کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افشای اموالی که فرح پهلوی پس نمی دهد!

از ۳۵ میلیارد دلار نقد و ۳۸۴ چمدان جواهرات تا جزایر افسانه ای در اسپانیا و آمریکا !

6 بهمن 1400 ساعت 16:54

برخی رسانه های خارجی مانند ساینس مانیتور، فایننشال‌تایمز و نیویورک‌تایمز سیاهه کوچک بخشی از اموال مسروقه توسط محمدرضا پهلوی و خانواده اش از مردم ایران را منتشر کرده اند که مرور آنها باورنکردنی است.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برخی رسانه های خارجی مانند ساینس مانیتور، فایننشال‌تایمز و نیویورک‌تایمز سیاهه کوچک بخشی از اموال مسروقه توسط محمدرضا پهلوی و خانواده اش از مردم ایران را منتشر کرده اند که مرور آنها باورنکردنی است.
بخشی از اموال بی حد و شمارشی است که رضا و فرح پهلوی آنها را مخفی نگه داشته و پس نمی دهند بدین شرح است:

- ۳۵ میلیارد دلار پول نقد خارج شده هنگام فرار از ایران
- ۳۸۴ چمدان جواهرات شامل تاج های بدون قیمت شاه و ملکه
- اموال مخفی در بانک چیس منهتن، کاخ ۱۰ میلیون فرانکی رز در سوئیس
- گران ترین خانه در حومه لندن
- ساختمان ها و باغ های اسیل مانس انگلیس
- گرانترین باغ در ناپل ایتالیا
- باغ کاپری
- قصر مجلل سنت موریس سوئیس معروف به پایتخت زمستانی شاه
- جزیره ۷۰۰ میلیون دلاری شاه در اسپانیا
- ملک یک میلیون پوندی واقع در مناطق راکی آمریکا
زمستان سال ۱۳۵۷ شمسی خبر خروج شاه ایران از کشور خود در صدر تمام رسانه‌های جهان قرار گرفت. محمدرضا پهلوی بعد از حدود ۳۰ سال پادشاهی و همراهی با انگلیس و سپس آمریکا بدون اعلام قبلی و پس از انجام یک نطق تلویزیونی سوار بر یک هواپیمای بوئینگ خاک ایران را ترک کرد تا جهان و منطقه غرب آسیا از ریل سابق خود خارج شده و دروازه‌های جدیدی را در برابر خود ببیند.
 
 
در آن زمان هیچ رسانه‌ای موضوع اول بین‌الملل خود را به اتفاقی جز ایران اختصاص نمی‌داد. مسائل مختلفی همچون؛ عاقبت خاورمیانه، کودتاهای احتمالی پیش رو، اظهارنظرهای مختلف صاحبنظران و ... همه و همه باعث شده بود تا کسی متوجه سرقت بزرگ خاندان پهلوی از ایران نشود. سرقتی که تا به امروز جزئیات کاملی از آن منتشر نشده و هنوز درباره آن سوالات بیشماری مطرح است.
 
این مساله البته از سوی ایران با نامه‌نگاری به سوئیس و برخی دیگر کشورها برای بازپس گرفتن پول‌های خارج شده دنبال شد اما تقریبا هیچ کشوری حاضر به پس دادن اموال مسروقه نشد و مدتی بعد که رسانه‌ها از جنجال سیاسی خارج شدند آرام آرام به سرقت اموال ایرانی‌ها نیز توجه کردند.
 
در همان سال‌ها کریستین ساینس مانیتور در مقاله‌ای ضمن بررسی بخشی از فهرست اموالی که شاه از ایران خارج کرده بود با تیتر: «ثروت افسانه‌ای شاه ایران» نوشت: آیا ثروتی که شاه از ایران خارج کرده است افسانه‌ای است؟ بله، افسانه‌ای است، زیرا تا کنون هیچکس جز شاه مخلوع نمی‌داند هنگام خروج از ایران در ۱۶ ژانویه ۱۹۷۹ دقیقاً چه مقدار پول با خود برده است.
 
این رسانه ثروت احتمالی شاه را از میلیون‌ها تا میلیاردها دلار برآورد کرد و نوشت: آقای پل ادوایر که از سوی ایران برای بازپس گرفتن اموال مسروقه به عنوان وکیل انتخاب شده است معتقد است اگر همه چیز فراهم باشد لااقل 5سال طول می‌کشد تا میزان دارایی شاه مخلوع اندازه گیری شود. چرا که بسیاری معتقدند شاه و خانواده اش اموال و پولهای خارج شده را در حساب‌های محرمانه ذخیره کرده اند.
 
اسرار ثروت شاه
 
ساینس مانیتور نوشت: برخی دیگر بر این باورند که اسرار ثروت شاه را می‌توان از طریق دو تن از دوستانش «دیوید راکفلر» و «هنری کیسینجر» یافت. از آقای راکفلر، رئیس بانک چیس منهتن در نیویورک، در نشست سالانه آن در مورد رابطه این بانک با شاه سؤال شد؛ او به سهامداران گفت: «سیاست ما این نیست که در مورد روابط با مشتری صحبت کنیم یا حتی تأیید کنیم که آیا این مشتری ما هست یا خیر.»
 


کد مطلب: 49758

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/49758/۳۵-میلیارد-دلار-نقد-۳۸۴-چمدان-جواهرات-جزایر-افسانه-اسپانیا-آمریکا

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir