کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خاموشی بیانیه آزارگران جنسی سینما/ این همه هیاهو برای هیچ! / تا امروز هیچ شکایتی ثبت نشده است!

24 فروردين 1401 ساعت 9:03

پس از شروع طوفانی اعضایی که این بیانیه را امضا کردند و بسیاری از سینماگران آقا و خانم آن را حمایت کردند، اما تا این لحظه هیچ شکایتی در سازمان سینمایی و یا قوه قضاییه در این خصوص ثبت نشده است.


به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزهای ابتدایی فروردین ماه بود که خبر انتشار بیانیه ای از سینماگران زن در رسانه ها خبرساز شد؛ سمیه میرشمسی دستیار و برنامه‌ریز سینما از رفتار نامناسب یک بازیگر مرد و مشکلات زنان در پشت‌صحنه تولیدات سینمایی پرده برداشت و این افشاگری موجب شد تا جمعی از زنان دست اندرکار سینما در اعتراض به خشونت علیه زنان در این عرصه بیانیه‌ای صادر کنند.

در بخشی از بیانیه زنان سینماگر علیه آزارگران جنسی آمده است:« آنچه به شکل روشنی خودنمایی می‌کند، سیستماتیک بودن این خشونت‌هاست. نه تنها ساز و کاری برای باز داشتن فرد صاحب قدرت از ارتکاب خشونت وجود ندارد، بلکه در یک توافق نانوشته اعمال خشونت بر زنان در محیط کاری عادی سازی شده و هیچ عواقب جدی‌ای متوجه خشونت‌گر نیست و آزارگران از شهرت و اعتباری که توسط طرفدارانشان به دست آمده، هیچ ترسی از دست بردن به این جرایم ندارند.»

همه این حواشی باعث شد تا بلافاصله خانه سینما، سازمان سینمایی و حتی قوه قضاییه به سرعت دربرابر این بیانیه واکنش نشان دهند؛ محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی در پی این بیانیه، از تشکیل «شورای اخلاق حرفه ای سینما» خبر داد و در ادامه اعضای این شورا را به این ترتیب معرفی کرد: مدیرعامل خانه سینما، معاون نظارت و ارزشیابی، مدیران کل حراست و حقوقی سازمان سینمایی، مشاور اصناف رئیس سازمان، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و همچنین مائده چیت‌ساز عضو حقوقدان به معرفی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه و انسیه شاه حسینی نویسنده و کارگردان سینما هستند.

خزاعی توضیح داد که در اولین ماموریت «شورای اخلاق حرفه‌ای سینما» مقرر شد کمیته بانوان متشکل از دو فیلمساز زن، یک روانشناس، یک جامعه شناس و یک حقوقدان نسبت به بررسی مسائل و مشکلات زنان سینماگر در سینما و حواشی پیش آمده به طور عاجل و قاطع اقدام کنند و نتیجه پیگیری‌ها و بررسی‌ها را به شورا گزارش دهند.

در ادامه این ماجرا آزاده صمدی، بازیگر در پستی اینستاگرامی خبر از تشکیل هیاتی پنج نفره از امضاکنندگان این بیانیه برای رسیدگی به آزار و خشونت جنسی در سینما خبر داد؛ تعداد ۵۱۶ نفر از زنان دست‌ اندر کار سینما و تئاتر امضاکننده، در بازه زمانی دو روز در یک انتخابات مجازی شرکت کردند که در نهایت هانیه توسلی، ترانه علیدوستی، سمیه میرشمسی، غزاله معتمد و مارال جیرانی به عنوان آن هیات پنج نفره انتخاب شدند. این پنج نفر بناست با کمک حقوقدانان و مشاوران  راهکارهای تشکیل یک کمیته مستقل را بررسی کنند و اگر نیاز به حضور رسانه‌ای یا اقدامات حقوقی و اداری بود مقدمات آن را انجام دهند تا مسیر برای مطالبات بیانیه هموار شود.

با انتشار این بیانیه در روزهای نخست و حمایت بسیاری از سینماگران آقا و خانم از این کار، انتظار می رفت تا لااقل پرونده برخی از این آزاردهندگان جنسی با شکایت این خانم ها تشکیل و بررسی قضایی شود؛ اما رئیس سازمان سینمایی در این باره گفت: سازمان سینمایی با تمام قوا از حقوق سینماگران زنی که تحت آزار قرار گرفته‌اند، صیانت می‌کند، اما هنوز هیچ سینماگر خانمی به ما مراجعه نکرده است!

امروز سخنگوی دستگاه قضا نیز در این خصوص در جمع اصحاب رسانه گفت: هرگونه تعقیب و تحقیق در اعمال منافی عفت از طریق دستگاه قضا ممنوع است، مگر اینکه جرم در آشکار و منظر عام صورت گرفته باشد یا شاکی خصوصی داشته باشد. تاکنون چون شکایتی درباره خشونت علیه بازیگران زن واصل نشده، دستگاه قضایی وارد نشده است.

اینکه زنان سینماگر نسبت به آزار جنسی در سینما اصرار دارند، اما هیچ گاه حتی یک شکایت قضایی در این باره ثبت نشده موضوعی است که قدری عجیب به نظر می‌رسد. البته برخی معتقداند ترس از طرد شدن یا بایکوت در سینما باعث شده است این زنان جرئت طرح شکایت را نداشته باشند، اما اینکه همه این افراد که مدعی‌اند به انحای مختلف در سینما آزار و تحقیر وجود دارد، چرا حاضر نشده‌اند طرح شکایت کنند، قدری جای تامل و سوال دارد.

انتهای پیام/1026ج
 


کد مطلب: 50391

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/50391/خاموشی-بیانیه-آزارگران-جنسی-سینما-این-همه-هیاهو-هیچ-امروز-شکایتی-ثبت-نشده

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir