کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

97 درصد از اراضی ملی چهارمحال و بختیاری حدنگاری شد

17 اسفند 1400 ساعت 10:08

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در حال حاضر برای سطحی معادل 97 درصد این استان نقشه حدنگار تهیه شده است، گفت: برای شهرستان‌هایی که بالای 95 درصد نقشه حدنگار تهیه شده جشن حدنگار خواهیم داشت.


رحمان توکلی معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: شعار "حفظ، احیاء، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری از منابع طبیعی" همه‌ساله وظایفی را در اختیار ما قرار داده است.
 
وی با بیان اینکه در این حوزه اقداماتی در راستای بهره‌برداری از عرصه‌های ملی در رابطه با واگذاری و تخصیص منابع طبیعی صورت گرفته است تصریح کرد: کاداستر یکی از اقدامات اصولی و کلیدی درخصوص منابع طبیعی است که مالکیت دولت را نسبت به به آن تثبیت می‌کند.
 
توکلی یادآور شد: در بحث کاداستر، دوایر دولتی مسئولیت داشتند نقشه‌های عرصه‌هایی را که تحت مالکیت و مدیریت‌شان بود با دقتی که در قانون حدنگار تعیین شده است در اختیار واحدهای ثبتی قرار دهند و ادارات ثبت هم اسناد تک‌برگی را صادر کند.
 
وی ادامه داد: در این راستا از یک میلیون و 342 هزار هکتار عرصه ملی تا پایان سال 99، 816 هزار هکتار از اراضی ملی منجربه صدور سند تک‌برگ شده بود که معادل 61 درصد وسعت استان است و جهشی بزرگ به ثبت رسید، برای مابقی نیز برنامه‌ریزی شد که 536 هزار هکتار و معادل 39 درصد استان است.
 
معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در حال حاضر برای سطحی معادل 97 درصد استان نقشه حدنگار تهیه شده است، خاطرنشان کرد: برای شهرستان‌هایی که بالای 95 درصد نقشه حدنگار تهیه شده جشن حدنگار خواهیم داشت، اما یکسری پلاک وجود دارد که به دلیل ایراداتی که دارند هنوز تعیین تکلیف نشده و پنج درصد باقی‌مانده زمان‌بر خواهد بود.
 
توکلی با اشاره به اینکه برابر آخرین آمار، میانگین سطح تثبیت‌شده در استان 97 درصد است افزود: این آمار در شهرستان کوهرنگ 99 درصد، بروجن 95 درصد، فارسان 96 درصد، لردگان 95 درصد، خانمیرزا 97 درصد، شهرکرد 95 درصد، کیار 99 درصد، اردل 99 درصد، بن 98 درصد و سامان 96 درصد به ثبت رسیده است.
 
وی تاکید کرد: وقتی عرصه‌ای در اداره ثبت به‌عنوان عرصه ملی تثبیت می‌شود تحت هیچ شرایطی امکان صدور مجدد سند روی آن وجود ندارد و به‌نوعی بحث زمین‌خواری منتفی می‌شود.
 
توکلی گفت: در سال 1400، منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری 3 هزار و 747 استعلام از ادارات مختلف را پاسخ داده است همچنین برنامه‌ریزی برای تحویل 697 هکتار از عرصه‌هایی که بنیاد مسکن و راه و شهرسازی در حریم شهرها و محدوده هادی قرار دارد تا پایان سال تحویل داده می‌شود، که از این میزان 40 فقره سند در سطح 130 هکتار برای بنیاد مسکن تفکیک و در اختیارشان قرار داده می‌شود.
 
وی افزود: در راستای مجتمع‌های دامداری و گلخانه‌ای 6 مورد به مساحت 208 هکتار به مدیریت امور اراضی تخصیص یافته است، در مورد اجرای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی طرح‌هایی که به اداره کل واصل شده، امسال 415 هکتار در 31 فقره به مدیریت امور اراضی تخصیص داده شده است، در زمینه اهاله مدیریت هم که شامل بحث طرح‌های مرتعداری، باغ دیم، گیاهان دارویی و پارک‌های جنگلی است، 25 مورد به مساحت 6 هزار و 322 هکتار اهاله مدیریت شده است.
 
معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: امسال ناوگان حفاظتی به بی‌سیم‌های دیجیتال مجهز شده است و به‌عنوان اولین استان در سطح کشور با اعتباری بالغ‌بر 2 میلیارد تومان صورت گرفته است، همچنین احداث پد بالگردی برای امورات حفاظتی و اطفاء حریق در شهرستان لردگان را داشتیم که یکی از فنی‌ترین و مجهزترین پدهایی است که در منطقه غرب کشور با اعتبار 670 میلیون تومان اجرا شده است.
 
توکلی با اشاره به بحث پایش و مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگل و مرتع در ابتدای سال اذعان داشت: اقدامات خوبی در این زمینه داشتیم و پایش در سطح 22 هزار و 240 هکتار با اعتبار 780 میلیون تومان صورت گرفته است.
 
انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 50132

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/50132/97-درصد-اراضی-ملی-چهارمحال-بختیاری-حدنگاری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir