کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس گروه حفظ و احیای بناهای تاریخی میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد

مسجد جامع، مسجدی ۲۰۰ ساله در قلب شهرکرد

2 فروردين 1401 ساعت 9:46

رئیس گروه حفظ و احیای بناهای تاریخی میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: مسجد جامع شهرکرد حدودا ۲۰۰ سال قدمت دارد و بانی ساخت آن محمدرضا خان ستوده بوده است و ازهمین‌رو به آن مسجد خان گفته می‌شود.


واحد جولایی رئیس گروه حفظ و احیای بناهای تاریخی میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری چهارمحال چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: مسجد جامع شهرکرد یا همان مسجد خان در دوره قاجاریه ساخته شده است.

وی تصریح کرد: این مسجد از لحاظ معماری مسجد چهارایوانی است و درواقع یک حیاط چهارگوش و دو شبستان زمستانه و تابستانه دارد.

جولایی ادامه داد: مسجد جامع شهرکرد حدودا ۲۰۰ سال قدمت دارد و بانی ساخت آن محمدرضا خان ستوده بوده است و ازهمین‌رو به آن مسجد خان گفته می‌شود.

رئیس گروه حفظ و احیای بناهای تاریخی میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری افزود: معماری مسجد جامع شهرکرد را می‌توان با مسجد حکیم اصفهان متعلق به دوره صفویه مقایسه کرد.


وی با اشاره به وجود یک کتیبه در این مسجد  یادآور شد: با توجه به این کتیبه سال بنای این مسجد ۱۲۷۰ عنوان شده است.

جولایی از وجود یک حمام به نام حمام خان در کنار مسجد جامع شهرکرد خبر داد و خاطرنشان کرد: هم مسجد و هم حمام هر دو ثبت ملی شده‌اند.

وی شماره ثبت مسجد خان را  ۱۵۴۳ دانست و بیان داشت: این مسجد در تاریخ پنجم دی‌ماه ۱۳۵۶ به ثبت ملی رسیده است.

رئیس گروه حفظ و احیای بناهای تاریخی میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه حوض مسجد جامع شهرکرد در سال ۱۳۳۵ احداث شده است اذعان داشت: این حوض در دهه ۵۰ توسط یکی از بزرگان محل وقف مسجد شده است.

انتهای پیام/ ۱۰۲۶ج


کد مطلب: 50236

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/50236/مسجد-جامع-مسجدی-۲۰۰-ساله-قلب-شهرکرد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir