداری موادی برای مقابله با افراد قانون‌شکن پیش‌بینی شده است.


حسن عسگری جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به قوانین و مقررات مربوط به آتش‌سوزی در ایران اظهار کرد: آتش‌افروزی در جنگل‌ها و یا در مجاورت آن جرم است و با خاطیان در این راستا برابر با قانون برخورد می‌شود چراگه در قانون حفاظت و بهره‌برداری موادی برای مقابله با افراد قانون‌شکن پیش‌بینی شده است.

عسگری بیان داشت: در ماده 45 قانون حفاظت و بهره‌برداری آتش زدن نباتان در مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مامور جنگلبانی جرم است.
 
وی تصریح کرد: طبق قانون برای این جرم هم حبس پیش‌بینی شده است و هم فرد متخلف باید خسارات وارد شده را جبران کند.
 
عسگری خاطرنشان کرد: در ماده 46 قانون نیز آمده برای هر کس مبادرت به روشن کردن آتش در تنه درخت جنگلی نماید مجازات حبس و جریمه نقدی پیش‌بینی شده است.
 
جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بیان داشت: همچنین در ماده 47 قانون حفاظت و بهره‌برداری آمده ایجاد آتش به‌صورت عمدی مجازات حبس مجرد از سه تا 10 سال به دنبال دارد، درصورتی که مرتکب مامور جنگلبانی باشد حداکثر مجازات در انتظارش خواهد بود.
 
وی افزود: در تبصریه ذیل ماده 47 که اهمیت بالایی دارد و جا دارد در جلسات مدیریت بحران مدنظر قرار گیرد آمده در زمان آتش‌سوزی در جنگل‌ها کلیه مامورین دولتی اعم از کشوری و لشکری و شهرداری‌ها که در نزدیکی آن محل باشند در مقابل تقاضای مامورین جنگلبانی، ژاندارمری یا بخشداری موظفند با کلیه وسایل ممکنه دولتی و شهرداری در آتشنشانی شرکت نمایند و مامورین کشوری و شهرداری که در انجام این وظیفه قصور نمایند برحسب مورد طبق مقررات مواد 58 و 59 قانون استخدام کشوری مجازات می‌شوند این مجازات برای مامورین لشکری طبق قوانین نظامی است.
 
عسگری یادآور شد: خوشبختانه در چهارمحال و بختیاری مشارکت و همکاری مردم با ماموران منابع طبیعی و محیط زیست بسیار چشم‌گیر، ارزنده و قابل تقدیر است.
 
وی اضافه کرد: این درحالی است که طبق قوانین نیز همه باید خود را در مقابل منابع طبیعی و محیط زیست مسئول دانسته، در حفظ و نگهداری آن بکوشند.
 
جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: منابع طبیعی سرمایه‌ای است که متعلق به خود مردم و بیت‌المال است و باید همچون قبل نهایت همکاری را با ماموران حافظ آن داشته باشند.
 
انتهای پیام/1026ج  


کد مطلب: 51434

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/51434/آتش-افروزی-جنگل-مجاورت-جرم-مجازات-حبس

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir