کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس سیاسی استان چهارمحال و بختیاری؛

امروز ایران تعیین کننده معادلات در منطقه است/هیچ موضوعی در منطقه خاورمیانه بدون نظر ایران قابل حل نیست

20 بهمن 1400 ساعت 11:24

فریدون سعیدی گفت:امروز ایران یک قدرت منطقه ای و جهانی است که هیچ موضوعی در منطقه بدون ایران قابل حل نمی باشد ، هزینه استقلال و مقاومت همیشه زیاد بوده و ایران این هزینه را با خون و شهادت پرداخت کرده است.


 فریدون سعیدی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ ضمن تبریک دهه فجر اظهارکرد: انگلیسی ها سوم اسفند 1299 رضا خان را اجیر کردند تا به تهران آمده و به آب خوردن این شهر را تسخیر کند.

وی اضافه کرد: رضا خان برای تغییر سلطنت خود و تسبیط آن در 9 بند اعلامیه ای را تدوین کرده و بر در و دیوار شهر نصب می کند ، از موارد این اعلامیه ساکت و مطیع بودن تمامی تهرانی ها و گوش به اوامر و احکام نظامی ، حکومت نظامی از 8 شب تا 7 صبح ، تعطیلی کلیه روزنامه تا اطلاع ثانوی و ... می توان نامبرد.

سعیدی ابراز کرد: رضا شاه بعد 15 سال به ثروتمندترین فرد آسیا و مالک مرغوبترین اراضی ایران شد و تنها دلیل آن تصاحب املاک و اراضی مردم بود که از بودجه دولتی برای بالا بردن ارزش آنها استفاده کرد.

وی عنوان کرد: رضا شاه در آن زمان وزارت راه سازی را مجاب میکند تا برای ملک شخصی اش راه سازی کنند و وزارت کشاورزی را مجاب می کنه که تراکتورها و ادوات و ماشین های کشاورزی را راه اندازی کند ،تلگراف و ارتباطات دایر بشه و دولت برای راه اندازی ملک و املاک رضا شاه بسیج شد.

کارشناس مسائل سیاسی استان عنوان کرد: از سال 1306 تا 1320  چهل و هفت درآمد مستقیم کشور به خرید اسلحه و مهمات از انگلیس اختصاص پیدا کرد و 800 کیلومتر مربع اراضی مرغوب ایران شامل کوه های آرارات و دامنه های اطراف آن به ترکیه که تحت سیطره انگلیس آن زمان بوده داده می شود.

سعیدی همچنین ابراز کرد: دشت نا امید به مساحت 300 کیلومتر مربع در شرق افغانستان و حق کشتیرانی اروند به جز 5 کیلومتری آبادان به عراق نیز از جمله بذل و بخشش های رضا خان در زمان حکومتش بود.

وی درباره سوم شهریور 1320 اینگونه گفت: در این تاریخ انگلیس همان استعمار پیر به ایران حمله می کند و در ساعات اولی نیروی دریایی جنوب از هم پاشیده میشود ، در تهران و تبریز و اهواز به هواپیماهای نیروی هوایی اجازه حمله داده نمی شود و سر انجام در دومین روز حمله متفقین پایگاه های نظامی و لشگر ها خالی از نیرو شد ،تیپ های خراسان ،گرگان ، گیلان ، آذربایجان و... همگی فرار را بر قرار ترجیح داده و می گریزند.

وی ادامه داد: رضا شاه در شهریور 1320 تبیعد شد و تصمیم گرفت چند روزی در کرمان استراحت کنه و با مخالفت انگلیسی ها مواجه شد و پسرش را بر سلطنت نشانده و محمدرضای پهلوی 37 سال بر ایران سلطنت کرد.

سعیدی گفت: بعد از انقلاب مردم ایران در سال 57 در اقتصاد بین المللی کشور ها به سه دسته تقسیم می شوند (کار آفرینان ، کارخانه داران و تولید کنندگان مواد اولیه) که در این بین کار آفرینان کشور هایی هستند که در زمینه مهندسی پیشرفت کردند ،به برکت انقلاب و روحیه جهادی جوانان این مرز و بوم ما به این ها دست پیدا کردیم.

وی بیان کرد: برق و تلفن و گاز و راه روستایی ، تولیدات کشاورزی ، فناوری هسته ای ، فناوری هوافضا ، ساخت تجهیزات نظامی ، پیشرفت صنعت نفت  و پتروشیمی ، پیشرفت صنعت فولاد ،و سیمان ، تولیدات معدنی ، تولید برق ، احداث راه آهن ، افزایش فرودگاه ، بالابردن ظرفیت دانشگاه ها ، پیشرفت در عرصه بهداشت و درمان از دسته دستاورد های انقلاب اسلامی بعد از سال 57 می باشد. 

وی تحریف دشمنان و غفلت عوامل داخلی را از دلایل مقایسه انقلاب اسلامی با حکومت پهلوی دانست  و افزود: 43 سال پس از گذشت انقلاب اسلامی و دستاورد های آن هنوز ما مجبوریم آن را با حکومت عقب مانده و دست نشانده انگلیس و آمریکا مقایسه کنیم و این بخاطر یک تحریف دشمنان و دو غفلت یا جهل یا تجاهل عوامل داخلی می باشد.

سعیدی ابراز کرد: امروزه در فضای مجازی مطرح می شود اگر شاه هم بود این پیشرفت ها وجود داشت اما باید بگویم با توجه با توجه به بخشش ها و مواردی که در دوران پهلوی و پادشاهان وجود داشت از آرارت و خوزستان و هرات و... اگر اینگونه پیش می رفت تا کنون همه استان های کشور را بخشیده بودند و الان اگر به استان های مرزی هم میخواستیم برویم باید ویزا میگرفتیم.

وی بیان کرد: حکومت پادشاهی ایران را از لحاظ سوق الجیشی و اهمیتی که برای آمریکا دارد بایستی با کشور مصر مقایسه می کرد ، اما ایرانی ها راه مبارزه را انتخاب کردند و مصر راه سازش را انتخاب کرد و سالانه بابت این سازش از طرف آمریکا 4 میلیارد تومان کمک بلاعوض گرفته ولی ایرانی ها از همان اول فشار اقتصادی ، سیاسی ، تحریم ها و جنگ نابرابر را تجربه کردند. 

سعیدی افزود: امروز ایران یک قدرت منطقه ای و جهانی است که هیچ موضوعی در جهان بدون ایران قابل حل نمی باشد ، هزینه استقلال و مقاومت همیشه زیاد بوده و ایران این هزینه را با خون و شهادت پرداخت کرده است.

انتهای پیام /1030 ج


کد مطلب: 49897

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/49897/امروز-ایران-تعیین-کننده-معادلات-منطقه-هیچ-موضوعی-خاورمیانه-بدون-نظر-قابل-حل-نیست

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir