کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فوق تخصص ریه و مجاری تنفسی کودکان:

درد در گلو و آبریزش از عوارض عفونت‌های ویروسی در کودکان است

7 ارديبهشت 1401 ساعت 12:37

فوق تخصص ریه و مجاری تنفسی کودکان گفت: احساس درد در گلو، آبریزش و دیگر نشانه‌های تنفسی از عوارض عفونت‌های ویروسی است، در کودکان بروز چنین علائمی نشانه خطرناکی نیست و با یک درمان خفیف، شامل مصرف مایعات، استراحت و در صورت نیاز مصرف تب بُرها قابل درمان است.


غلامرضا پناهنده فوق تخصص ریه و مجاری تنفسی کودکان در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: احساس درد در گلو، آبریزش و دیگر نشانه‌های تنفسی از عوارض عفونت‌های ویروسی است اما به دلیل شیوع بیماری کرونا همه نسبت به سرماخوردگی هم حساس هستند، در کودکان بروز چنین علائمی نشانه خطرناکی نیست و با یک درمان خفیف، شامل مصرف مایعات، استراحت و در صورت نیاز مصرف تب بُرها قابل درمان است.
 
وی افزود: بیماری رفلاکس در کودکان باعث بی قراری مفرط، عدم وزن‌گیری، درگیری آسیب ریوی همراه است که باید سریعا مورد درمان قرار گیرد، گاهی بالا آوردن کودکان را نیز رفلاکس تلقی می‌کنند که درست نیست هر کودکی ممکن است به دلیل تغذیه ناصحیح، پرفرکانس (تند غذا خوردن) و... شیر بالا بیاورد.
 
فوق تخصص ریه و مجاری تنفسی کودکان ادامه داد: در حال حاضر آلرژی‌های متعددی ناشی از عوامل مختلف در کودکان شاهد هستیم، وظیفه خانواده در قبال این کودکان این است که تا جایی که می‌تواند کودک را از محیط‌هایی با بوی عطرها، اسپند، مواد شیمیایی، دود و... دور کنند.
 
پناهنده عنوان کرد: ویژگی دستگاه تنفسی شیرخواران به گونه‌ای است که حتی عفونت‌های ویروسی خوش خیم و ساده هم می‌تواند مشکلات زیادی برای ان‌ها ایجاد کند، واقعیت این است که بهترین کاری که می‌تواند برای جلوگیری از عفونت‌های ویروسی کرد استفاده از ترکیب سدیم کلراید برای شستشویی بینی آن‌ها است، یک خطوط قرمزی برای درمان آلرژی کودکان وجود دارد، اگر تنگی نفس و سختی در نفس کشیدن باعث اختلال در شیر خوردن می‌شود، پزشک باید مداخله کند اما اگر صرفا آبریزش از بینی باشد به سرعت کنترل می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: زیاد می‌بینم کودکانی که حساسیت‌های تنفسی دارند را به دلیل لوزه تحت عمل جراحی قرار می‌دهند، واقعیت امر این است که بسیاری از این کودکان وقتی درمان آلرژیک می‌شوند علائمشان بهبود پیدا می‌کند.
 
فوق تخصص ریه و مجاری تنفسی کودکان اضافه کرد: در مورد گروه سنی کودکان تعدادی از واکسن‌ها اجازه تزریق گرفتند، هیچ کدام مزیتی بر دیگری ندارند و هر کدام که در دسترس بود در صورت ضرورت می‌توان استفاده کرد.
 
پناهنده بیان کرد: سرفه یکی از مکانیسم‌های دفاعی بدن انسان است و در عفونت‌های ویروسی بلاشک یکی از اجزا است، گاهی به دنبال یک عفونت تنفسی فرد ممکن است دچار حساسیت ریوی شود، یا حتی سرفه ممکن است نشانه یک عفونت باکتریایی جدی به دنبال عفونت تنفسی باشد، به همین دلیل در عفونت‌های تنفسی ساده اگر علائم کشدار باشد توصیه می‌شود حتما کودک توسط پزشک معالجه شود.
 
وی تاکید کرد: در یک کودک چهارساله با تغذیه صحیح کم خونی کمتری دیده می‌شود، کم‌خونی یک اطلاق عام است که شامل تعدادی از انواع بیماری‌ها می‌شود، شاید یک آزمایش یاده خون که میزان هموگلوبین و میزان اندازه گلبول قرمز را تعیین می‌کند راه‌گشا باشد اما اینکه کودک چهار ساله قرص مصرف می‌کند صحیح نیست ترکیبات آهنی در بازار وجود دارد که طعم مطلوب‌تری دارند و می‌توان به جای قرص آهن به کودک خوراند.
 
انتهای پیام/1031ج
 


کد مطلب: 50526

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/50526/درد-گلو-آبریزش-عوارض-عفونت-های-ویروسی-کودکان

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir