کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

متخصص کودکان:

عمق فاجعه امیکرون سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان است/خانواده‌ها هرگونه علائم سرماخوردگی در فرزندان را جدی بگیرند

15 اسفند 1400 ساعت 10:00

یک متخصص کودکان با اشاره به اینکه مشکلات کرونا چند قسمت بدن را باهم درگیر می کند گفت: سندرم التهابی چند سیستمی عمق فاجعه است که در کودکان اتفاق می افتد و متاسفانه در این صورت کودک جان خود را بر اثر التهاب عضله قلب و بهم خوردن ریتم قلب از دست می دهد.


علی ضامن صالحی‌فرد متخصص کودکان در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: کودکان زمانی که به کرونا مبتلا می‌شوند، در سه فاز ممکن است علائم بیماری را بروز دهند.
 
وی افزود: در فاز اول کودک علائم خفیف مشابه سرماخوردگی از خود نشان می‌دهند، ولی نباید این علائم با سرماخوردگی اشتباه شود، چون سویه اُمیکرون در حال حاضر سویه غالب در کشور است و همه علائم مربوط به این سویه است تا خلاف آن ثابت شود.
 
این متخصص کودکان ادامه داد: علائم اولیه سویه اُمیکرون در کودکان آبریزش بینی، عطسه، سرفه، گلودرد و درگیری بخش فوقانی است، چون علائم خفیف است والدین معمولا از آن غافل می‌شوند، همین امر ممکن است باعث شود بسیار دیر به پزشک مراجعه کنند و زمان طلایی درمان نوزاد مبتلا به کرونا از دست برود.

صالحی‌فرد عنوان کرد: در فاز دوم، بیماری ممکن است به صورت علائم گوارشی، تهوع، اسهال و استفراغ خود را نشان دهد، اگر کودک این علائم را از خود نشان دهد قطعا بیماری کرونا است و در حال شدت گرفتن است، توصیه می‌شود در این مرحله نیز والدین سریع‌تر فرزند خود را به پزشک برسانند، چراکه علائمی همچون اسهال و استفراغ ممکن است تعادل فیزیولوژی املاح را بر هم بزند و فرد دچار کم ‌آبی و مشکلات الکترولیتی شود.

وی بیان کرد: فاز سوم بیماری زمانی است که کودک دچار تب طولانی مدت شود، دیگر بازیگوش نیست، ضعف و بی حالی دارد و حتی ممکن است به دنبال آن دچار تنشنج و مرگ شود.

این متخصص کودکان توصیه کرد: پدر و مادرها با اولین علائم شبه سرماخوردگی که در کودکان خود می‌بینند به پزشک مراجعه کرده و خوددرمانی نکنند.
 
صالحی‌فرد اضافه کرد: در این مدت ما سه مورد مرگ کودک داشته ایم که دو مورد آن کودک هشت ماه و یک مورد سه ساله بوده است، یک کودک هشت ماه در لردگان، دیگری در گوجان و کودک سه ساله در پیر بلوط جان خود را بر اثر کرونا از دست داده اند.

وی اذعان داشت: کودک هشت ماه که در لردگان بر اثر امیکرون فوت شده بود بر اثر اسهال و استفراغ بوده ، دچار کم آبی می شود و خونریزی پیدا کرده و بعد از آن فوت می کند.

صالحی فر با اشاره به اینکه مشکلات کرونا چند قسمت بدن را باهم درگیر می کند بیان داشت: سندرم التهابی چند سیستمی عمق فاجعه است که در کودکان اتفاق می افتد و متاسفانه در این صورت کودک جان خود را بر اثر التهاب عضله قلب و بهم خوردن ریتم قلب از دست می دهد.

وی  اذعان داشت: یکی دیگر از کودکان هشت ماه که بر اثر امیکرون جان خود را از دست داده بر اثر تب بوده که از بیمارستان لردگان به بیمارستان هاجر شهرکرد اعزام می شود اما براثر عارضه نرمی حنجره فوت می کند.

صالحی فر عنوان کرد: مورد بعدی کودک دوساله بود که فاز بندی اولیه مشابه سرماخوردگی، مشکلات گوارشی و به دنبال ان تب و تشنج بوده که به مطب مراجعه می کند ، اقدامات اولیه صورت می گیرد و بعد به بیمارستان هاجر اعزام می شود اما به خاطر اینکه دیر مراجعه می کند بیماری پیشرفت کرده و فوت می شود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر افراد بستری در بیمارستان 155 مورد است که از مجموع بزرگسالان و کودکان می باشد و از امیکرون تا کنون در این استان 51 مورد فوتی داشته ایم.

صالحی فر با اذعان بر اینکه 20 درصد مبتلایان کودکان هستند گفت: به خاطر انتشار و انتقال سریع این بیماری تمام اعضا خانواده مبتلا می شوند.

وی در پایان گفت: آمار مبتلایان به امیکرون در این استان زیر یک درصد است در حالی که آمار کشور بین سه تا پنج درصد بوده است.
 
انتهای پیام/1030ج


کد مطلب: 50111

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/50111/عمق-فاجعه-امیکرون-سندرم-التهابی-چند-سیستمی-کودکان-خانواده-ها-هرگونه-علائم-سرماخوردگی-فرزندان-جدی-بگیرند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir