کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر پژوهشگاه باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری؛

کتیبه‌های تاریخی سنگی و سنگ قبرهای صدر اسلام در شهرکرد رونمایی شد

11 تير 1401 ساعت 17:13

مدیر پژوهشگاه باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری از رونمایی از کتیبه‌های تاریخی سنگی و سنگ قبرهای صدر اسلام در شهرکرد خبر داد.


به گزارش جهانبین نیوز؛ علی‌اصغر نوروزی، مدیر پژوهشگاه باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری پیش از ظهر امروز در آیین رونمایی از کتیبه‌های تاریخی سنگی صدر اسلام اظهار کرد: در یک تعریف مختصر می‌توان گفت که میراث فرهنگی با فرهنگ هر کشور یا منطقه در ارتباط است و فرهنگ هم مقوله‌ای با صدها تعریف است.

 
وی افزود: در واقع بهترین تعرفی که می‌توانیم عنوان کنیم این است که فرهنگ مجموعه دستاوردهای معنوی بشر در طول تاریخ است و در مقابل فرهنگ تمدن تعریف می‌شود که آن هم مجموعه دستاوردهای مادی بشر در طول تاریخ تعریف می‌شود.
 
مدیر پژوهشگاه باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در میراث فرهنگی با روح، جسم، گویش، پوشش، دست ساخته‌ها و... یک انسان مواجه هستیم.
 
نوروزی عنوان کرد: هر کدام از ما دارای یک شناسنامه شخصی هستیم که به واسطه آن از دیگران بازشناخته می‌شویم، میراث فرهنگی شناسنامه جمعی و ملی ما است که تاریخ و فرهنگ این کشور را معرفی می‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: در ایران فراز و فرود در دوران پیش و پس از اسلام وجود داشته است و هر کدام از این آثار می‌تواند با همه آثار تاریخی و باستانی کشورهای همسایه برابری کند.
 
مدیر پژوهشگاه باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: بسیاری از تاریخی که به ما منتقل شده است به صورت سینه به سینه و شفاهی بوده است و اهمیت میراث فرهنگی به لحاظ ارزش بصری نیست بلکه به لحاظ اطلاعاتی است که از دوره خود منتقل می‌کند.
 
وی بیان کرد: تعدادی سنگ قبر و کتیبه در محل موزه باستان شناسی شهرکرد وجود داشت که مطالعه نشده بود، بعد از مطالعاتی که بروی آن‌ها انجام شد در وهله اول توانستیم شناخت کافی نسبت به آن پیدا کنیم و بعد از آن پی به ارزش مادی و معنوی آن‌ها ببریم. 
 
مدیر پژوهشگاه باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: قدیمی‌ترین سنگ قبری که در حال حاضر در موزه باستان شناسی شهرکرد وجود دارد متعلق به قرون صدر اسلام است و سنگ قبر کوفی است، سنگ قبر به فردی به اسم هارون بن موسی تعلق دارد که در قرن دوم هجری از دنیا رفته است، این سنگ قبر از محل امام زاده باباپیراحمد در شهرستان سامان کشف شده است.
 
نوروزی اظهار داشت: سنگ قبر هارون بن موسی به لحاظ قدمت و به لحاظ سادگی نوشتار در تاریخ تحولات خط عربی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نمی‌توان نمونه قدیمی‌تر آن را در هیچ یک از موزه‌ها، مجموعه یا مقالات منتشر شده پیدا کرد.

وی اهمیت این سنگ قبر قدمت بالای آن است به قرون ابتدای هجری شمسی می‌رسد، افزود: زمانی که اعراب وارد ایران و سپس اصفهان می‌شوند، در نواحی زاینده رود پراکنده می‌شوند، نام هارون بن موسی (ع) که سنگ قبر وی کشف شده است در کتیبه‌های تاریخی و منابع مکتوب صدر اسلام آمده است.
 
مدیر پژوهشگاه باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: در وقایع تاریخی آمده است که هارون بن موسی (ع) در یکی از مزارع حوالی اصفهان به شهادت رسید و دفن شد و چه بسا امام زاده باباپیراحمد در شهرستان سامان و سنگ قبر قدیمی که در آن کشف شده است منتصب به امامزاده هارون بن موسی جعفر (ع) باشد.
 
نوروزی ادامه داد: اطلاعات زیادی از این سنگ قبر بدست آمده است برای مثال اینکه زبان عربی چه زمانی وارد ایران و چهارمحال و بختیاری شده و از آن استفاده شده است و دیگر اینکه شخص متوفی را معرفی می‌کند.
 
وی عنوان کرد: چند سنگ قبر دیگر نیز مطالعه شد که آن‌ها هم متعلق به قرون اولیه اسلام هستند و به جهت خط، ادبیات و نصری که دارند بسیار قابل توجه هستند.
 
مدیر پژوهشگاه باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: سنگ قبر دیگری با عنوان محمد بن روزبه نیز در منطقه بازفت کشف شده است؛ خاندان روزبه نیز در قرون اولیه اسلام در منطقه زاگرس می‌زیستند، این خاندان بسیار بزرگ و وسیع بودند تاجایی که منطقه زاگرس شامل چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و شرق خوزستان در سیطره آن‌ها بوده است که با خلافای وقت درگیر می‌شوند و محمد روزبه در نهایت به دست این خلفا کشته می‌شود.
 
نوروزی به دو کتیبه و سنگ قبر دیگر که از مسجد جامع فرخشهر کشف شده‌اند اشاره کرد و گفت: این سنگ و کتیبه ها مربوط به دوران صفویه هستند، یکی از آن‌ها در زمان شاه عباس و دیگر در زمان شاه سلطان حسین صفوی نگارش شده است.
 
وی تاکید کرد: بر طبق مطالعات انجام گرفته نشان می‌دهد فرامین مهم دینی و حکومتی بر کتیبه‌ها و سنگ‌ها حکاکی و در شهرهای مهم و انگشت شمار نصب می‌شده است، در این کتیبه‌ها در دوره صفویه علمایی که در اصفهان حضور داشتند پادشاهان را وادار می‌کردند فرامین دینی در قالب نهی منکرات صادر کنند.

مدیر پژوهشگاه باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: خروجی همه این کتیبه‌ها و سنگ نوشته‌ها استدلالی برای تاریخ استان کهن استان چهارمحال و بختیاری است.
 
انتهای پیام/۱۰۳۱ج


کد مطلب: 51076

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/51076/کتیبه-های-تاریخی-سنگی-سنگ-قبرهای-صدر-اسلام-شهرکرد-رونمایی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir